جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معرفی کامل شهرک غرب تهران

شهرک غرب تهران معروف تر از خیابان فرشته

منطقه 2 تهران شهرک غرب را در خود جای داده است، یکی از مناطق برجسته و معروف پایتخت. جذابیت‌های فراوان این ناحیه، از جمله فرصت‌های زندگی و سرمایه‌گذاری، در سال‌های اخیر توجه فراوانی را به خود جلب کرده است. اینکه چرا شهرک غرب شناخته شده است و کدام بخش‌های آن برتری دارند، موضوعاتی است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با این منطقه، همراه ما باشید.

اگر علاقمند به زندگی در یکی از محبوبت ترین محله های تهران هستید بدون شک شهرک غرب نامی درخشان در این زمینه دارد. شهرک غرب یکی از اراضی منطقه ۲ تهران محسوب می شود که ساکنان آن از رفاه و آرامش بسیار بالایی برخوردار هستند.

تاریخچه شهرک غرب تهران

در پاییز سال 1340 با دستور محمدرضا شاه، با گسترش شهرسازی مدرن، روستای دل‌انگیز خوردین در غرب تهران، به‌وسیلهٔ مهندسین آمریکایی به شهرک غرب تبدیل شد. طراحی و معماری این شهرک بر اساس الگوهای برج‌های مسکونی در آمریکا انجام شد و نام‌گذاری این منطقه نیز به دلیل تطابق با الگوی غربی انتخاب شد.این شهرک ابتدا با خانه‌های ویلایی شروع شد، که پس از انقلاب به نام شهرک قدس شناخته شد.

در دوران حکومت شاه پهلوی، مهاجرین و صنعتگرانی که از آمریکا به ایران مهاجرت کرده بودند، در شهرک غرب و خانه‌های ویلایی آن مستقر شدند. در آن زمان، آمریکایی‌ها بیشترین جامعه ساکن شهرک غرب را تشکیل می‌دادند و فعالیت‌هایی از قبیل ساخت مدارس، ورزشگاه‌ها و اماکن تفریحی را آغاز کرده و گسترش دادند.

اولین فاز شهرک غرب شامل ۶ بخش بود و در سال‌های بعد، یک فاز دیگر به آن افزوده شد. این منطقه دارای خیابان‌های بن‌بست فراوان و دکه‌های نگهبانی بسیار بود که نگهبانان به نقش پوآرو در ابتدای هر خیابان قرار داشتند و آمار خیابان‌ها را در اختیار داشتند.

شهرک غرب با خانه‌های ویلایی و سقف‌های شیروانی زیبا مشهور است که در پس‌زمینه‌اش برج میلاد به طرز دلپذیری برجسته است. این منطقه تا حدودی آرامش خاصی دارد زیرا مراکز اداری کمی در آن مستقر هستند.

موقعیت مکانی شهرک غرب تهران

شهرک غرب تهران به تنهایی دارای 7 فاز می‌باشد. این شهرک به گونه ای می‌باشد که از سمت شمال تهران به سعادت آباد، از سمت جنوب به بزرگراه همت، از سمت غرب به خیابان فرحزاد و از سمت شرق به درکه و بزرگراه چمران دسترسی دارد.
دسترسی شهرک غرب به اتوبان‌های همت و چمران سبب می‌شود تا افراد در هر نقطه از تهران بتوانند به شهرک غرب بیایند.

شهرک غرب

دسترسی به محله شهرک غرب چگونه است؟

یکی از مزایایی که شهرک غرب دارد این است، که راه دسترسی متنوع و زیادی به سایر نقاط تهران دارید و به راحتی می توانید در نقاط متفاوت جابجا شوید که به صورت زیر است :

ـ از شمال به محله ی سعادت آباد

ـ از غرب به بزرگراه یادگار امام

ـ از شرق به بزرگراه چمران

ـ از جنوب به بزرگراه شهید همت متصل می شود.

همچنین دسترسی به این محله از طریق بزرگراه همت، بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری ،بزرگراه چمران، بزرگراه نیایش، بزرگراه یادگار امام، ، و بزرگراه حکیم نیز امکان پذیر می باشد.

ایستگاه تاکسی واقع در میدان صنعت شهرک غرب، این امکان رو میده که تقریباً به تمام تهران با تاکسی سفر کنین! در مورد اتوبوس هم این شرایط دسترسی مناسب حاکمه. همچنین شهرک غرب دارای ایستگاه مترو در میدان صنعته! نکته‌ی قابل توجه اینه که شهرک غرب، دسترسی سریعی به بزرگراه‌هایی مثل چمران(پارک وی)، نیایش، یادگار امام، همت، شیخ فضل‌الله نوری و حکیم داره. این مسأله یه مزیت واسه کسایی هست که رفت و آمدشون با خودروی شخصیه! پس اگه دارین گزینه‌ی خرید خونه و آپارتمان در شهرک غرب رو بررسی میکنین، خیالتون از بابت دسترسی و رفت و آمد راحت باشه.

مترو شهرک غرب

این منطقه به لحاظ وسایل حمل و نقل عمومی نیز در وضعیت مناسبی قرار دارد. به عنوان مثال ایستگاه متروی میدان صنعت، یکی از ایستگاه‌های خط ۷ متروی تهران است که در میدان صنعت قرار دارد .همچنین در نزدیکی ایستگاه مترو میدان صنعت امکانات حمل و نقل دیگری از جمله ایستگاه های تاکسیرانی و اتوبوسرانی نیز قرار دارند.

 

خانه‌های قدیمی و ویلایی شهرک غرب تهران

زمانی که از خانه های ویلایی صحبت می شود، عده ای از افراد تصور یک سازه قدیمی را دارند. زیرا امروزه افراد بسیار کمی در تهران خانه ویلایی میسازند و معمولا به سمت ساخت خانه های آپارتمانی می روند. با مشاهده بیشتر سازه های ویلایی در شهرک غرب، متوجه آن می شوید که ویلا بافت قدیمی خود را حفظ کرده است.
در سال های اخیر عده ی زیادی از مردم به خرید ویلای قدیمی یا نوساز در شهرک غرب جذب شده اند و این محله را برای زندگی انتخاب کرده اند. طبق نظر کارشناسان نیز، شهرک غرب یکی از بهترین محله ها برای خرید ویلا می باشد.

خانه‌های ویلایی شهرک غرب تهران

بیشتر سازه‌هایی که در شهرک غرب قرار دارند، از جنس آپارتمان می باشند اما بخش هایی از آن نیز قالب سازه‌های ویلایی دارند. متراژ و مساحت خانه های ویلایی شهرک غرب بسیار بالا می باشد. این دسته سازه‌ها از جمله گزینه‌هایی می‌باشند که معماری بسیار لوکسی داشته و این موارد سبب شده است تا این منطقه از نظر معماری سازه‌ها، جزو محله‌های برتر در تهران محسوب شود.

شهرک غرب تهران

خیابان‌های مهم شهرک غرب تهران

خیابان‌های شهرک غرب غالباً عریض، دلباز و دارای ترافیک نسبتاً روان هستن و همونطور که گفتیم شهرک غرب دارای فازهای مختلفیه که خیابون‌های موجود در هر فاز به این ترتیبه:

  1. فاز یک شهرک غرب: خیابان‌های ایران زمین، مهستان و گلستان
  2. فاز دو شهرک غرب: خیابان‌های هرمزان و پیروزان
  3. فاز سه شهرک غرب: خیابان بدخشان
  4. فاز چهار شهرک غرب: خیابان‌های زرافشان، فلامک، خوارزم و درخشان
  5. فاز پنج شهرک غرب: خیابان‌های سیمای ایران و فلامک جنوبی
  6. فاز شش شهرک غرب: خیابان گل افشان
  7. فاز هفت شهرک غرب (احداث پس از انقلاب): خیابان‌های سپهر، دریا، صدف، درختی، مطهری، فخارمقدم و سعدی

بلوارهای مهم شهرک غرب تهران

شهرک غرب شامل 4 بلوار اصلیه که هر کدوم با توجه به موقعیت قرارگیری، نقش متفاوتی رو ایفا می‌کنن! این بلوارها در ادامه معرفی شدن:

  • بلوار خوردین شهرک غرب: بلواری که اسمش رو از روستای خوردین به امانت داره و بلوار اصلی کمربندی شهرک غربه!
  • بلوار ایوانک شهرک غرب: در قسمت غرب این شهرک، یه بلوار فرعیه، منشعب از بلوار خوردین!
  • بلوار دادمان (پونک باختری) شهرک غرب: بلوار اصلی و مهمیه که شرق رو به غرب وصل می‌کنه!
  • بلوار پاکنژاد شهرک غرب: بلواری که شمال رو به جنوب متصل می‌کنه!

شهرک غرب؛ محله‌ی تک میدان!

میدان صنعت، تنها میدان شهرک غربه و اسم مستعار این میدان 24 ساله، میدان شهرک غربه که در قسمت جنوبی این محله قرار گرفته!

بهترین و معروف‌ترین منطقه‌ی شهرک غرب تهران

بیشتر افراد، خیابون ایران زمین رو بهترین منطقه‌ی شهرک غرب می‌دونن! خیابونی نیم دایره‌ای در فاز 1 شهرک غرب که به تمام خیابون‌های فرعی این فاز دسترسی داره و طولانی‌ترین خیابون فاز 1 شهرک غرب هم هست! نکته‌ی قابل توجه وجود آپارتمان‌های به روز و برج‌های فراوان در این خیابونه! همین ویژگی‌ها، خانه‌ها و آپارتمان‌های شهرک غرب رو به یکی از ویژه‌ترین املاک تهران تبدیل میکنه.

خیابان خوارزم شهرک غرب

از مشهورترین خیابان های شهرک غرب که در کنار آن پارک بسیار زیبایی نیز تاسیس شده است خیابان خوارزم است. خیابان خوارزم به عنوان میزبان خودروهای لوکس و خانه های ویلایی بسیار زیبا شناخته می شود که مثال آن در کمتر بخشی از کشور دیده شده است.

شهرک غرب بلوار دادمان

بلوار دادمان که یکی از محبوب ترین خیابان های تهران می باشد مرز بین دو منطقه محبوب نیز می باشد. بخش جنوبی این خیابان متعلق به شهرک غرب بوده و بخش شمالی آن در محدوده سعادت آباد می باشد. همین مسئله نیز سبب شده است این خیابان برای بسیار جذاب باشد.

 بهترین کوچه منطقه ۲ تهران

در تازه‌ترین نتیجه مسابقه «کوچه خوب شهر تهران»، گذر اردیبهشت خیابان ایران زمین از میان ۲۵۰۰ گزینه، به عنوان بهترین کوچه منطقه ۲ تهران انتخاب شده‌است

امنیت و آرامش در شهرک غرب

خیابان‌های بن‌بست بسیاری در این محله وجود دارند که علّت اصلی طراحی آن‌ها به این شکل، بالا بردن امنیت و آرامش هرچه بیشتر ساکنان بوده‌است (ابتدای این بن‌بست‌ها دارای راهبند و اتاقک نگهبانی است و در انتهای آن‌ها فضای باز دایره مانندی جهت دور زدن خودروها در نظر گرفته شده و پس از آن پیاده‌رو به فضای سبز یا پیاده‌روی خیابان اصلی پشت متصل است که در محل تلاقی مجدداً در فلزی یا اتاقک نگهبانی دیده می‌شود، بدین وسیله کلیه رفت‌وآمدها در صورت توافق اهالی کنترل می‌شود.

شهرک غرب تهران

معرفی مراکز رفاهی و تجاری در شهرک غرب

این شهرک توانسته با داشتن مراکز خرید و مجتمع های تجاری گوناگون با امکانات زیاد از این نظر نیز در رتبه بالایی قرار گیرد، که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

  1. مجتمع تجاری میلاد نور
    میلاد نور نامی آشنا برای علاقمندان به خرید و گشت و گذار می باشد که درسال ۱۳۷۸ افتتاح شده است. این مجتمع در کل از ۱۱ طبقه تشکیل شده است که شامل سه طبقه پارکینگ، دو طبقه همکف و شش طبقه ساختمان با نمایی شیشه‌ای و سبز رنگ است. میلاد از نظر تنوع و کیفیت و همچنین لوکس و شیک بودن توانسته از سایر نقاط تهران نیز افراد را به خود جذب کند.
  2.  مجتمع تجاری شهرک غرب:
    مجتمع تجاری شهرک غرب در بلوار فرحزادی واقه شده است. برای دسترسی بهتر باید بگوییم که در حوالی آن و دقیقا در جنب مسجد جامع شهرک غرب قرار گرفته است و درست در روبه روی آن می توانید میلاد نور را مشاهده کنید. این مجتمع توانسته به یکی از بزرگترین و تخصصی ترین مرکز موبایل ،کامپیوتر ،کنسول بازی ، پرینتر و لوازم جانبی در محدوده ی غرب تهران تبدیل شود.
  3. مرکز خرید ایران زمین
    به عنوان یکی دیگر از مراکز خرید معتبر در شهرک غرب می توان به مرکز خرید ایران زمین اشاره کرد. این مجتمع در واقع دارای ۱۰۰ واحد تجاری می باشد که در آن فروشگاه هایی نظیر پوشاک زنانه و مردانه، لوازم خانگی، کیف و کفش، سایل تزیینی و لوازم مرتبط با حیوانات خانیگ و هرآنچه بدان نیاز دارید، پیدا می شود.
  4. مجتمع تجاری گلستان شهرک غرب
    این مجتمع در ابتدای خیابان مهستان شهرک غرب قرار گرفته این مرکز خرید با معماری ایرانی و خاص دارای ۱۸۰ واحد تجاری و اداری می باشد.
  5. پردیس سینمای شهرک
    پردیس سینمای شهرک در سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را شروع کرد و در واقع یک پردیس سینمایی کامل و مجهز می بشاد که از ۱۱ سالن اختصاصی اکران فیلم و یک سالن ویژه تئاتر بر خوردار است. در طبقه پنجم مجتمع پلاتین قرار گرفته است و تا رسیدن به میدان صنعت فقط یک مسیر سه دقیقه ای را پیش رو دارید.

مراکز فرهنگی هنری شهرک غرب:

  • فرهنگسرای قانون (ابن سینا) (نشانی: شهرک غرب – فاز ۱ – خیابان ایران زمین شمالی – روبروی باغ خوردین)
  • نگارخانه ابن سینا (نشانی: شهرک غرب – فاز ۱ – خیابان ایران زمین شمالی – روبروی باغ خوردین)
  • کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
  • مؤسسه فرهنگی هنری آوینی
  • شهر کتاب شهرک غرب (نشانی: شهرک غرب – فاز ۱ – خیابان ایران زمین شمالی – روبروی باغ خوردین)
  • نگارخانه دریابیگی
  • کتابخانه رعد

سینماهای شهرک غرب

  • سینما ابن سینا (نشانی: شهرک غرب – فاز ۱ – خیابان ایران زمین شمالی – روبروی باغ خوردین)
  • سینما قدس
  • سینما بازارچه قدیم
  • مجموعه سینماهای اریکهٔ ایرانیان (نشانی: شهرک غرب – تقاطع خیابان شهید محمدمهدی فرحزادی و بزرگراه نیایش)
  • پردیس سینمایی شهرک (نشانی: شهرک غرب – تقاطع خیابان سیمای ایران و خیابان شهید محمد مهدی فرحزادی – مجتمع تجاری پلاتین)

معرفی مراکز ورزشی شهرک غرب :

  • مجموعه ورزشی مهستان / در خیابان ایران زمین
  • مجتمع ورزشی گلبانگ / در خیابان مهستان
  • مجتمع ورزشی اکسیژن / که در خیابان سیمای ایران قرار گرفته است از جمله مراکز معروف و مهم این منطقه به شمار می روند.
  • البته مراکز ورزشی دیگری مانند باشگاه تنیس قدس، پیلاتس ایرانیان، مجموعه ورزشی گلستان وی آی پی، استخر ناوا، باشگاه بانوان ویوا، مرکز آینگار یوگای تهران و… نیز در این محله قرار گرفته اند.

چه بوستان هایی در شهرک غرب قرار گرفته است؟

یکی از جذابه هایی که باعث زیبا تر شدن شهرک غرب شده است، قرار گیری چندین بوستان بزرگ و کوچک در این منتطقه است که اسامی محبوب ترین آن ها را در زیر برای شما آورده ایم :

  1. بوستان افرا / که به نام پارک پله نیز شناخته می شود و در خیابان مهستان قرار گرفته است.
  2. بوستان کودک / که در تقاطع بلوار ایران زمین و بلوار خوردین واقع شده است.
  3. بوستان فروردین / که در حوالی خیابان سیمای ایران وجود دارد.
  4. بوستان ایران زمین / که محل قرار گیری آن در میدان صنعت بلوار ایران زمین می باشد.
  5. بوستان زرافشان / که در محدوده ی بلوار فرحزادی قرار گرفته است.
  6. بوستان مادر / که در جنوب شرقی میدان صنعت قابل مشاهده است.
  7. بوستان سدروس / که مجددا در بلوار ایران زمین قرار گرفته است.
  8. بوستان سیمای ایران / این بوستان واقع در فاز ۵ شهرک غرب در خیابان سیمای ایران می باشد.
  9. بوستان سپهر / که در بلوار دادمان و خیابان درختی جای گرفته است
  10. بوستان خوارزم/ در خیابان خوارزم از جمله بوستان های واقع شهرک غرب هستند.

مراکز درمانی در شهرک غرب

اولین المان و مهم ترین آن را می توان مراکز درمانی دانست که باید در دسترس باشد تا افراد بتوانند به راحتی از آن ها در سریعترین زمان ممکن استفاده کنند. میزان مراکز درمانی و کلینیک هایی که در شهرک غرب قرار دارند به نسبت بالا است، اما از میان تمامی این ها تعداد بیمارستان های شهرک غرب به نسبت محدود است. بیمارستان های شهرک غرب شامل:
بیمارستان بهمن
بیمارستان آتیه
بیمارستان آتیه 2
این ها از جمله بیمارستان های تخصصی است که در شهرک غرب تهران قرار داشته که تمامی امکانات لازمه آن را می توانید به راحتی در آن مشاهده کنید.

مراکز مذهبی شهرک غرب:

  • مسجد جامع شهرک غرب
  • مسجد النبی
  • مسجد ثامن الائمه
  • مسجد امام حسن مجتبی

آب و هوای شهرک غرب

همونطور که گفتیم، عقبه‌‌ی شهرک غرب بر می‌گرده به یه روستای قشنگ و خوش آب و هوا. شهرک غرب هوای معرکه‌ای داره، نسبت به مساحتش، ساکنین کمی داره و با اون خیابونای عریض یه جورایی اروپای تهرانه. تصویر تکراری صبح‌های شهرک غرب، یک مادر پشت فرمون یه ماشین آنچنانیه که داره کودک غرق خواب رو می‌بره مدرسه!

به دلیل وزش دائمی باد از غرب به شرق در تهران و نیز پالایش هوا توسط انبوه درختان بوستان‌ها و کوه‌های مجاور، شهرک غرب از مناطق خوش آب و هوای تهران به حساب می‌آید و از هوای به مراتب بهتری نسبت به سایر مناطق شمالی شهر برخوردار است.

بافت جمعیتی و ساکنین شهرک غرب

ساکنان اولیه شهرک غرب از چهره‌های فرهنگی، پزشکان متخصص و استادان دانشگاه بودند. از ساکنان معروف این محله می‌توان به علی‌اکبر سیاسی، مجید اندرز، محمدابراهیم باستانی پاریزی، عنایت‌الله رضا، ایرج افشار سیستانی، رزا منتظمی منصوره اتحادیه و خسرو سینایی اشاره کرد.

طبیعت گردی

برج میلاد که شاخصه‌ی غرب تهرانه در شهرک غرب واقع شده. همچنین شهرک غرب محلی برای بازدید از موزه‌ی مشاهیر و سلفی گرفتن با هر شخصیت والای موجود در اونه. تجربه‌ی عناصر اربعه و تماشای تهران پر هیاهو از بالاترین نقطه‌ی شهر، مخصوصاً در روزهایی با هوای پاک رو هم تنها در شهرک غرب تهران میتونین تجربه کنین. این شهرک دوست‌داشتنی، بوستان‌های فراوانی هم داره. بوستان‌هایی مثل دره، ایران زمین، کودک، کمربند سبز شهرک غرب و … شهرک غرب همچنین محله‌ی مناسبی برای زندگی عاشقان سینماست و سینماهایی خوبی مثل ابن سینا، قدس، اریکه‌ی ایرانیان و پردیس شهرک در اون قرار دارن. راستی! وجود فرهنگسرای قانون، نگارخانه‌ی ابن سینا، نگارخانه‌ی دریابیگی، کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان، مؤسسه فرهنگی هنری شهید آوینی و کتابخانه‌ی رعد، ردی از فرهنگ و هنر رو روی هویت شهرک غرب به جا گذاشته.

مزایای سکونت و یا خرید آپارتمان در شهرک غرب :

  •  شهرسازی مدرن
  •  خیابان کشی عریض و استاندارد
  •  تراکم جمعیت پایین
  • آب و هوای مساعد
  •  امکانات رفاهی مدرن و متعدد
  • ترکیب خانه های ویلایی و آپارتمانی با معماری های متفاوت

تمام این مزیت ها موجب شده تا شهرک غرب به یکی از گران قیمت ترین مناطق مسکونی تهران تبدیل شود. در نتیجه اگر بودجه بالایی برای خرید ملک در نظر گرفتید، شهرک غرب تهران با وجود امکانات رفاهی فوق العاده خود از جمله؛ بلوارهای عریض و سرسبز، آب و هوای نسبتاً تمیزتر از سایر نقاط تهران، بافت مدرن، دسترسی آسان و ترافیک روان،امکانات تفریحی، ورزشی، آموزشی و… می تواند یکی از بهترین گزینه های پیش روی شما باشد.

اجاره ملک در شهرک غرب

 

 

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − نه =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید