جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سکته نکنید؟پاییز این میوه را بخورید

سکته
سکته

سکته نکنید؟پاییز این میوه را بخورید : نارنگی منبعی غنی از پتاسیم است و مقدار کمی سدیم دارد. این تناسب به رگ‌های خونی کمک می‌کند که آرام شوند و فشار خون مناسب را حفظ کنند.

سکته

سکته
سکته

به گزارش آماج : نارنگی از جمله میوه‌های خوشمزه و پرطرفدار پاییزی است. میوه نارنگی و پوست آن خواص و فواید درمانی فراوانی دارد. طبع نارنگی سرد و‌تر است. نارنگی برای بدن و سلامت آن فواید فراوانی دارد که در ادامه این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.میوه نارنگی دارای خواص و فواید فراوانی است که این خواص ناشی از وجود مقادیر بالای فیبر، املاح معدنی و ویتامین‌ها است.

از جمله خواص نارنگی می‌توان به مواردی مانند درمان نفخ، خاصیت سم زدایی، تصفیه خون، تقویت استخوان و اسکلت بدن، درمان سرگیجه، درمان بی‌خوابی، کاهش تب، رفع تراکم خون در بدن، درمان و تسکین سرفه‌های زمستانی، کاهش فشار خون، کاهش وزن و خواص ضد اسپاسم اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی از خواص و فواید نارنگی می‌پردازیم.

بهبود سلامت قلب

مواد موجود در نارنگی از جمله فیبر، ویتامین C، ویتامین B۶، و پتاسیم برای بهبود سلامت قلب بسیار ضروری و مفید هستند.

تنظیم فشار خون

نارنگی منبعی غنی از پتاسیم است و مقدار کمی سدیم دارد. این تناسب به رگ‌های خونی کمک می‌کند که آرام شوند و فشار خون مناسب را حفظ کنند.

بهبود خلق و خو

از خاصیت نارنگی می‌توان به بهبود خلق و خو اشاره کرد. نارنگی می‌تواند با عطر خود احساس استرس، اضطراب و افسردگی را از شما دور کند؛ بنابراین در پایان یک روز بد و پر استرس برای رهایی از این اضطراب و تنش‌ها می‌توانید بوی نارنگی را استشمام کرده و به آرامش برسید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

نارنگی یک منبع غنی از ویتامین C است و یکی از عوامل تقویت کننده سیستم ایمنی ویتامین C است. مصرف نارنگی می‌تواند موجب کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلفی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، تب و سایر علائم کاهش شود. درنتیجه اگر دوست دارید در تمام طول سال سالم بمانید، مصرف نارنگی بهترین راه برای رسیدن به آن است.

سلامت دستگاه گوارش

نارنگی یکی از آبدارترین میوه‌ها است. نارنگی حاوی ویتامین A است و آب بسیار فراوانی دارد که وقتی این دو ویژگی با هم همراه می‌شوند موجب جذب مواد مغذی از غذایی که فقط به خوردن و مرطوب نگه داشتن بخش گوارشی کمک می‌کنند، تشویق می‌کند.

سلامت مو

یکی از خواص نارنگی برای سلامت مو مرطوب کردن مو‌ها است. نارنگی حاوی ویتامین A است که می‌تواند چربی را در پوست سر تنظیم گرده و موجب مرطوب شدن مو‌ها شود و هم‌چنین به مقابله با آلودگی که می‌تواند موجب تضعیف مو‌ها شود مبارزه کند. مصرف نارنگی موجب به تاخیر انداختن سفید شدن مو‌ها می‌شود.

نارنگی حاوی مفادیر بالایی از ویتامین B۱۲ شده که رشد مو‌ها را افزایش داده و ریزش مو‌ها را کاهش می‌دهد. ویتامین B۱۲ همچنین برای کاهش تدریجی فرآیند سفید شدن مو‌ها بسیار مهم و مفید است. همچنین مصرف نارنگی به شما کمک می‌کند تا مو‌هایی براق و درخشان داشته باشید.

ضد عفونی کننده

بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده اثبات شده است که در صورت مصرف نارنگی به شکل روغن و استعمال خارجی می‌تواند باکتری به نام استروپتوککس ارئوس را که عامل بسیاری از عفونت‌ها است را بکشد.

سکته
سکته

بهبود عملکرد شناختی

نارنگی سرشار از پتاسیم، اسید فولیک و آنتی اکسیدان‌ها است. فولات به کاهش ابتلا به بیماری آلزایمر و کاهش اختلالات شناختی کمک می‌کند. پتاسیم می‌تواند با افزایش جریان خون به مغز شناخت، تمرکز و فعالیت عصبی را افزایش دهد.

جلوگیری از دیابت

نارنگی منبع غنی و سرشار از ترکیبات فلانوییدی به نام نوبیلتین است. این عنصر موجب سوزاندن چربی و جلوگیری از تولید چربی در بدن می‌شود. بنابراین، نارتگی می‌تواند از بروز بیماری‌های ناشی از چاقی همانند دیابت نوع دو جلوگیری کند.

جلوگیری از سرطان

نارنگی حاوی ترکیبی به نام لیمونویید است که این ترکیبمی‌تواند از گسترش برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان سینه و سرطان خون جلوگیری کند. البته این تحقیقات دوی حیوانات اثبات شده است و هنوز جواب قطعی بر روی انسان‌ها ندارد.

پیشگیری از سکته

نارنگی منبعی غنی از عنصر پتاسیم است. پتاسیم می‌تواند موجب جلوگیری از بیماری‌هایی مانند لخته شدن خون شود. افرادی که نارنگی مصرف می‌کنند، نوزده درصد کمتر از افرادی که نارنگی مصرف نمی‌کنند در خطر ابتلا به این بیماری از جمله لخته شدن خون قرار دارند.

مفید در دوران بارداری

نارنگی از جمله منابع غنی از ویتامین‌های خانواده B است که از جمله این ویتامین‌ها می‌توان به اسید فولیک اشاره کرد. فولات از جمله ویتامین‌هایی است که به شکل گیری لوله عصبی و تشکیل سلول‌های قرمز خون در نوزادان پیش از تولد کمک می‌کند. کمبود اسید فولیک در خانم‌های باردار می‌تواند منجر به تولد نوزادان کم وزن شود و همچنین ممکن است منجر به نقص لوله عصبی در نوزادان شود.

میوهنارنگی

خواص پوست نارنگی

خوردن پوست نارنگی موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. استفاده از پوست سبزرنگ نارنگی می‌تواند برای درمان فشارخون پایین و التهاب مفید باشد. جویدن پوست نارنگی دارای خواصی مانند کاهش سطح کلسترول بد، درمان اختلالات ریه و طحال است. پوست نارنگی بیست برابر میوه نارنگی دارای آنتی اکسیدان است. پوست نارنگی می‌تواند ناراحتی‌های عصبی مانند افسردگی، استرس و اختلالات خواب را درمان کند.

نارنگی منبعی غنی از پتاسیم است و مقدار کمی سدیم دارد. این تناسب به رگ‌های خونی کمک می‌کند که آرام شوند و فشار خون مناسب را حفظ کنند.
نارنگی از جمله میوه‌های خوشمزه و پرطرفدار پاییزی است. میوه نارنگی و پوست آن خواص و فواید درمانی فراوانی دارد. طبع نارنگی سرد و‌تر است. نارنگی برای بدن و سلامت آن فواید فراوانی دارد که در ادامه این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.میوه نارنگی دارای خواص و فواید فراوانی است که این خواص ناشی از وجود مقادیر بالای فیبر، املاح معدنی و ویتامین‌ها است.

از جمله خواص نارنگی می‌توان به مواردی مانند درمان نفخ، خاصیت سم زدایی، تصفیه خون، تقویت استخوان و اسکلت بدن، درمان سرگیجه، درمان بی‌خوابی، کاهش تب، رفع تراکم خون در بدن، درمان و تسکین سرفه‌های زمستانی، کاهش فشار خون، کاهش وزن و خواص ضد اسپاسم اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی از خواص و فواید نارنگی می‌پردازیم.

درمان نفخ شکم با نارنگی

افرادی که به نفخ شکم<Flatulence> مبتلا هستند با مصرف میوه نارنگی به تنهایی می‌توانند به درمان نفخ شکم خود بپردازند. این گروه می‌توانند میوه نارنگی را به تنهایی میل کنند یا از آب نارنگی یا میوه خشک شده نارنگی مصرف کنند. این مواد همگی خاصیت ضد‌نفخ دارند. حتی افرادی که تمایل دارند می‌توانند میوه خشک شده نارنگی را به‌صورت پودر در آورده و آن را به غذای خود اضافه کنند تا اثر نفاخی غذا را از بین ببرد.

نارنگی اکسپکتورانت طبیعی

میوه نارنگی از بهترین داروهای طبیعی ضد‌سرفه است که به اکسپکتورانت طبیعی در میان درمانگران طب سنتی چین معروف است. مصرف این میوه زمستانی به افرادی که مبتلا به سرفه‌های خلط‌دار هستند، بسیار توصیه می‌شود. این میوه همانند شربت اکسپکتورانت خاصیت خلط‌آور دارد و موجب تخلیه اخلاط موذی از گلو و کاهش سرفه‌های بیمار می‌شود.

جلوگیری از سکته مغزی

نارنگی یافا دارای مواد معدنی چون روی، منیزیم و کلسیم است. این مواد معدنی طبیعی می‌توانند خطر ابتلا افراد به سکته مغزی را کاهش دهند. شما برای اینکه بتوانید از خطر سکته مغزی در امان باشید. مصرف نارنگی و دیگر مرکبات، برای این منظور توصیه می‌شود.

سم زدایی

افرادی که دچار مسمومیت با الکل می‌شوند می‌توانند این مسمومیت را با نوشیدن آب نارنگی یا خوردن نارنگی تازه برطرف کنند. خاصیت سم‌زدایی نارنگی به بیمار کمک می‌کند تا خیلی سریع بر مسمومیت و ضعف خود غلبه کند.

کاهش فشار خون بالا

مصرف نارنگی یافا برای کسانی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، توصیه می‌شود. حد الامکان روزانه یک عدد نارنگی یافا مصرف کنید. ماده مغذی پتاسیم موجود در این نارنگی می تواند برای کاهش فشار خون بالا بسیار موثر واقع شود. پتاسیم از آن دست از عناصری است که می تواند فشار خون بدن را کنترل کرده و همچنین خطر سکته مغزی را کاهش دهد. شما می توانید تا آنجا که دلتان می‌خواهد نارنگی مصرف کنید. برای این کار فعلا هیچ محدودیتی وجود ندارد اما گنجایش و ظرفیت خود را در نظر بگیرد.

salamatnews 345828

جلوگیری از سرطان

فراوانی ویتامین C موجود در نارنگی یافا باعث شده است که ما پس از مصرف آن از شر رادیکال‌های آزاد که باعث انواع سرطان ها و دیگر اختلالات سلولی در بدن می‌شوند، در امان باشیم. ویتامین c موجود در این نارنگی می‌تواند با خاصیت ضد اکسیدی خود بدن ما را که در معرض انواع رادیکال‌های آزاد هستند، حفظ کند. به یاد داشته باشید که رادیکال‌های آزاد یک تهدید جدی برای بدن ما به حساب می‌آید. شما با خوردن به اندازه، نارنگی یافا می‌توانید از این تهدید بزرگ تا حدودی فاصله گرفته و مانع گسترش سرطان در بدن خود شوید.

جلوگیری از حمله قلبی

یکی دیگر از مزایای نارنگی یافا پیشگیری از حمله قلبی است. پتاسیم موجود در این میوه باعث سلامتی قلب نیز می شود. پتاسیم قادر است، کلسترول‌های آزاد در رگ های وریدی، که در خون تشکیل می شوند، را بسوزاند. مصرف منظم نارنگی یافا می‌تواند شما را در برابر حملات قلبی نیز مصون دارد.

حفظ زیبایی پوست

در واقع از ماده ضد اکسید موجود در نارنگی یافا به عنوان یک ماده آرایشی استفاده می‌شود. این به خاطر خاصیت بسیار بالای ضد اکسیدی این میوه است که می‌تواند سلامت سلول‌ها و پوست را تضمین کند. از دیگر مزایای استفاده از نارنگی جلوگیری از خشکی پوست و پیری زودرس آن است.

کاهش سطح کلسترول

افزایش سطح کلسترول می تواند بیماری های متعددی برای بدن به همراه بیاورد. با مصرف نارنگی یافا می توانید میزان سطح کلسترول خون را کاهش دهید. وجود فیبر و ویتامین C در نارنگی یافا در کاهش سطح کلسترول خون بسیار موثر است.
در مصرف نارنگی زیاده‌روی نکنید…

زیاده‌روی در مصرف تمامی موادغذایی عوارض جانبی متعددی به همراه دارد؛ نارنگی نیز از این امر مستثنا نیست و مصرف بیش از 5عدد نارنگی در روز ممکن است دردسر آفرین باشد.

افراط در مصرف نارنگی موجب افزایش گاز روده شده و ناراحتی‌های گوارشی برای مصرف‌کننده به همراه می‌آورد.

نارنگی از آن جهت که راحت‌ترین میوه برای خوردن است و پوست آن به سادگی جدا می‌شود بیشتر توسط بچه‌ها خورده می‌شود. بنابراین باید مراقب بچه‌ها بود زیرا مصرف بیش‌ازاندازه نارنگی آن‌ها را به اسهال و کندی عملکرد روده‌ها مبتلا می‌کند.

یکی دیگر از عوارض مصرف بیش‌ازاندازه نارنگی بروز آفت و التهاب در دهان و زبان مصرف‌کننده است.

مراقب باشید هرگز نارنگی را به‌صورت مخلوط با شیرگاو میل نکنید. ترکیب این 2 موجب بروز دردهای شکمی می‌شود.

نارنگی و تداخل دارویی

افرادی که در نسخه دارویی آن‌ها داروهایی وجود دارد که به افزایش میزان پتاسیم خون‌شان کمک می‌کند، باید مراقب باشند که مصرف همزمان این دارو با نارنگی موجب افزایش بیش‌ازحد پتاسیم در بدن آن‌ها می‌شود و این مسئله خود عوارض جانبی متعددی به‌دنبال دارد. بنابراین افرادی که از داروهای حاوی پتاسیم مصرف می‌کنند باید در مصرف نارنگی دقت کنند و حتما با مشاوره متخصص خود این میوه را مصرف کنند.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 1 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید