جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پیتزا داوود، قدیمی ترین پیتزا فروشی تهران

پیتزا داوود ؛ قدیمی ترین و اولین پیتزا فروشی تهران

در کوچه‌ «لولاگر»، واقع در نوفل‌ لوشاتو، یکی از مشهورترین خیابان‌ های تهران قرار دارد.

در قلب یک کوچه بن‌بست در مرکز شهر تهران، یک فروشگاه قدیمی و متفاوت به نام “پیتزا داوود” واقع شده است. این مغازه کمتر به چشم می‌آید ولی هرگز از علاقه‌مندان به پروپاقرص‌ها خالی نمی‌ماند. اینجا اولین پیتزافروشی تهران است که شما را به تجربه‌ای منحصر به فرد و دلچسب در دنیای پیتزا دعوت می‌کند.

در “پیتزا داوود” هر پیتزایی که می‌چشید و هر جا که تا به حال رفته‌اید، تفاوتی بی‌نظیر را تجربه خواهید کرد.

کوچه لولاگر، یکی از کوچه‌های باستانی است که از ابتدا همه‌ی خانه‌ها، نماها، بالکن‌ها و پنجره‌ها و حتی درختان درون حیاط خانه‌ها به‌صورت متقارن و موازی احاطه شده‌اند. وقتی وارد این کوچه با بالکن‌ها، پنجره‌ها و نماهای شیشه‌ای مشابه در دو طرف کوچه می‌شوید، این ترتیب تا انتهای کوچه ادامه دارد. با گذر زمان و رشد شهر، این ساختمان‌ها و کوچه لولاگر از دوران‌های گذشته گذر می‌کنند، اما با وجود زندگی در یکی از اطراف کوچه و تلاش مالکان اصلی برای حفظ اصالت و زیبایی آن، علائمی از زندگی گذشته همچنان قابل مشاهده است. اما یکی از عوامل اصلی برای ادامه زندگی در این کوچه زیبا، وجود اولین پیتزا فروشی تهران است که با سبک منحصر به فرد خود، جذب مردم را به سوی خود کشیده و به محل زندگی رونق و جذابیت بیشتری بخشیده است.

کوچه لولاگر

تاریخچه پیتزا داوود

پیتزا داوود در سال ۱۳۴۰ تاسیس‌شده است و مالک آن «آقا داوود» به‌همراه یکی از دوستان «ارمنی» خود، این پیتزافروشی را راه‌اندازی کرده‌اند. بعد از مدتی شریک او به خارج مهاجرت می‌کند و آقا داوود مجبور می‌شود که به‌تنهایی اینجا را اداره کند. در این پیتزا فروشی، همه‌چیز از همان روز اول بسیار ساده بوده و حالا نیز همان طور باقی مانده است. قیمت اولین پیتزا در این رستوران ۱۱ قران بود.

اما فقط عبارت اولین پیتزا فروشی تهران دلیلی برای معروف شدن اینجا نیست. بلکه ویژگی‌های خاص صاحب رستوران و به قول معروف اخلاق و منش آقا داوود است که خیلی‌ها را به خیابان نوفل لوشاتو می‌کشاند. همینطور مغازه خیلی قدیمی که بسیار کوچک است و همه مشتری‌های روی صندلی پلاستیکی در وسط کوچه لولاگر می‌نشیند و درحالی که یک صندلی دیگر را به عنوان میز استفاده کرد‌ه‌اند پیتزایشان را می‌خورند.

مالک پیتزا داوود

مالک پیتزا داوود

داوود فرجی پور که با نام «عمو داوود» شناخته می‌شد، متولد دهه ۲۰ شمسی بود و همراه با شریک ارمنی خود در دهه ۴۰، نخستین پیتزافروشی تهران را افتتاح کرد؛ زمانی که غذایی با نام پیتزا حتی برای فرنگی‌های ساکن ایران و تجددگرایان نیز ناشناخته بود. پیتزا فروشی داوود برای دهه‌ها است که یکی از محبوب‌ترین رستوران‌های پایتخت محسوب می‌شود و از قشر دانشجو تا سلبریتی‌های مشهور را به خود جلب می‌کند. در آذر ۱۴۰۰، خبر درگذشت عمو داوود منتشر شد و این اتفاق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی داشت.

سفارت فرانسه در تهران نیز در واکنش به این اتفاق با انتشار پیامی، ابراز تاسف کرد و نوشت:

متاسفانه مطلع شدیم داوود فرجی پور، موسس یکی از قدیمی‌ترین پیتزا فروشی‌های تهران که در کنار سفارت فرانسه است، درگذشته است. یادش گرامی.

پیتزا داوود

فضا و منوی پیتزا داوود

معمولا در همه مواقع، تمام میزهای پیتزا داوود پُر است و شما مجبور می‌شوید مانند سایر مشتری‌ها، بیرون مغازه روی یک صندلی ساده پلاستیکی بنشینید. در این پیتزا فروشی که فضایی کوچک و ساده دارد، همه‌چیز به سنتی‌ترین شکل ممکن باقی مانده است و دکوراسیون خاطره‌انگیز آن، سال‌های دور را برای شما تداعی خواهد کرد. دکوراسیونی که در پاره‌ای موارد با تابلوهایی مانند «لطفا خالی نبندید»، خنده‌ را به لبان شما خواهد نشاند.

این پیتزا فروشی بیش از نیم قرن سابقه دارد و یکی از ارزان‌ترین پیتزا فروشی‌های پایتخت است. در این مغازه دو چیز معمولا در دسترس نیست؛ یکی سیب‌زمینی سرخ کرده و دیگری دستگاه کارت‌خوان. پس بهتر است که پول نقد همراه داشته باشید.

اگر بار اولی باشد که به پیتزا داوود می‌روید شاید بعد از دیدن ظاهر پیتزایتان تعجب کنید. چون روی یک خمیز نازک چند طبقه کالباس ضخیم گذاشته و روی آن را هم پنیر پیتزا ریخته و به دست مشتری می‌دهند. اینجا فقط ۷ مدل پیتزا دارد و هیچ پیش غذا و سالادی هم در منو آن دیده نمی‌شود. البته پیتزا مخلوط و پیتزا قارچ از همه پرطرفدارتر هستند. ولی غیر از قارچ و کالباس و پنیر مواد دیگری در پخت این پیتزاها استفاده نمی‌شود.

کیفیت پیتزاها هم متوسط است. یعنی توقع یک پیتزای عالی و با کیفیت را نداشته باشید. چون حتی ذر‌ه‌ای به مخلفات این پیتزا از روز اول اضافه نشده و همان‌طور با طعم و شکل اولیه باقی مانده و سعی شده تا گران فروشی نشود.

پیتزا داوود با گذشت بیش از ۵۰ سال هنوز بر استفاده از همان مواد اولیه قدیمی و به کار گیری همان رو‌ش‌ها در برخورد با مشتری پایبند است. هیچ کدام از دکورها و ظاهر مغازه تغییر نکرده است.

این کالباس‌ها که برش‌های نامنظم و ضخیم دارند از اول رسم این مغازه بوده و به عنوان پیش غذای رایگان به مشتری‌ها داده می‌شده است. کالباسی که شاید الان از نظر خیلی‌ها بی کیفیت باشد اما ۵۰ سال قبل که تنوعی بین فرآورده‌های گوشتی وجود نداشه، بسیار هم محبوب و پرطرفدار بوده است. پس اگر به اینجا رفتید مطمئن باشید که به یک سفر تاریخی به ۵۰ سال پیش می‌روید و خودتان را برای هر اتفاق غیرقابل پیش‌بینی آماده کنید.

نکته دیگر این مغازه فضای کم و صندلی‌های پلاستیکی آنجاست. بهترین تایم رفتن به این پیتزا فروشی بهار و پاییز است. چون مجبور هستید که بیرون بنشینید و اگر در تابستان بروید از گرما کلافه می‌شوید و اگر در روزهای بارانی و برفی بروید قطعا خیس خواهید شد. ولی به هر حال نمی‌توان از حس‌وحال جالب و کیفی که می‌برید چشم‌پوشی کرد.

فضایی کوچک و ساده این پیتزا فروشی شما را به آرامش خاصی دعوت می‌کند. همه‌چیز به سنتی‌ترین شکل ممکن باقی مانده است و دکوراسیون خاطره‌انگیز آن سال‌های دور را برای شما تداعی خواهد کرد. دکوراسیونی که با تابلوهایی مثل «لطفا خالی نبندید» خنده‌ را به لبان شما خواهد نشاند.

رسم و رسوم های سفارش دادن پیتزا در پیتزا داوود!

اما برویم سراغ نحوه سفارش گرفتن؛ این هم از همان رسم و رسومات عجیب غریب پیتزا داوود است. وقتی شما پیتزا سفارش دهید فروشنده ابتدا اسم شما را می‌پرسد و یادتان باشد باید حتما اسم كوچک خود را بگویید. در غیر این‌ صورت دوباره اسمتان را می‌پرسند. چون صمیمیت از اصلی‌ترین قوانین این پیتزا فروشی است.

بعد از آن بلافاصله ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم كالباس مارتادلای خام را كه داخل فویل گذاشته شده به شما می‌دهد. کالباس‌ها با کیفیت معمولی و طعم اصیل کالباس‌های دهه 40 است. البته که نباید از این نوع کالباس توقع طعم و مزه کالباس 90% گوشت را داشت. شاید تعجب كنید و با خود بگویید كه من پیتزا سفارش داده‌ام نه كالباس خام! این كالباس‌ها كه به‌صورت نامنظم برش خورده، در اصل پیش‌غذای شما محسوب می‌شود. شما می‌توانید آن را با سس، آویشن و فلفل بخورید و کیف کنید. در واقع به‌ ازای هر پیتزایی که سفارش بدهید یكی از این ظرف‌های فویلی كالباس‌ها به‌ صورت رایگان به شما داده می‌شود.

زمانی که پیتزای شما آماده می‌شود یک نفر اسم شما را بلند صدا می‌زند. پیتزای پیش‌روی شما ترکیبی از یک نان بسیار نازک و تکه‌های بزرگ کالباس، سوسیس، قارچ و سایر مواد لازم به‌همراه مقدار زیادی سس و آویشن است. نوشابه‌های شیشه‌ای که در این مغازه وجود دارد حسابی شما را خوشحال می‌کند. همه هم در یک یخچال قدیمی چیده شده‌اند و باید خودتان نوشابه‌تان را بردارید.

خب حتما متوجه شده‌اید که در منوی این مغازه پیش غذایی مثل سالاد و سیب‌زمینی وجود ندارد. اگر بخواهید پیتزا را با خود ببرید آن را درون جعبه نمی‌گذارند. بلكه داخل یک فویل می‌پیچند و به‌همراه یک دسته كالباس به شما می‌دهند. بعد از پایان‌ غذا و هنگام خروج هم از شما می‌پرسند: «سیر شدی؟»

چطوری بریم پیتزا داوود؟ کی بریم؟

پیتزا داوود ته بن‌بست لولاگر که به کوچه قرینه معروف است قرار دارد.

رفتن با مترو: ایستگاه مترو سعدی (خط ۱ – قرمز) بهترین گزینه است. از ایستگاه سعدی که محیط شلوغی هم دارد خارج شوید. سوار اتوبوس‌های میدان بهارستان به سمت جمهوری شوید و در ایستگاه پل حافط پیاده شوید. به سمت شمال خیابان حافظ رفته و وارد خیابان نوفل لوشاتو شوید. سراغ کوچه لولاگر را از هر کسی بگیرید، شما را راهنمای خواهد کرد.

در ضمن شما می‌توانید از خط ۴ مترو (خط زرد) هم استفاده کنید. در ایستگاه تئاتر شهر از مترو خارج شده و با چند دقیقه پیاده‌روی به خیابان حافظ و ابتدای کوچه لولاگر برسید.

رفتن با BRT: باید سوار اتوبوس‌های مسیر راه‌آهن تجریش شوید و در ایستگاه جمهوری پیاده شوید. بعد هم به سمت خیالان نوفل لوشاتو و کوچه لولاگر بروید.

خلاصه که راه برای رسیدن به این پیتزا فروشی بسیار زیاد و البته آسان است.

آدرس دقیق: تهران، خیابان حافظ،‌، خیابان نوفل لوشاتو، جنب بیمارستان مروستی، کوچه لولاگر، پلاک 10

ساعت کاری: هر روز از 11 صبح تا 10 شب / جمعه‌‌ها از 11 صبح تا 6 عصر

شماره تماس: 09012012129 / 02166758331

صفحه اینستاگرام: pitza_davood

در 29 فروردین 1403 خبری در مورد پلمپ قدیمی ترین پیتزا فروشی تهران بعلت حجاب منتشر شد.!!

 

 

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 5 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید