جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

استوپاژ یا مالیات بر اجاره چیست؟

استوپاژ یا مالیات بر اجاره چیست؟
استوپاژ یا مالیات بر اجاره چیست؟

استوپاژ یا مالیات بر اجاره چیست؟ در کشور ترکیه نیز مانند تمامی کشورها مالیات در چرخه اقتصادی جایگاه ویژه ای دارد. یکی از انواع مالیات هایی که در این کشور اهمیت زیادی دارند مالیات بر اجاره یا همان استوپاژ است.

استوپاژ یا مالیات بر اجاره چیست؟

استوپاژ یا مالیات بر اجاره چیست؟
استوپاژ یا مالیات بر اجاره چیست؟

به گزارش آماج : دولت ترکیه سخت گیری زیادی نسبت به این قانون دارد. به همین دلیل باید تمامی نکات مربوط به آن را بدانید. با ما همراه باشید.

 

مالیات بر اجاره در ترکیه به چه معناست؟
مالیات بر اجاره در ترکیه که گفتیم اهمیت زیادی هم دارد به دو نوع تقسیم می شود:

مالیات بر درآمد اجاره ملک
در این مورد، شما صاحب ملک مسکونی هستید، ملک خود را اجاره می‌ دهید و از راه دریافت اجاره آن، درآمدی برای خود دارید. این درآمد مشمول مالیات است و باید سالانه درصدی را به عنوان مالیات بر درآمد اجاره پرداخت کنید.

مالیات تکلیفی اجاره یا استوپاژ
این مورد با مورد قبلی کاملا متفاوت است و در این مقاله قرار است به بررسی استوپاژ بپردازیم. مالیاتی که برای بیشتر ایرانیان ناشناخته می باشد. مالیات استوپاژ زمانی بر شما واجب می ‌شود که شما در ترکیه ملکی را با اهداف تجاری اجاره کرده باشید.

اگر شما این ملک به را عنوان محل کار اجاره کرده باشید و هر نوع فعالیت تجاری در آن داشته باشید، باید برای اجاره ‌ای که پرداخت می کنید، مالیات بپردازید. به عبارت دیگر، اگر قصد ثبت شرکت در ترکیه را دارید، باید هزینه این مالیات را هم در نظر داشته باشید.

نرخ مالیات بر اجاره در ترکیه یا استوپاژ معمولا در هنگام عقد قرارداد اجاره ثبت می‌ شود و سالانه نیز بنا به آن چیزی که دولت اعلام می ‌کند، افزایش پیدا می ‌کند.

چه کسانی مشمول پرداخت استوپاژ هستند؟
در قسمت قبلی در خصوص استوپاژ توضیح دادیم و گفتیم که هر کسی که بخواهد در ترکیه، ملکی را به عنوان محل کار اجاره کند، باید مالیات اجاره آن را نیز بپردازد. ممکن است برایتان عجیب باشد که باید مالیات برای ملکی که اجاره کرده اید بپردازید اما این قانون در کشور ترکیه بسیار سفت و سخت پیگیر می شود.

جالب است بدانید صاحب ملک هیچ گونه تعهدی برای پرداخت مالیات بر اجاره ندارد و این مالیات را باید مستاجر پرداخت کند.

مقدار مالیات بر اجاره چقدر است؟
سوال بعدی که برای شما پیش می آید مقدار و مبلغ مالیات بر اجاره است. در ابتدای مقاله گفتیم که این مقدار سالانه بنا بر مقداری که دولت اعلام می کند تغییر می کند. اما مالیات بر اجاره تنها به اعلام دولت بستگی ندارد. این مبلغ با توجه به مبلغ اجاره ملک نیز متغیر است.

استوپاژ یا مالیات بر اجاره چیست؟
استوپاژ یا مالیات بر اجاره چیست؟

طبق اخرین اعلام دولت ترکیه به طور متوسط استوپاژ معادل 20 درصد از مبلغ اجاره است. با توجه به مبلغ اجاره ای که پرداخت می کنید مالیات بر اجاره آن مطابق جدول زیر می باشد:

اجاره بها سالانه درصد مالیات بر اجاره میزان مالیات پرداختی
14.800 لیر 15 درصد 2200 لیر سالانه
14.800 تا 34.000 لیر 20 درصد حداکثر 6100 لیر سالانه
از 34.000 تا 80.00 لیر 27 درصد حداکثر 18.500 لیر سالانه
80.000 لیر به بالا 35 درصد 28.000 لیر سالانه

زمانی که شما ملکی را اجاره می‌کنید، میزان مالیات بر اجاره نیز در آن ذکر می‌ شود. مبلغ اجاره دو حالت دارد:

اجاره خالص: که در آن تنها مبلغ واقعی اجاره ملک مد نظر است،
اجاره ناخالص: که علاوه بر مبلغ اصلی اجاره، مبلغ مالیات نیز به آن اضافه می ‌شود.
آن میزان اجاره‌ای که شما باید به عنوان موجر پرداخت کنید، همین اجاره ناخالص است.

نحوه پرداخت استوپاژ
پیش از هر موردی به شما توصیه می کنیم جهت پرداخت مالیات بر اجاره یا استوپاژ حتما حساب بانکی در ترکیه افتتاح کنید. این کار باعث می ‌شود که همه چیز به صورت رسمی ثبت و ضبط شود و از دردسرهای احتمالی کاسته می شود.

شما به دو صورت می تواندی مالیات بر اجاره یا استوپاژ خود را پرداخت کنید:

پرداخت ماهانه
اگر در محل کار شما کمتر از 10 نفر فعالیت دارند، استوپاژ باید هر ماه با مبلغ اجاره پرداخت شود. اما اگر تعداد افراد شاغل بیشتر از 10 نفر بود، می ‌توانید موعد پراخت را به هر 3 ماه یکبار تغییر دهید.

پرداخت سالانه
در این مورد شما می توانید کل مبلغ مالیات یک سال را به صورت یکجا به حساب دولت واریز ‌کنید. این موضوع را باید از قبل با موجر هماهنگ کنید و در قرارداد اجاره، ذکر کنید. در این مورد معمولا دولت یک بازه زمانی را مشخص می کند و شما موظف هستید در آن بازه، مبلغ مالیات بر اجاره را پرداخت نمایید.

استوپاژ یا مالیات بر اجاره چیست؟
استوپاژ یا مالیات بر اجاره چیست؟

معاف شدن از مالیات بر اجاره
همانطور که در جدول قسمت های قبلی دیدید هرچه مبلغ اجاره افزایش پیدا می کند مالیات بر اجاره نیز افزایش می یابد. پس برای بسیاری از افراد اصلا به صرفه نیست. در این قسمت راه های معاف شدن از مالیات بر اجاره را توضیح می دهیم که لازم نباشد این مبلغ را پرداخت کنید.

خرید ملک
اولین پیشنهاد ما به شما همین است. چون راحت ‌ترین راه برای برای خلاص شدن از مالیات بر اجاره، خرید ملک برای ثبت به عنوان محل کار است. این مورد در ابتدا شاید اقتصادی نباشد، اما با یک حساب سرانگشتی خواهید دید که به مرور زمان، حسابی به نفعتان خواهد بود.

دفتر کار مجازی
در این روش، شما دفتر کار خود را به عنوان محل کار مجازی ثبت می ‌کند؛ به این صورت که در اساسنامه شرکت، آدرس دفتر کار مجازی را ثبت می ‌کنید. دفاتر کاری مجازی، مالیات بر اجاره را خودشان پرداخت می‌ کنند و صاحب کسب و کار، نیازی به پرداخت استوپاژ ندارد.

نکته: لازم است بگوییم که دفاتر مجازی به افرادی که نیاز دارند آدرسی را در اساسنامه ثبت کنند، اجاره داده می ‌شود؛ استفاده از دفاتر مجازی کاملا قانونی و متداول است و برای شما مشکل قانونی و حقوقی به وجود نمی آید.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + هجده =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید