جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا کودکان باهوشترند/ارائه توضیحی برای یادگیری سریعتر

 تحقیقات جدید تایید کرده است که کودکان به علت تفاوت در فعالیت پیام رسان مغزی «گابا» احتمالا نسبت به بزرگسالان مهارت‌ها و دانش جدید را سریعتر یاد می‌گیرند.

به گزاش آماج از «سای تک دیلی»، اگر به این مساله فکر کرده اید که کودکان شما در مدرسه «باهوشتر» از شما هستند یا حداقل اینکه در یادگیری مهارت ها و دانش های جدید سریعتر از شما عمل می کنند، تحقیقات جدید منتشر شده در نشریه «بیولوژی جاری» (Current Biology) درستی نظر شما را تایید می کند.

بنا بر این تحقیق جدید، بین پیام رسان مغزی GABA در کودکان و افراد بزرگسال تفاوت هایی وجود دارد که این مساله ممکن است توضیح دهد چرا کودکان اغلب به نظر می رسد توانایی بیشتری در یادگیری و حفظ اطلاعات جدید دارند.

«تاکئو واتانابی» از دانشگاه «براون» گفت: نتایج تحقیقات ما نشان داده است که کودکان در سن مدرسه ابتدایی در یک مدت زمانی مشخص می توانند مطالب بیشتری را نسبت به بزرگسالان بیاموزند که این مساله موجب می شود یادگیری در کودکان کارآمدتر باشد.

بنا بر این مطالعه تحقیقی، کودکان در جریان آموزش دیداری، افزایش سریعی را در پیام رسان مغزی GABA تجربه کردند که حتی پس از پایان یافتن کار یادگیری هم دوام داشت. در مقابل، میزان فعالیت پیام رسان مغزی GABA در بزرگسالان در مدت زمان آموزش ثابت و یکنواخت بود. این یافته ها حاکی است که مغز کودکان تا حد بیشتری به آموزش و یادگیری پاسخ می دهد و به آنها امکان می دهد بر مطالب جدید با سرعت و کارایی بیشتری مسلط شوند.

واتانابی گفت: اغلب تصور می شود که کودکان بصورت کارآمدتری نسبت به بزرگسالان یاد می گیرند. هر چند مدارک علمی در تایید این حرف تا کنون حداقل ضعیف بوده است و اگر این حرف درست باشد، مکانیسم های عصبی مسئول یادگیری کارامدتردر کودکان نامشخص و ناروشن است.

170101869

تفاوت در GABA جایی بود که محققان می خواستند به دنبال پاسخ این مساله بگردند. هر چند مطالعات قبلی نیز این کار را کرده بودند، اما محققان در مطالعه جدید متوجه شدند که «گابا» در کودکان تنها در برخی از مقاطع زمانی اندازه گیری شده است. این اندازه گیری ها حتی در زمانی انجام نشده که اهمیت خاصی در مورد مساله یادگیری داشته باشد.

از این رو محققان در این مطالعه جدید بر آن شدند تا ببینند سطح «گابا» چگونه پیش، همزمان و پس از یادگیری دچار تغییر می شود. آنها همچنین می خواستند ببیند که این مساله چگونه بین کودکان و بزرگسالان تغییر می کند.

این مطالعه یادگیری دیداری را در کودکان سنین مدرسه ابتدایی و بزرگسالان با استفاده از تکنیک های رفتاری و تصویربرداری عصبی پیشرفته مورد بررسی قرار داد و دریافت یادگیری دیداری موجب افزایش «گابا» در قشر مغزی بصری در کودکان می شود یعنی جایی در مغز که اطلاعات بصری را پردازش می کند. افزایش «گابا» برای چند دقیقه پس از پایان آموزش هم ادامه پیدا کرد. آنچه در بزرگسالان در زمان آموزش مشابه دیده شد کاملا متفاوت بود. در بزرگسالان هیچ تغییری در «گابا» مشاهده نشد.

این کشف پیش بینی می کند که آموزش در مورد مطالب جدید بسرعت موجب افزایش میزان گابا در کودکان می شود و اجازه می دهد که یادگیری بسرعت تثبیت و ماندگار شود. آزمایش های بیشتر نیز این مساله را تایید کرد.

به گفته محققان، این یافته ها حاکی است که کودکان احتمالا دانش و مهارت های جدید را با سرعت بیشتری نسبت به بزرگسالان فرا می گیرند. این مساله باید موجب تشویق بیشتر معلمان و والدین شود تا فرصت های بسیاری را برای یادگیری مهارت های جدید در اختیار کودکان قرار دهند.

این یافته ها همچنین ممکن است درک و برداشت دانشمندان علوم عصبی (neuroscientists) درباره بلوغ مغزی در کودکان را تغییر دهد.

گابا یا آمینو بوتیری اسید یک اسید آمینه طبیعی است که در اثر تغییرات گلوتامین به وجود می آید و در مغز به عنوان پیام رسان های شیمیایی در انتقال پیام های عصبی فعالیت می کند.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید