چالش‌ها و راهکارهای ترویج کتاب‌خوانی در ایران

نشست هم‌افزایی و هماهنگی میان نهادها و وزارتخانه‌های مرتبط با هدف تقویت و توسعه جشنواره‌های کتاب‌خوانی از جمله «روستاها و عشایر دوستدار کتاب»، «جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان» و «پایتخت کتاب ایران» روز دوشنبه یکم دی‌ماه با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف و به مدیریت محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزار شد.

نقش کتاب در توسعه فرهنگی و عدالت فرهنگی

علیرضا نوری‌زاده، مدیرکل مؤسسات و صنوف فرهنگی، کتاب را ابزاری توانمندساز در مسیر توسعه فرهنگی دانست و تأکید کرد که کتاب صرفاً کالای مصرفی نیست. وی افزود: «زمان آن رسیده از مرحله زیرساخت به سمت ترویج کتاب‌خوانی حرکت کنیم و این مسیر بدون هم‌افزایی میان دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط ممکن نیست.»

محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تأکید بر جایگاه کتاب در هویت ملی گفت: «کتاب و کتاب‌خوانی علاوه بر زنده نگه‌داشتن هویت ملی، می‌تواند نقطه اشتراک همه ما باشد.» وی همچنین اعلام کرد که مسئله کتاب‌خوانی صرفاً به کمبود کاغذ محدود نمی‌شود و در دوره‌هایی کتاب ارزان و فراوان بوده، اما شاخص کتاب‌خوانی افزایش نیافته است.

تمرکز بر روستاها و عشایر

محمدمهدی متوسلی، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز مطالعات راهبردی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، با اشاره به گستره فعالیت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، بر تقسیم حوزه کتاب به دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تأکید کرد؛ تجهیز کتابخانه‌ها در حوزه سخت‌افزاری و جشنواره‌ها در حوزه نرم‌افزاری.

نرگس نیازی، مسئول دبیرخانه روستا و عشایر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، اعلام کرد که در بسیاری از روستاها تنها فضای در دسترس برای کتابخانه، مسجد است و امسال ۳۲۲۰ حلقه کتاب‌خوانی در مساجد تشکیل شده است.

اقدامات مؤسسات و نهادهای مختلف

  • خانه کتاب و ادبیات ایران: برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب، تمرکز بر استان‌های کمتر برخوردار، و نگاه ترویجی در تمام برنامه‌ها.
  • کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان: مشارکت در جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی، مردمی‌سازی ترویج کتاب‌خوانی و استفاده از کتابخانه‌های سیار در روستاها.
  • وزارت آموزش و پرورش: اجرای زنگ کتاب‌خوانی غیررسمی و تجهیز کتابخانه‌ها به‌ویژه در روستاها و مناطق عشایری.
  • نهادهای دانشجویی: فعال در توسعه فرهنگ مطالعه و احیای فرهنگ غنی ایرانی.

نتیجه‌گیری

نشست بر ضرورت استمرار برنامه‌های موفق و تبدیل رویدادهای موقتی به جریان‌های پایدار فرهنگی تأکید کرد و نشان داد که ترویج کتاب‌خوانی نیازمند همکاری میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، نهادهای آموزشی و فرهنگی و استفاده از ظرفیت فضای روستایی و عشایری است. همچنین، ایجاد برنامه‌های جذاب مبتنی بر فناوری و بازاریابی فرهنگی می‌تواند شاخص کتاب‌خوانی را بهبود بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

آخرین اخبار آماج

ترند ترین

آخرین مقالات آماج

ویدیو ها