جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کوه عینالی؛ بزرگترین تفرجگاه کوهستانی شهر تبریز

کوه عینالی بزرگترین تفرجگاه کوهستانی شهر تبریز است که تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار این شهر شده است. در این مطلب شما را با این مکان دیدنی آشنا می‌کنیم.

به گزارش آماج، کوه عینالی بزرگترین تفرجگاه کوهستانی شهر تبریز است که تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار تبریز شده است. کوه عینالی (به انگلیسی : Eynali Mount) تفرجگاهی زیبا در شمال شهر تبریز است، این رشته کوه بلند سرخ رنگ در بلندترین نقطه حدود ۱۹۶۰ متر ارتفاع دارد. بقعه عون بن علی روی این کوه قرار دارد و به همین دلیل به نام کوه عون بن علی هم شناخته می شود.

کوه عینالی مجموعه‌ای از قله‌ها، تپه‌ها و دره‌ها است که از شمال به رودخانه تلخه رود یا آجی چای، دریاچه ارومیه و دره‌های شهرستان اهر، از شرق به چشمه کهیلک یا کهیلک بولاغی، از جنوب به فرودگاه تبریز و از غرب به خیابان‌ها و شهرک‌های تبریز منتهی می‌شود. ارتفاع کوه عینالی به اندازه‌ای است که تقریبا از تمام شهر تبریز می‌توانید آن را ببینید.

کوه عینالی در گذشته عاری از پوشش گیاهی بوده و خاک آن لایه‌های گچی و ماسه‌ای داشته ولی به منظور افزایش سرانه فضای سبز تبریز و بهبود هوا ، طرح ویژه جنگل کاری در محدوده کوه عینالی اجرا شده  است و امروزه دارای پوشش گیاهی جالب و متنوعی است.

کوه عینالی؛ بزرگترین تفرجگاه کوهستانی شهر تبریز

بهترین زمان بازدید از کوه عینالی

تبریز آب و هوایی سرد و خشک دارد و بنابراین بهترین زمان بازدید از کوه عینالی فصول  گرم‌تر سال است به خصوص از اردیبهشت تا مهرماه.

کوه عینالی؛ بزرگترین تفرجگاه کوهستانی شهر تبریز

کوه عینالی کجاست؟

کوه عینالی تفرجگاهی زیبا در ناحیه شمال تبریز است که از مسیر بزرگراه پاسداران به این منطقه می‌رسید. برای دسترسی به این کوه با خودروی شخصی وارد کمبرند شمالی بزرگراه پاسداران شوید و  از خروجی عینالی به سمت تفرجگاه بروید. برای رسیدن به کوه عینالی از مرکز شهر تبریز میت‌وانید وارد خیابان ایده لو شده و مستقیما به سمت تفرجگاه بروید. این مجموعه چندین پارکینگ مختلف دارد و به راحتی میتوانید با خودروی شخصی به سمت کوه بروید.

کوه عینالی؛ بزرگترین تفرجگاه کوهستانی شهر تبریز

بقعه عون بن علی در کوه عینالی

در بالای کوه عینالی بقعه عون بن علی قرار داد که قدمتش به دوره ایلخانی می‌رسد و منسوب به دو تن از فرزندان حضرت علی (ع) به نام‌های زید(ع) و عون(ع) است.  گفته  می‌شود این بنا در گذشته به عنوان عبادتگاه و آتشکده مورد استفاده قرار می گرفته است.

بنابر نظر ژان پاتیست تاورنیه ، جهانگرد فرانسوی این مکان قبلا کلیسا بوده و بعد از ورود اسلام تبدیل به زیارتگاه  شده است. سبک معماری بنا متعلق به دوره ایلخانی است و شامل ۹ اتاق ، ۶ گنبد، هشتی، ایوان، دو میل مناره  و پنج ستون سنگی بزرگ است. ستون‌های قدیمی بنا چوبی بوده که در بازسازی با ستون‌های سنگی جایگزین شده‌اند. مصالح به کار رفته در بنا، سنگ کوه سرخاب و کمی آجر است.

این بنا تا پایان قرن نهم سالم و آباد بوده است ولی بعد از حمله امپراتوری عثمانی به کلی تخریب شده است و در دوره صفوی مرمت و بازسازی گردیده ولی در اثر زلزله سال ۱۱۹۳ ویران شد و دوباره در دوره قاجار  بازسازی گردید و به منظور جلوگیری بنا از تخریب اتاقی در سمت شمالی به مجموعه اضافه گردید. بقعه عون بن علی(ع) در سال‌های اخیر به صورت اساسی بازسازی شد و در فهرست میراث فرهنگی تبریز به ثبت رسیده است.

کوه عینالی؛ بزرگترین تفرجگاه کوهستانی شهر تبریز

جاذبه های کوه عینالی

در سال های اخیر اقداماتی گسترده برای ایجاد جاذبه های گرشگردی و امکانات رفاهی کوه عینالی صورت گرفته است از جمله:

– صخره ای برای تمرین صخره نوردی مبتدی

– امکان کوهنوردی حرفه ای و مبتدی

– وسایل ورزشی در  طبیعت

– دریاچه مصنوعی داغ گلی

– محیطی زیبا برای عکس و سلفی

– تندیس استاد شهریار و سایر نام آوران تبریز

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید