جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آموزش حفاظت از محیط زیست به کودکان

پدر و مادر باید شیوه های مراقبت از محیط زیست را به کودکان خود آموزش دهند. با این آموزش‌ها، کودکان در مقابل آلودگی‌های محیط زیست برخورد مناسبی میکنند. اما محیط زیست چیست؟ محیط زیست به همه محیط‌ هایی که در آن‌ها زندگی جریان دارد، گفته می‌شود.

محیط زیست تا چه اندازه برای کودکان اهمیت دارد؟

زندگی شهری و از آن مهم‌تر فضای مجازی باعث شده تا با کودکانی کسل، خسته، افسرده، کم‌تحرک و چاق روبرو شویم. به همین علت ارتباط کودک با طبیعت در نشاط و افزایش تحرک او مفید است. ما باید لذت کشف طبیعت را برای آن‌ها ایجاد کنیم.

حفظ زمین، منابع طبیعی و برقراری ارتباط با حیوانات و همین طور طبیعت ازجمله مواردی است که در کودکی به هر فرد یاد داده می‌شود. این آموزش‌ها از منزل شروع و در مدرسه، جامعه و رسانه‌ها کامل می‌شود. آموزش محیط زیست به اصلاح باورهای کودکانمان می‌انجامد و به آن عادت خواهد کرد. شیوه های گوناگونی برای آموزش محیط زیست به کودکان وجود دارد که در زیر به بعضی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره‌ می کنیم.

 

شیوه های آموزش حفاظت از محیط زیست به کودکان

 

برای فرزندان الگوی مناسبی باشید

کودکان پیش از آنکه به حرف های شما گوش کنند، به رفتار شما نگاه می کنند. در حقیقت کودک کاری را که انجام می دهید و آن گونه که زندگی می کنید را یادمی گیرد و در زندگی خود مانند آن ها عمل می کند. بنابراین بهتر است الگوی خوبی برای کودکان تان باشید و کارهای عملی ساده ای را در زندگی خانوادگی خود انجام دهید که می تواند به حفظ محیط زیست کمک کند. رفتار های اشتباه خود را اصلاح کنید. همین طور در مقابل کارهای مثبت کودک خود بی تفاوت نباشید. او را ترغیب کنید و به او انگیزه بدهید. در حقیقت کودکان آینه والدین خود هستند.

برای کودکتان داستان بخوانید

برای کودکانتان داستان‌هایی از حیوانات، گیاهان و اهمیت محیط‌زیست بخوانید. کتاب‌هایی که موضوع اصلی آن‌ها حفاظت از طبیعت و احترام به حیوانات است، می‌توانند شیوه ای تاثیر گذار در آموزش حفاظت از محیط زیست باشند. از داستان‌هایی مانند: روباه حیله‌گر، شنگول و منگول و… تحت هیچ شرایطی استفاده نکنید؛ چون این گونه داستان‌ها نگاه بچه‌ها به جانداران را به‌شدت منفی می‌کنند. حتی در برخی موارد سبب به وجود آوردن حس تنفر به حیوانات می‌شوند.

با حیوانات مهربان‌تر شویم تا کودکانمان یاد بگیرند!

همه ما شخصیت‌های کارتونی دوران کودکی‌مان را به یاد داریم، چون با آن‌ها بزرگ‌شده‌ایم. می‌شود با اختراع بازی‌های گوناگون از کودک بخواهید که با مقواهای بازیافتی یکی از شخصیت‌های کارتونی دوست‌داشتنی خود را درست کند و در آخر به‌ صورت غیرمستقیم با تاثیرات بازیافت و فواید آن بر محیط‌زیست ارتباط برقرار کند. در شیوه ای دیگر شما با تهیه کارت عضویت برای کودک تان و آنگاه با غذا رسانی به حیوانات شهری می‌توانید اثر زیادی در مسئولیت‌پذیری آنان داشته باشید.

به کودکتان باغبانی یاد دهید

بازی‌های کودکانه، به جز شادی و نشاطی که به همراه دارد، همراه با نکات آموزشی زیادی برای کودکان هم می‌باشند. لمس خاک، دیدن کرم‌ها و حشرات ریز، مراقبت از گیاه و پرورش آن از بهترین و مفیدترین راهکارها برای چشاندن طعم مهربانی با طبیعت به فرزند دلبندتان است. مثلا به کمک فرزندتان گلدانی تهیه کنید و بذری داخل آن بکارید و از آن مواظبت کنید. حتی می‌توانید ازگل‌های آماده هم به‌ صورت کامل مراقبت (هرس گیاه، آبیاری به‌ وقت و .. ) کنید تا کودکتان روش مراقبت و نگهداری از گیاهان را به‌ صورت ناخودآگاه یاد بگیرد.

 

به کودک آموزش بازیافت بدهید

بازیافت کردن کاری است که به مقدار قابل توجهی میزان زباله ما را کم میکند. به کودکان یاد بدهیم که سطل زباله شان را جدا کنند و برای زباله تر و خشک سطل های مختلفی داشته باشند.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =

آخرین اخبار