جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مواد شبه‌بیولوژیکی با پالس نور آبی قرنیه آسیب‌دیده را ترمیم می‌کند

محققان در رویکردی الهام‌گرفته از طبیعت یک ماده شبه‌بیولوژیک ابداع کرده‌اند که با تپش نور آبی با انرژی پایین، می‌تواند با تشکیل یک ساختار سه‌بعدی مشابه قرنیه چشم، ناهنجاری‌های قرنیه را ترمیم کند.

به گزارش آماج از «سای تک دیلی»، یک مطالعه جدید حاکی است که مواد شبه‌بیولوژیک (biomimetic) وقتی تحت پالس یا تپش نور آبی انرژی پایین قرار گیرند، می‌توانند موجب تغییر شکل قرنیه آسیب دیده از جمله افزایش ضخامت آنها شوند. این یافته‌ها به طور بالقوه می‌تواند برای میلیون‌ها نفر اثر داشته باشد.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه «اتاوا» در کانادا ظرفیت بالقوه بسیار عظیم نهفته در یک ماده بیولوژیک (بیومتریال) قابل تزریق برای ترمیم فوری لایه خارجی آسیب دیده چشم را کشف کرده‌اند که با پالس‌های نور آبی انرژی پایین فعال می‌شود.

نتایج تحقیقات این دانشمندان در پی یک رویکرد تحقیقاتی برگرفته از تقلید از مواد بیولوژیک – یک نوآوری الهام گرفته از طبیعت – نشان داده است که یک ماده جدید فعال شونده با نور می‌تواند برای تغییر شکل موثر و ضخیم‌سازی بافت آسیب‌دیده قرنیه چشم مورد استفاده قرار گیرد و ترمیم و بهبود چشم را ارتقا دهد.

مواد شبه‌بیولوژیکی با پالس نور آبی قرنیه آسیب‌دیده را ترمیم می‌کند

این فناوری به طور بالقوه می‌تواند موجب تحولی انقلابی در زمینه درمان قرنیه چشم شود چرا که ده ها میلیون نفر در جهان مبتلا به بیماری‌های قرنیه چشم هستند و تعداد اندکی از آنها موفق به پیوند قرنیه می‌شوند.

دکتر «امیلیو آلارکان» استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه اتاوا و محقق گروه «راه‌حل‌های درمان‌شناسی و مهندسی‌زیستی» (BEaTS) گفت: این فناوری یک جهش در حوزه ترمیم قرنیه محسوب می‌شود. ما اطمینان داریم که این فناوری می‌تواند به یک راه حل عملی برای درمان بیماران مبتلا به ناهنجاری‌های شکل و هندسه قرنیه از جمله بیماری قوز قرنیه (keratoconus) تبدیل شود.

مواد بیولوژیک (بیومتریال) طراحی و آزمایش شده توسط این تیم تحقیقاتی از «پپتاید»‌های کوتاه و پلیمرهای طبیعی موسوم به glycosaminoglycans تشکیل شده است. این ماده به شکل یک مایع به درون بافت قرنیه تزریق می‌شود و زمانی که تحت تپش یا پالس نور آبی با انرژی پایین قرار می‌گیرد، این هیدروژل پپتاید-پایه سخت می‌شود و ظرف چند دقیقه به یک ساختار سه‌بعدی مانند بافت (قرنیه) تبدیل می‌شود که ماده‌ای شفاف است و ویژگی‌های مشابه قرنیه دارد.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + نه =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید