جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهکاری برای نجات مزارع گندم از آفت موش‌ها

محققان دریافتند اگر تمام سطح مزرعه بوی جوانه گندم بدهد، موش‌ها در یافتن دانه‌های واقعی گندم مشکل پیدا می‌کنند.

به گزارش آماج از تارنمای اخبار علمی نیواطلس، موش ها با کندن و خوردن دانه های گندم کشت شده، می توانند محصولات کشاورزان را نابود کنند. دانشمندان در یک تلاش سازگار با محیط زیست برای مقابله با این جوندگان، از روغن جوانه گندم برای ایجاد بوی اشتهاآور گندم در کل مزارع استفاده کردند.

موش ها به طور معمول، دانه‌های گندم را قبل یا هنگام جوانه‌ زدن، بو می‌کشند. هنگامی که این فرآیند کامل شد و گیاه جوانه زد، این جوندگان تا حد زیادی علاقه خود را از دست می دهند.

بسیاری از مردم ممکن است فکر کنند که برای دور نگه داشتن موش ها از گندم، دانه ها باید کمتر برای حیوانات جذاب شوند. با این حال، انجام این کار مستلزم استفاده از مواد شیمیایی روی تمام دانه‌ها است، علاوه بر آن ممکن است با گذشت زمان آستانه تحمل موش ها در مقابل این مواد شیمیایی بالا برود.

اکنون تیمی از محققان دانشگاه سیدنی در استرالیا به رهبری فین پارکر، رویکرد استتار یا مخفی کردن را در پیش گرفتند.

محققان روی کل کرت های گندم، تمام خاک، کاه بن و هر چیز دیگری روغن جوانه گندم رقیق شده پاشیدند تا بویی شبیه دانه های جوانه زده گندم پیدا کند. از آنجا که موش‌ها نمی‌توانستند پی ببرند بذرهای واقعی کجا کاشته شده‌اند، تعداد بسیار کمتری از دانه ها را پیدا کردند و خوردند.

دانشمندان این آزمایش ها را در ماه مه ۲۰۲۱ در ۶۰ قطعه گندم زار واقع در مزرعه ای در ایالت نیو ساوت ولز انجام دادند. در برخی از کرت ها روغن جوانه گندم پاشیده شد، در حالی که در برخی دیگر روغن کانولا پاشیده شد، یا برخی زمین ها لگدمال شدند یا به عنوان نمونه شاهد، هیچ ماده ای در آنجا پاشیده نشد.

محققان دریافتند در مقایسه با گروه شاهد، موش ها در کرت هایی که روغن جوانه گندم هنگام حین کاشت و بعد از آن افشانده شده بود، ۶۳ درصد بذر گندم کمتری خوردند. در صورت پاشیدن روغن جوانه گندم قبل از کاشت، این رقم به ۷۴ درصد افزایش یافت. وضعیت قطعاتی که روغن کانولا روی آنها افشانده یا لگدمال شدند، خیلی بهتر از قطعات شاهد نبودند.

پارکر گفت: به نظر می‌رسد مخفی کردن تا زمانی که بذرها جوانه می‌زنند و دوره آسیب‌پذیری است و گندم ها باید در این دوره محافظت شوند، دوام داشته باشد. موش‌ها نمی‌توانند در برابر این روش مقاومت ایجاد کنند، زیرا از همان بویی استفاده می‌کند که برای یافتن دانه‌های گندم به آن متکی هستند.

راهکاری برای نجات مزارع گندم از آفت موش‌ها

دانشمندان اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که چه غلظت هایی از روغن جوانه گندم بهترین نتیجه را دربرخواهد داشت و این که چند وقت یک بار باید این روغن را روی محصولات به کار برد تا تاثیر آن باقی بماند.

مقاله‌ای از این مطالعه به تازگی در مجله Nature Sustainability منتشر شده است.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − دوازده =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید