جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

این ربات‌های تغییر شکل دهنده با الهام از طبیعت طراحی شده‌اند

دانشگاه ایالتی کلرادو از ربات‌های تغییر شکل دهنده با توانایی الهام گرفتن از طبیعت رونمایی کرد. این ربات‌ها جهشی در فناوری رباتیک محسوب می‌شوند.

ربات‌های تغییر شکل دهنده

ربات‌های تغییر شکل دهنده که از طبیعت الگوبرداری می‌کنند، می‌توانند بدن و پاهای خود را تغییر داده و از سازگاری موجودات زیستی منطقه با محیط‌های مختلف تقلید کنند. این سه ربات که از جانداران در طبیعت الهام می‌گیرند، توسط تیمی از محققان و مهندسان دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه ساخته شده‌اند. مقاله مرتبط با این مطالعه به تازگی در مجله «نیچر» به چاپ رسیده است.

در طراحی این ربات‌ها، از یک عضله مصنوعی سبک وزن مشابه ماهیچه‌های انسان استفاده شده است که قادر است در پاسخ به جریان الکتریسیته منقبض شود. با تعبیه این عضله مصنوعی در ستون فقرات ربات یا در پوست آن، حالا ربات می‌تواند تغییر شکل دهد. در مجموع این رویکرد بسیار امیدوار کننده است زیرا دانشمندان را به سمت توسعه ربات‌هایی سوق می‌دهد که می‌توانند در محیط‌های سخت و چالش برانگیز حرکت کرده و کار کنند.

ربات‌های تغییر شکل دهنده

«جیانگو ژایٔو» یکی از محققین این پروژه توضیح داد که این ربات‌ها با استفاده از موادی ساخته شده‌اند که استحکام آن‌ها در برابر نوسانات دما تغییر می‌کند. پس نیاز به سیستم‌های قدرتمند اما دست و پا گیر مانند پیچ‌های مغناطیسی از بین می‌رود. این انعطاف‌پذیری آن‌ها‌ را برای کمک بالقوه در عملیات جستجو و نجات در مناطق آسیب دیده مجهز می‌کند.

در مقاله منتشر شده، سه طرح ربات تغییر شکل دهنده به صورت مجزا ارایٔه شده است. اولی، یک گیره است که قادر به تشخیص محیط و تغییر شکل با هدف اثرگذاری بر روی اجسام اطراف است. دومی یک ربات چهارپا است که می‌تواند خود را خمیده یا صاف کند و به راحتی از شکاف‌ها عبور کند. در نهایت ربات سوم، رباتی است که قادر است شکل و موقعیت پاهای خود را تغییر داده تا هم روی آب و هم روی خشکی راه برود.

ژایٔو توضیح داد: «قورباغه‌ها می‌توانند این نوع تغییرات را به راحتی در بدن خود انجام دهند. ما از دگرگونی بدن آن‌ها الهام گرفتیم تا ربات‌های تغییر شکل دهنده را خلق کنیم. هرچند این ربات‌ها هنوز کاملا آزادی عمل قورباغه‌ها را ندارند، اما پیشرفت چشمگیری است که امیدوار کننده است.»

این تیم از سال ۲۰۱۷ تاکنون بر روی این پروژه کار کرده است و قصد دارد در مراحل بعدی پروژه با افزودن حسگرها و دوربین‌های مختلف، ربات را طوری مجهز کند که بتواند به صورت مستقل مسیریابی کند و بهترین مسیر را در میان مسیرهای مختلف برای خود انتخاب کند.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 2 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید