جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا صدای سفید برای شنوایی نوزاد ضرر دارد؟

کودک شما در حالی پا به این دنیا می‌گذارد که به صداهای زمینه‌ای عادت کرده است. رحم جای پُرسروصدایی است که هرچند مکانی راحت و خوشایند برای جنین است اما ۹ ماه تمام صداهای خلسه‌آور زیادی دوروبر آن وجود دارد، مانند تپش قلب مادر و هوایی که در ریه‌ها حرکت می‌کند. پس عجیب نیست که خیلی از نوزادان برای خوابیدن به صدای سفید نیاز دارند.

به گزارش آماج، صدای سفید یا وایت نویز نوعی صدای یکنواخت است که صداهای دیگر را پوشش می‌دهد، مثل صدای سشوار، فن و یا صدای ممتد باران.

مطالعات علمی چه می‌گویند؟

محققان برای بررسی اثر دستگاه‌های وایت نویز (صدای سفید) بر نوزادان تحقیقی انجام دادند. در این آزمایش پژوهشگران سر نوزادان را با فاصله ۳۰ سانتیمتری از ۱۴ مدل دستگاه صدای سفید (که مخصوص خواباندن نوزاد ساخته شده و به فروش می‌رسند) قرار دادند و صدای دستگاه را روی ماکسیمم گذاشتند. سپس محققان بررسی کردند که صدا با چه قدرتی به بچه‌ها می‌رسید دریافتند سه تا از دستگاه‌ها از ۸۵ دسی‌بل فراتر بودند (۸۵ دسی‌بل مثل سروصدای یک رستوران یا بلندتر از آلارم ساعت است).

آیا صدای سفید برای شنوایی نوزاد ضرر دارد؟

محققان هشدار دادند اگر صدای دستگاه‌ها صدای سفید با قدرت ۸۵ دسی‌بل به مدت ۸ ساعت پخش شود، این صدا فراتر از استانداردهای ایمنی بوده و ممکن است به سطحی برسد که به شنوایی نوزاد آسیب بزند. آنها به والدین توصیه می‌کنند دستگاه‌های صدای سفید را تا جایی که ممکن است دور از نوزاد قرار دهند، قدرت دستگاه را روی ۵۰ دسی‌بل تنظیم کنند و بعد از اینکه نوزاد خوابید دستگاه را خاموش کنند.

صدای سفید با کمک به کاهش گریه‌های نوزاد و کمک به خواب نوزاد (و البته والدین) شاید راه‌حل خوبی باشد؛ اما مسئله اینجاست که صدای سفید فقط وقتی اثر می‌کند که به‌اندازه کافی بلند باشد.

صدای وایت نویز چقدر باید بلند باشد؟

۵۰ دسی‌بل کم‌صداتر از حرف‌زدن معمولی، ملایم‌تر از موسیقی زمینه و تقریباً با دسی‌بل مشابهی با یک ماشین ظرف‌شویی است و نکته اینجاست که تقریباً هیچ فایده‌ای از جهت خواب نوزاد ندارد! برخی مطالعات نشان داده است که صدای سفید تا وقتی که به ۶۰ تا ۷۰ دسی‌بل نرسد به بهبود خواب هیچ کمکی نمی‌کند. مطالعات نشان می‌دهند صدای داخل رحم که به گوش جنین می‌رسد حتی به بیشتر از ۹۰ دسی‌بل هم می‌رسد، بنابراین نوزاد به این حد از صدا کاملاً عادت دارد.

آیا صدای سفید برای نوزاد بی‌ضرر است؟

باز هم جواب «بله» است؛ دستگاه‌های صدای سفید برای بچه‌ها ضرری ندارند. آکادمی کودکان آمریکا موافق است که صدای سفید می‌تواند به خواب نوزادان کمک کند. مطالعهٔ دیگری نشان داده که صدای سفید کمک می‌کند اکثر بچه‌ها در عرض پنج دقیقه به خواب بروند.

پژوهش دیگری نیز دریافت صدای سفید به میزان قابل‌توجهی طول مدت گریه‌کردن کودک را کاهش داده و طول مدت خواب را در بچه‌هایی که کولیک دارند افزایش می‌دهد. فقط مهم این است که صدای سفید را در سطحی نگه دارید که برای بچه‌ها و بزرگسالان بی‌ضرر باشد. هرگز قدرت صدای سفید را تمام شب روی ماکسیمم و نزدیک سر نوزاد نگذارید. چون دستگاه‌های صدای سفید صدایی بالاتر از سطح نرمال تولید می‌کنند و کودک شما تمام طول شب به این صدا گوش می‌دهد و این می‌تواند برایش مضر باشد.

آیا صدای سفید برای شنوایی نوزاد ضرر دارد؟

فواید صدای سفید (نویز وایت)

هرچند ضدونقیض به نظر می‌رسد؛ اما واقعیت این است که بیشتر نوزادان با صدای زمینه بهتر می‌خوابند تا در سکوت. نوزاد ماه‌های زیادی در رحم مادر بوده و انواع و اقسام صداها را مرتباً شنیده است و صدای سفید برای کودک تداعی‌کننده آن روزهاست.

یک مطالعه کوچک دریافته نوزادان در اتاقی که صدای سفید در آن هست بیشتر احتمال دارد که در عرض پنج دقیقه به خواب بروند و وقتی صدای سفید روشن می‌ماند خواب آنها نیز طولانی‌تر می‌شود.

کودک ممکن است به صدای سفید وابسته شود

بچه‌هایی که واکنش مثبت نسبت به صدای سفید نشان می‌دهند شاید شب‌ها بهتر بخوابند؛ اما ممکن است به این شیوه عادت کنند، یعنی خواب آنها وابسته به پخش‌شدن مداوم صدای سفید خواهد شد. اگر کودک در شرایطی قرار بگیرد که باید بخوابد و به هیچ صدای سفیدی هم دسترسی وجود ندارد، این عادت مشکل‌ساز خواهد شد.

البته صدای سفید یک موضوع ضروری برای همه بچه‌ها نیست و به نظر می‌رسد بستگی به وضعیت نوزاد دارد. ممکن است نوزاد شما وسط یک مهمانی پُرسروصدا ساعت‌ها بخوابد؛ اما نوزادی دیگر خواب سبُکی داشته باشد و با کوچک‌ترین صدایی در محیط خود از خواب بیدار شود.

آیا صدای سفید برای شنوایی نوزاد ضرر دارد؟

چه نوع صدای سفیدی برای بچه‌ها بهترین است؟

دستگاه‌های وایت نویز متعددی در بازار وجود دارد که بعضی از آنها مجهز به آپشن‌های به‌دردبخوری هستند، مثلاً انتخاب صدا، تایمر، خاموشی اتومات و قابلیت حمل‌ونقل.

اما خیلی از پدر و مادرها با استفاده از وسایل دیگری صدای سفید پخش می‌کنند، مثلاً صدای دستگاه تصفیه هوا یا حتی جاروبرقی و سشوار. دیگر منابع صدای سفید شامل اپلیکیشن‌ها و ویدئوهایی می‌شود که صدای سشوار، جریان آب، باران، آواز پرنده‌ها و امواج دریا را پخش می‌کنند که البته هرچند کیفیت دستگاه صدای سفید را ندارند؛ اما تا حدودی مؤثرند.

یک منبع دیگر از صدای سفید که خاص فصل تابستان است پنکه و پنکه سقفی است. دستگاه تهویه‌مطبوع ظاهراً نمی‌تواند صدای سفید خوبی باشد و اثر چندانی از جهت خواب ندارد و دلیل آن نیز احتمالاً این است که مکرراً خاموش و روشن می‌شود.

بچه‌ها هم مانند افراد بزرگسال ترجیحات و سلیقه خاص خودشان را دارند، بنابراین روش‌ها و صداهای مختلف را امتحان کنید تا مناسب‌ترین آنها را برای کودکتان پیدا کنید.

آیا صدای سفید برای شنوایی نوزاد ضرر دارد؟

چه زمانی نباید از صدای سفید برای کودک استفاده کنید؟

هرچند صدای سفید می‌توانید در مراحلی خاص از زندگی کودک بسیار مفید باشد، مثلاً طی ماه‌های اول زندگی او یا زمان‌هایی که کولیک دارد، اما بهتر است کودک شما به این شیوه خوابیدن عادت نکند و وابسته نشود، درست همان‌طور که به کودکتان برای تمام دوران کودکی‌اش فقط یک نوع غذا نمی‌دهید.

بچه‌ها خوشخواب متولد نمی‌شوند؛ بلکه خوابیدن مهارتی است که باید آن را یاد بگیرند. اگر هفت روز هفته و بیست و چهار ساعت شبانه‌روز از صدای سفید برای آرام‌کردن و خواباندن کودک استفاده کنید، کودک هرگز یاد نمی‌گیرد چگونه بدون هیچ کمکی خودش را برای خواب، آرام و آماده کند.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 5 =

آخرین اخبار