جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پیش‌بینی احتمال ابتلا به یک بیماری ویروسی شایع براساس گروه خونی

یک پژوهش جدید بیانگر این است که گروه خونی افراد، احتمال ابتلای آن‌ها را به بیماری ویروسی پنجم نشان می‌دهد.

به گزارش آماج از وبگاه سای‌تِک‌دِیلی (SciTechDaily)، محققان مؤسسه کارولینسکا در سوئد با همکاری شرکت دارویی اُکتافارما پژوهشی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد افرادی که عامل اِرهاش خونشان مثبت است (blood group RhD)، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت پاروُویروس قرار دارند. عامل اِرهاش، نوعی از سیستم گروه خونی انسان است که حاوی پروتئین در سطح گلبول‌های قرمز خون است. پاروُویروس ب ۱۹، نام یک ویروس بیماری‌زا است که با نام ویروس ب ۱۹ نیز شناخته می‌شود.

بیماری پنجم، یک بیماری ویروسی ناشی از پاروُویروس است که بیشتر در کودکان مدرسه‌ای دیده می‌شود. این بیماری با لکه‌های قرمز روی گونه‌ها مشخص می‌شود و ممکن است به بازوها و پاها نیز سرایت کند. ممکن است بزرگسالان نیز به این ویروس آلوده شوند؛ هرچند بسیاری از آن‌ها هیچ علامتی ندارند.

پژوهش جدید محققان حاکی از این است که خطر ابتلا به این بیماری در صورتی افزایش می‌یابد که عامل اِرهاش خون فرد مثبت باشد. بعد از سیستم گروه خونی اِی‌بی‌اُ (AB۰ system)، سیستم گروه خونی اِرهاش رایج‌ترین است. سیستم گروه خونی اِرهاش یک سیستم گروه خونی انسان است که حاوی پروتئین‌هایی در سطح گلبول‌های قرمز خون است.

بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، محققان بیش از ۱۶۰هزار اهداکننده خون را در آلمان برای تشخیص عفونت پاروُویروس غربالگری کردند. از بین اهداکنندگان خون، ۲۲ نفر به این ویروس آلوده بودند. اِرهاش خون همه افراد مبتلا، مثبت بود.

محققان همچنین دریافتند خطر ابتلا به عفونت در ماه‌های تابستان افزایش می‌یابد؛ ضمن اینکه، زنان و افراد ۳۱ تا ۴۰ساله در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار دارند.

یکی از پژوهشگران می‌گوید: احتمال ابتلای افراد به این بیماری در سن ۳۱ تا ۴۰ سالگی بیشتر است؛ شاید به این دلیل که معمولاً در این سنین، کودکان نوپا در اطراف افراد هستند. می‌دانستیم که کودکان در دوران پیش‌دبستانی به این بیماری دچار می‌شوند و سپس والدین خود را بیمار می‌کنند. حاصل این پژوهش درخصوص سن و جنسیت افرادی که احتمال ابتلای آنها این بیماری بیشتر است، بازتابی از این واقعیت است که زنان بیشتر از مردان به پرستاری و حرفه‌های مربوط به مراقبت از کودکان اشتغال دارند.

این پژوهش در مجله بیماری‌های واگیردار (The Journal of Infectious Diseases) منتشر شده است.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + پانزده =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید