جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تاثیر عجیبی که خورشیدگرفتگی بر حیوان‌ها و انسان‌ها می‌گذارد

شاید فکر کنید که خورشیدگرفتگی یکی از جالب‌ترین اتفاقاتی است که می‌توانید ببینید اما باید بدانید، همزمان با این تاریکی که زمین را فرا می‌گیرد اتفاقاتی در طبیعت می‌افتد که حتی از خورشیدگرفتگی هیجان‌انگیزتر است.
به گزارش آماج جالب‌تر از خورشید گرفتگی اتفاقاتی است که همزمان با آن در طبیعت رخ می‌دهد. برای مثال برخی از گونه‌های عنکبوت درست مانند پایان روز که تارهای خود را پاره می‌کنند، در طول خورشید گرفتگی نیز شروع به پاره کردن تارهای خود می‌کنند. رفتار چرخه نور طبیعی و در واقع روشنی و تاریکی زمین چیزی است که بیشتر حیوانات زندگی خود را بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌کنند. بنابراین هر زمان که خورشید گرفتگی رخ می‌دهد، می‌تواند ریتم و روال زندگی حیوانات را به هم ریزد.

به گفته یکی از دانشمندان ناسا حیوانات رفتار متفاوتی در برابر خورشیدگرفتگی دارند. آنها ممکن است کمی گیج شوند و بسیاری از آنها فکر کنند که شب از راه رسیده است. حیواناتی که در طول روز فعال هستند برای خواب به پناهگاه‌های خود بازمی‌گردند، در حالی که حیوانات شب‌زی فکر می‌کنند بیش از حد خوابیده‌اند و وارد عمل می‌شوند. برای مثال، ممکن است خفاش‌های شب‌زی را ببینید که در طول روز در حال پرواز هستند؛ جای تعجب نیست، آن‌ها فریب تاریکی را خورده‌اند!

برخی از گونه‌های عنکبوت در طول این پدیده شروع به پاره کردن تارهای خود می‌کنند، همانطور که معمولاً در پایان روز این کار را انجام می‌دهند و پس از گذراندن خورشید گرفتگی، آنها دوباره شروع به بازسازی آنها می‌کنند. در زیمبابوه نیز دیده شده است که اسب‌های آبی رودخانه‌ها را هنگام خورشیدگرفتگی ترک می‌کنند و به سمت محل شبانه خود در خشکی می‌روند و یا ماهی‌ها و پرندگانی که در طول روز فعال هستند به مکان‌های استراحت شبانه خود می‌روند.

169832 813

خورشیدگرفتگی بر انسان‌ها نیز تاثیر می‌گذارد!

در مورد انسان‌ها نیز باید گفت که برخی از افراد در هنگام خورشید گرفتگی احساس خستگی یا بی حالی می‌کنند، پدیده‌ای که تا حد زیادی به تغییر ناگهانی نور طبیعی نسبت داده می‌شود. در زمان خورشید گرفتگی تغییرات بزرگ در جو نیز دیده می‌شوند برای مثال با تغییر بادها، دما، پوشش ابر و رطوبت تغییر می‌کند و حتی دانشمندان بر این باورند که وقتی سایه ماه روی زمین می‌افتد، باعث سرد شدن هوا می‌شود.

البته کاهش دما و میزان تغییر دما به مکان، زمان و نوع کسوف بستگی دارد. اکثر نقاط در طول ماه گرفتگی کامل شاهد افت دما بین پنج تا ۱۰ درجه فارنهایت (۲.۸ تا ۵.۶ درجه سانتیگراد) هستند. هنگامی که دما برای مدت کوتاهی در طی یک ماه گرفتگی سرد می‌شود، هوا کمی مرطوب‌تر می‌شود.

در عین حال کاهش قابل توجه دما نیز می‌تواند پوشش ابر را تغییر دهد. خورشید گرفتگی می‌تواند امواج رادیویی را به هم بزند. یونوسفر که بالای جو زمین قرار دارد نور خورشید کمتری دریافت می‌کند، بنابراین طی یک خورشید گرفتگی کامل سردتر می‌شود. این کاهش دما می‌تواند برخی از ذرات موجود در آن را تخلیه کند و باعث ایجاد سوراخ شود. در واقع امواج رادیویی دوردست، قادر به جهش از یونوسفر در این مناطق و بازگرداندن سیگنال‌های خود به زمین نیستند.

بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱، حتی میکروارگانیسم‌ها نیز می‌توانند در برابر امواج عجیب خورشیدگرفتگی حساس باشند. دانشمندان هندی با بررسی باکتری‌هایی که روی ظروف آزمایشگاهی در طول یک خورشیدگرفتگی کامل رشد می‌کردند، دریافتند که میکروب‌ها در نزدیکی اوج خورشیدگرفتگی کوچک‌تر می‌شوند و شکل‌های متفاوتی پیدا می‌کنند. با این حال، باید بدانید که این نتایج برای قطعی شدن نیاز به تکرار دارند.

 

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 16 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید