جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هرآنچه از آزمون SAT ترکیه لازم است بدانید

جهت پذیرش در دانشگاه های معتبر ترکیه لازم است در آزمون های ورودی مورد قبول دانشگاه نمره قابل قبول کسب کنید. یکی از آزمون های ورودی مهم در ترکیه، آزمون SAT که مخفف عبارت Scholastic Assessment Test می باشد. می توان گفت این آزمون یکی از مهم ترین آزمون های ورودی در دانشگاه های برتر ترکیه است. با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی هر آنچه لازم است در خصوص این آزمون بدانید بپردازیم.

آزمون SAT ترکیه چیست؟

آزمون SAT نخستین بار در کشور آمریکا برگزار شد و پس از گسترش، این آزمون معیار پذیرش در بسیاری از دانشگاه های معتبر و انگلیسی زبان دنیا از جمله ترکیه قرار گرفت. در ترکیه دانشگاه های زیادی وجود دارد که با توجه به نمرات آزمون SAT پذیرش خود را انجام می دهند. به عبارتی می توان گفت این آزمون را دانشگاه های انگلیسی زبان برگزار می کنند.

لازم است بدانید شما جهت موفقیت و کسب نمره قابل قبول از این آزمون لازم است به زبان انگلیسی مسلط باشید. سوالات آزمون در سه بخش درک مطلب، ریاضیات و مقاله به زبان انگلیسی طرح می شوند و قابل تغییر نیست. در ادامه هر بخش را به طور مفصل بررسی می کنیم.

برخی از دانشگاه های ترکیه صرفا بر اساس نمرات آزمون SAT و برخی دیگر صرفا بر اساس نمرات آزمون YOS پذیرش دارند. اما دانشگاه هایی نیز هستند که با توجه به هر دو پذیرش دارند. در این صورت شما باید انتخاب کنید کدام آزمون را شرکت کنید و در کدام شانس بیشتری دارید. سطح دشواری آزمون SAT بیشتر است و تسلط بر زبان انگلیسی الزامی است.

انواع آزمون SAT

لازم است بدانید این آزمون دو نوع دارد. متقاضی می تواند در یکی و یا هر دو نوع آزمون شرکت کند. البته اگر جهت پذیرش در دانشگاه خاصی قصد شرکت در این آزمون را دارید بهتر است حتما چک کنید که کدام نوع مدنظر دانشگاه است.

دو نوع آزمون SAT عبارتند از :

  • SAT General
  • SAT Subject

جهت پذیرش در اکثر دانشگاه های ترکیه کسب نمره قابل قبول در آزمون اول کافی است اما جهت پذیرش در دانشگاه های آمریکایی و اروپایی لازم است نوع دوم نیز شرکت کنید.

sat test

بررسی انواع سوالات آزمون SAT

در ابتدا مقاله به بخش های این آزمون اشاره کردیم. این قسمت این بخش ها را به طور مفصل بررسی می کنیم. آزمون SAT از سه بخش سوال تشکیل شده است دو بخش اول الزامی و بخش سوم اختیاری است و تنها برخی از دانشگاه ها نمرات بخش سوم را بررسی می کنند. این سه بخش عبارتند از:

  • درک مطلب و نگارش
  • ریاضیات
  • مقاله

بخش اول: درک مطلب و نگارش

این بخش که امتیازی بین 200 تا 800 دارد شامل سوالاتی از جمله درک مطلب و نگارش است. در این بخش از آزمون مهارت هایی مانند نحوه دریافت اطلاعات، نحوه استفاده از اطلاعات و اظهار نظر در مورد آن ها مورد سنجش قرار می گیرد.
بخش درک مطلب دارای 52 سوال استاندارد و چند گزینه ای و بخش نگارش نیز دارای 44 سوال استاندارد و چند گزینه ای است.

اگر برایتان سوال است سوالات این بخش با چه هدفی طرح شده اند باید بگوییم وظیفه شما در این بخش موارد زیر است:

  • بخوانید
  • اشتباهات و ضعف ‌های متن را بیابید
  • خطاها را برطرف کنید

چند نکته در خصوص سوالات بخش اول

  1. در این بخش ممکن است اطلاعات گرافیکی مانند نمودار، جدول و آمار در کنار سوال ها باشد اما این به این معنی نیست که در این بخش به دانش ریاضی احتیاج خواهید داشت.
  2. سوالات این بخش تماما به صورت چند گزینه ای هستند و باید از بین گزینه ها جواب درست را مشخص کنید.
  3. ممکن است در این بخش به سوالاتی از موضوعاتی برخورد کنید که برای شما جدید است. در این بخش تنها دانش قبلی متقاضی بررسی نمی شود.
  4. بخش اول سوالات آزمون SAT مبتنی ‌بر خواندن و نوشتن بر پایه مشاهدات است.

بخش دوم: ریاضیات

در بخش ریاضیات آزمون SAT با سوال هایی از سه حوزه مهم و کاربردی ریاضیات یعنی جبر، توانایی حل مسئله و تجزیه و تحلیل اطلاعات روبه رو خواهید شد. بیشتر سوالات این بخش نیز مانند بخش قبلی چند گزینه ای هستند اما شامل سوال هایی نیز هست که از داوطلب خواسته می شود راه حل و نحوه رسیدن به جواب را توضیح دهد.

نکته بعدی در خصوص این بخش این است که سوالات به دو دسته نقسیم می شوند. یک بخش از آن را می‌ توان با کمک ماشین حساب پاسخ داد و بخش دیگر را مجاز به استفاده از ماشین حساب نیستید.

بخش ریاضیات آزمون SAT شامل ۵۸ سوال (۴۵ سوال چند گزینه‌ ای و ۱۳ سوال تشریحی) است و زمانی حدود ۸۰ دقیقه برای آن در نظر گرفته شده است. این بخش نیز بین 200 تا 800 امتیاز دارد.

نکاتی در خصوص استفاده از ماشین حساب

  1. هر داوطلب باید از ماشین حساب شخصی خودش استفاده کند. به عبارت دیگر تبادل ماشین حساب در آزمون ممنوع بوده و جزو تخلفات محسوب می شود.
  2. استفاده از ماشین حساب برای برخی از سوالات مجاز است. هنگام پایان زمان استفاده مجاز از ماشین باید ماشین حساب خود کنار بگذارید.
  3. هرگز از ماشین جدید در آزمون استفاده نکنید. از ماشین حسابی استفاده کنید که سابقه کار با آن را دارید و نحوه استفاده از آن اطلاع دقیق دارید.
  4. قبل از آزمون از سالم بودن ماشین حساب و پر بودن باطری های آن اطمینان کسب کنید.

بخش سوم: مقاله

جهت پذیرش در بیشتر دانشگاه های ترکیه و دنیا پاسخ دهی به سوالات دو بخش اول الزامی و بخش سوم اختیاری است. اما برخی از دانشگاه ها این بخش ضروری است.

نکته مهمی که در این بخش وجود دارد و درصد زیادی از داوطلبان اشتباه می کنند این است که در این بخش به هیچ عنوان قرار نیست در مورد یک موضوع شروع به نوشتن کنید و یا تجربیات شخصی خود را بیان کنید. تنها لازم است در خصوص پاراگراف داده شده فکر کنید و تحلیل کنید نویسنده پاراگراف چه استدلال قانع کننده ای داشته و چرا پاراگراف نوشته شده.

پس اصلا موافقت، مخالفت و هرگونه نظر شخصی در این بخش مورد بحث نیست. در این بخش 50 دقیقه وقت خواهید داشت.

ثبت نام در آزمون SAT و تاریخ برگزاری

آزمون SAT در 7 نوبت در ماه های آگوست، اکتبر، نوامبر، دسامبر، مارس، مه و ژوئن برگزار می شود. همچنین ثبت نام آزمون به دو صورت آنلاین و حضوری انجام می شود. واضح است که اگر در ایران زندگی می کنند ثبت نام به صورت آنلاین معقول تر است.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 5 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید