جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

استفاده از بخار بسیار گرم برای ضدعفونی کارخانجات تولید غذای خشک

محققان دانشگاه «کورنل» (آمریکا) در حال تولید یک ابزار و روش جدید (بخار خشک به شدت داغ) برای از بین بردن پاتوژن‌های مرگبار در کارخانجات فراوری غذاهای خشک هستند.

به گزارش آماج از «فود سیفتی نیوز» (اخبار سلامت غذا)، به این علت که ضدعفونی کردن تجهیزات در برخی از کارخانه‌های تولیدی خشک با آب امکان‌پذیر نیست، «آبیگیل اسنایدر» پژوهشگر و استاد علوم غذایی، در حال آزمایش امکان استفاده از بخار به شدت داغ برای تمیز کردن این محیط ها است.

اسنایدر گفت: تمیزکاری و بهداشتی کردن در (محل) فراوری غذاهای خشک یک چالش است زیرا نمی توانید از آب و صابون استفاده کنید. ما در حال بررسی استفاده از بخار به شدت داغ برای جلوگیری از آلودگی و ایمن نگاه داشتن غذاها هستیم.

این کار برای استفاده در صنایع پودر شیر و شیر خشک نوزادان مناسب است؛ موضوعی که به دغدغه مصرف کنندگان تبدیل شده است. سال گذشته پنج نوزاد بر اثر عفونت ناشی از کرونوباکتر (cronobacter) بستری شدند و همچنین سه مورد مرگ ناشی از شیر خشک «ابوت نیوتریشن» گزارش شد. شرکت «ابوت» بعد از گزارش عفونت‌های جدی در نوزادان، برخی از محصولات خود از جمله «سیمیلاک» را از بازار جمع کرد.

استفاده از بخار بسیار گرم برای ضدعفونی کارخانجات تولید غذای خشک

به گفته اسنایدر، بخار به شدت داغ همچنین در کارخانجات تولیدکننده «اسنک»، ادویه جات، خشکبار و شکلات‌سازی قابل استفاده است.

او خاطرنشان کرد: بسیاری از محصولات غذایی نیازمند نگهداری یخچالی نیستند. طبق شواهد تاریخی مردم اعتقاد دارند که غذاهای خشک و با رطوبت پایین ایمن هستند زیرا از رشد میکروبی حمایت نمی‌کنند. اما در ۱۵ سال گذشته موارد زیادی از بازگشت دادن مواد غذایی خشک وجود داشته است نه به این علت که میکروب و پاتوژن در این غذاها رشد می‌کند بلکه به این علت که آنها می‌توانند تا مدت زیادی دوام داشته باشند.

بخار خشک یا سوپرداغ بالاتر از ۲۱۲ درجه فارنهایت (۱۰۰ درجه سانتیگراد) گرم می‌شود و غیرقابل دیدن می‌شود و مانند یک گاز داغ عمل می‌کند. این بخار خشک در مورد سطوح تولیدی به کار می‌رود و همه میکروب ها و پاتوژن‌ها را از بین می‌برد و هیچ رطوبتی هم برای میزبانی از پاتوژن‌های بعدی بر جای نمی‌گذارد.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − هفت =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید