جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آرامگاه معروف‌ترین پزشک جهان در ایران

این آرامگاه باشکوه، در میدان ابوعلی سینا و در قلب شهر همدان قرار گرفته و مقصد بسیاری از گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فلسفه است.

در قلب شهر باستانی همدان، آرامگاه ابوعلی سینا، دانشمند نامدار ایرانی، مانند نگینی فیروزه‌ای بر تارک تاریخ می‌درخشد. این بنای باشکوه، یادآور حکیم فرزانه‌ای است که در عرصه‌های علم و دانش، ستاره‌ای درخشان بود.

ابوعلی سینا، پزشک، فیلسوف، دانشمند و شاعر نامدار ایرانی، در روستای افشنه در بخارا زاده شد. شهرت و دانش او، موجب شد تا پزشک مخصوص پادشاهان باشد و لقب‌های شرف‌الملک، شاهزاده اتباع، شیخ‌الرئیس و حجت حق را دریافت کند. سرانجام در شهر همدان دار فانی را وداع گفت و آرامگاه ابدی او مأمن عاشقان علم و دانش شد.

آرامگاه ابوعلی سینا در میدان ابوعلی سینا واقع شده است. در فصل‌های بهار و تابستان، از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب و در فصل‌های پاییز و زمستان، از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر می‌توانید از این بنای باشکوه دیدن کنید. در روزهای تعطیل رسمی، آرامگاه تعطیل است.

تاریخچه آرامگاه

ابوعلی سینا در آخرین سفر خود از اصفهان به همدان، در خانه دوست خود، ابوسعید دخدوک سکنی گزید و در همانجا دار فانی را وداع گفت. پس از مدتی، ابوسعید دخدوک نیز در کنار ابوعلی سینا به خاک سپرده شد. تا اواخر قرن سیزدهم هجری، یک چهارطاقی کوچک بر روی مزار آنها بنا شده بود. با گذشت زمان، این چهارطاقی تخریب شد و مزارها نیز آسیب دیدند.

در دوران قاجار، نگار خانم، دختر شاهزاده عباس میرزا، چهارطاقی قدیمی را تخریب کرد و به جای آن یک گنبد آجری بر روی قبر ابوعلی سینا و ابوسعید دخدوک بنا کرد. سنگ قبر اصلی ابوعلی سینا در سرسرای آرامگاه قرار داده شد.

 

15661654

در سال ۱۲۹۹، محمدحسین فرید الدوله گلگون همدانی در اطراف محوطه آرامگاه دیوارکشی کرد و یک تالار کوچک به عنوان کتابخانه در کنار آن بنا کرد.

در دوران پهلوی، انجمن آثار ملی ایران تصمیم به ساخت یک آرامگاه جدید برای ابوعلی سینا گرفت. در مناقصه‌ای که برگزار شد، طرح هوشنگ سیحون، معمار ایرانی، انتخاب شد. این طرح مورد تأیید آندره گدار، رئیس اداره باستان‌شناسی وقت ایران، و مهندس محسن فروغی قرار گرفت. اجرای طرح نیز به هوشنگ سیحون واگذار شد.

آرامگاه ابوعلی سینا با معماری باشکوه و تزئینات چشم‌نواز، یادآور مقام والای ابوعلی سینا در تاریخ ایران و جهان است. این بنای فاخر، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم شهر همدان و مقصد علاقه‌مندان به علم و دانش از سراسر جهان است.

نکاتی برای بازدید از آرامگاه
ساعت بازدید:
فصل بهار و تابستان: ۸ صبح تا ۸ شب
فصل پاییز و زمستان: ۸ صبح تا ۵ عصر
روزهای تعطیل:
شهادت حضرت علی (ع)
تاسوعا و عاشورای حسینی
رحلت پیامبر اکرم (ص)
شهادت امام جعفر صادق (ع)
رحلت امام خمینی (ره)

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 8 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید