جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

زبان مادری بر ارتباطات مغز اثر می‌گذارد

دانشمندان موسسه علوم شناختی و مغز وابسته به موسسه ماکس پلانک آلمان، بر اساس بررسی اتصالات مغز گویشوران آلمانی و عربی شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد زبان مادری ارتباطات مغز را شکل می‌دهد و احتمالا بر روند تفکر اثر می‌گذارد.

به گزارش آماج از پایگاه اطلاع‌رسانی مدیکال اکسپرس، این محققان با کمک تصویربرداری پرتو مغناطیسی (ام. آر. آی) اعماق مغز گویشوران آلمانی و عرب زبان را بررسی و تفاوت‌هایی را در سیم‌کشی مغز مناطق بانی در مغز را کشف کردند.

شوئهوو وی، دانشجوی دکتری موسسه تحقیقاتی علوم شناختی همراه با محققان همکار در این مرکز، اسکن‌های مغز ۹۴ گویشور از دو زبان متفاوت عربی و آلمانی را مقایسه و مشاهده کردند زبان مادری چطور بر سیم‌کشی مغز اثر می‌گذارد. آنها دو گروه از گویشوران زبان های المانی و عربی را در این مطالعه به ترتیب ام ار ای کردند. تصویرهای ام آر آی نه‌تنها آناتومی مغز بلکه ارتباط نواحی مختلف مغز را با استفاده از روشی به نام تصویربرداری پخش وزنی (نوعی خاص از ام آر آی) نشان داد. داده‌های به دست آمده همچنین حاکی از آن بود که ارتباطات ماده سفید مغز شبکه زبانی، نیازهای پردازش و دشواری های زبان مادری را تعدیل می کند.

 

170257943

 

آلفرد آنواندار یکی از محققان همکار این طرح می گوید: گویشوران زبان عربی مادری ارتباط قوی تری بین نیمکره های چپ و راست مغز نسبت به گویشوران آلمانی زبان داشتند. این امر همچنین بین منطقه های زبانی معنایی دیده شد و ممکن است با پردازش پیچیده و معنایی فرایند زبان عربی مرتبط باشد.

یافته های این محققان نشان می دهد گویشوران زبان آلمانی ارتباط قوی تری در شبکه زبانی نیمکره چپ مغز داشتند. آنها معتقدند یافته های آنها ممکن است به پیچیدگی فرایند نحوی زبان آلمانی مرتبط باشد که به دلیل ترکیب کلمات آزادتر است.

انواندر می گوید: ارتباطات مغز تحت تاثیر روند یادگیری و محیط زیست در زمان کودکی است که بر پردازش و منطق پذیری در مغز انسان بالغ نیز اثر می گذارد. مطالعه ما اطلاعات جدیدی از این امر به دست می دهد که مغز چطور با نیازهای شناختی تطابق می یابد و نقشه اتصالات عصب مغز از زبان مادری ما کاملا اثر می پذیرد. اینده تفاوت های ساختاری طولی را در مغز گویشوران عربی ۶ ماه بعد از یادگیری زبان المانی بررسی کنند.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید