جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین فیلم ساره بیات کدام است؟

بهترین فیلم
بهترین فیلم

بهترین فیلم ساره بیات کدام است؟ ساره بیات در نقش یک پرستار خانگی در فیلم «جدایی نادر از سیمین»، توانسته بود تحت هدایت اصغر فرهادی چنان در قالب نقش فرو برود که راضیه را با تمام مختصات و ویژگی‌های زنان این طبقه زندگی کند.

بهترین فیلم

بهترین فیلم
بهترین فیلم

به گزارش آماج : اصغر فرهادی برای نقش راضیه از تعداد زیادی بازیگر تست گرفت و ساره بیات هم یکی از همین بازیگران بود. خودش در مصاحبه‌ای گفته که برای رسیدن به این نقش مدتها با چادر و مقنعه در محله‌های پایین شهر می‌گشته و برای رفتن به همه‌جا از مترو و اتوبوس استفاده می‌کرده تا بتواند کاملا در این قالب قرار بگیرد و راضیه را با تمام وجود درک کند.

این روزها ساره بیات با مجموعه طولانی دل و شخصیت رستا با انتقادات زیادی نسبت به بازی‌اش روبرو است.

نقش دختر معصوم و عاشق دل‌شکسته که در این سریال بازی می‌کرد، در کنار بسیاری از کاراکترهایی که تاکنون بازی کرده است، تکراری و غلو شده به نظر می‌رسید. مسیر پر از درد و اشک‌های تمام‌نشدنی هم، شخصیت رستا را از تبدیل‌شدن به یک کاراکتر زن حساب‌شده و قهرمان کنشگر بازمی‌داشت.

بااین‌همه، ساره بیات از بازیگران توانای سینمای ایران است. گواهش هم‌بازی‌های خوبی است که در سال‌های نه‌چندان دور ارائه کرده است.

بیات کارش را با مقلد شیطان ساخته افشین صادقی شروع کرد. بعدها بازی در مجموعه تلویزیونی یک‌مشت پر عقاب، ساخته اصغر هاشمی و در مقابل حامد بهداد قرار گرفتن او را به بازیگری شناخته‌شده تبدیل کرد. سکوی پرتاب بیات، اما همکاری با اصغر فرهادی در جدایی نادر از سیمین بود.

بهترین فیلم
بهترین فیلم

بیات با بازی در درام تحسین‌شده و اسکاری اصغر فرهادی، خود را به جمع سوپراستارهای تازه‌وارد سینمای ایران وارد کرد و طی چند سال با انتخاب‌های درست و حساب‌شده، این موقعیت را تثبیت کرد.

اما ساره بیات از آن دسته بازیگرانی بود که مسیر درستش را ادامه نداد. انتخاب‌هایش به سمت گیشه و سینمای تجاری رفت و به چهره ثابت آثار شبکه نمایش خانگی تبدیل شد. همه نبوغ و انعطاف‌پذیری که قبلاً نشان داده بود با آثاری چون رحمان 1400 و عاشقانه به ورطه ابتذال افتاد و از یاد رفت.

این روزها، ساره بیات، عنکبوت را در نوبت اکران دارد. فیلمی که شاید او را دوباره به مسیر حرفه‌ای و بازی‌های خوبی که از او دیده‌ایم بازگرداند. با پایان یافتن مجموعه دل هم می‌توان امیدوار بود که سایه این نقش رهایش کند و بازی نه‌چندان خوبش فراموش شود.

درباره نقش

راضیه زن بارداری است از طبقه فرودست جامعه که به خاطر مشکلات مالی همسرش پذیرفته به خانه نادر و سیمین بیاید تا در غیاب سیمین، از پدر نادر که مبتلا به آلزایمر است مراقبت کند یکی از روزها برای دیدن دکتر مجبور می‌شود دست پدر را به تخت ببندد و در را روی او قفل کند برود.

نادر از این ماجرا مطلع می‌شود و او را از خانه بیرون می‌کند. راضیه در بیمارستان بستری می‌شود و ادعا می‌کند که هل دادن نادر باعث سقط جنین او شده. این مسئله باعث ایجاد بحران مهمی می‌شود اما نهایتا به خاطر اعتقاداتش نمی‌تواند واقعیت را پنهان کند.

ویژگی بازی

بهترین فیلم
بهترین فیلم

ساره بیات درحالی نقش راضیه را بازی کرد که پیش از آن بازیگر نبود و این مسئله به امتیاز مهمی برای بازی‌اش تبدیل شد. او با چهره‌ای پف‌ کرده و خسته و رنگی زرد درحالی‌که مدام نفس‌نفس می‌زد، به خانه نادر می‌آمد و آثار خستگی و بی‌حالی کاملا در چهره‌ و لحن حرف زدنش نمایان بود. بیات کاملا توانسته بود از قالب یک بازیگر بیرون بیاید و راضیه را با تمام وجودش زندگی کند.

از شیوه تا کردن و به دندان گرفتن چادر گرفته تا راه رفتن و پایین انداختن سر به هنگام صحبت با مردها و … همگی به قدری طبیعی بود که به نظرمان می‌رسید ساره بیات سالیان سال در چنین جایگاه اجتماعی می‌زیسته است. بیات بعد از بازی در این فیلم و افتخاراتی که به دست آورد، به بازیگری پرکار و مطرح در سینما تبدیل شد.

افتخارات

در بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای بازی در نقش راضیه گرفت و بطور مشترک با لیلا حاتمی و سارینا فرهادی خرس نقره‌ای جشنواره برلین را گرفت.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + هشت =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید