جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عوارض مسواک نزدن

رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار حائز اهمیت است و دیابت، بیماری لثه، مشکلات قلبی و مشکلات کلیوی تنها چند نمونه از عوارض جدی و خطرناک مسواک نزدن برای سلامت بدن می‌باشد.

به گزارش آماج، یکی از مواردی که باید در آن وسواس داشت و حساس بود، بهداشت دهان و دندان می‌باشد زیرا دیگر لازم نیست با نگرانی به دندان پزشکی بروید. همانطور که انجمن دندان پزشکی بیان می‌کند؛ دهان دریچه‌ای از سلامتی کل بدن است. پس اگر در نظافت آن کوتاهی کنیم ممکن است به یکی از وضعیت‌های ناگواری که در این قسمت به آن می‌پردازیم دچار شویم؛ شاید برایتان عجیب باشد که با مسواک نزدن روزانه این همه بلا سرمان می‌آید از سکته قلبی گرفته تا زایمان زودرس!

عوارض جدی و خطرناک مسواک نزدن

۱. دیابت:سال‌هاست که پزشکان به بیماران دیابتی در مورد بیماری لثه هشدار می‌دهند. وجود باکتری بر روی دندان سبب التهاب در بدن شده و به بدتر شدن دیابت کمک می‌کند در نتیجه پردازش انسولین را برای بدن دشوار می‌کند. خبرخوب اینجاست که تحقیقات نشان می‌دهند مسواک زدن و نخ دندان راهی آسان برای کاهش خطر ابتلا به دیابت و تشدید آن است.

۲. مشکلات قلبی:

محققان هنوز در حال یافتن ارتباط بین مشکلات قلبی و سلامت دهان و دندان هستند اما شواهد اولیه کمی نگران کننده است زیرا همانند دیابت که التهاب در بدن ناشی از بیماری لثه است، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز به آن موضوع مرتبط می‌باشد. توصیه می‌شود برای سلامت قلب، از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.

۳. بیماری لثه:

مسواک نزدن و استفاده نکردن از نخ دندان سبب مشکلات لثه نیز می‌شود. اگر هنگام مسواک زدن شاهد خونریزی بودید ممکن است در مراحل اولیه این بیماری باشید. هنگامی که این التهاب لثه جدی شود سبب ریزش دندان‌ها خواهد شد. همین امر باعث شده است تا ۱۰ درصد از افراد قبل از رسیدن به ۵۰-۶۰ سالگی هیچ دندانی نداشته باشند.

۴. اختلال در نعوظ:

عادت بد مسواک نزدن به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند اما بیماری لثه سبب ایجاد بسیاری از مشکلات می‌شود. در این باره تحقیقات بیشتری لازم است اما درصد این بیماری در کسانی که اختلال نعوظ دارند ۳۰درصد بیشتر از دیگر بیماران است.

16516

۵. زوال عقل:

مطالعه‌ای ۱۸ ساله در یک جامعه بازنشستگی ارتباط بین بهداشت دهان و دندان را با سلامت روان مشخص کرد. بیمارانی که روزانه دندان هایشان را مسواک نمی‌زدند ۶۵ درصد بیشتر از افرادی که مسواک می‌زدند به زوال عقل مبتلا شده بودند. این مطالعه همچنین بیماری لثه را با آلزایمر مرتبط کرده است. فقط تنها چیزی که هنوز مشخص نشده است آن است که آیا باکتری سبب این مشکل شده است یا عادت‌های ناسالم؟

۶. زخم معده:

زخم معده ناشی از وجود باکتری‌های هلیکوباکترپیلوری می‌باشد. هنگامی که پلاکی روی دندان ایجاد می‌شود ممکن است که توسط مواد غذایی وارد معده و سپس وارد گردش خون شود، همین مسئله سبب زخم معده و بیماری‌های مختلف گوارشی خواهد شد. علاوه براین، بیماری لثه سرطان معده را نیز به همراه خواهد داشت.

۷. استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین:

این باکتری در برابر داروهای آنتی بیوتیکی، مقاوم عمل می کند و روی دندان های کثیف به ویژه افرادی که پروتز دارند ساخته می‌شود. اگر این عفونت به قلب نفوذ کند سبب مرگ خواهد شد.

۸. ذات الریه:

شماری از بیماران ذات الریه که در بیمارستان بستری هستند از سلامت ضعیف دهان و دندان برخوردار هستند. باکتری‌هایی که باعث ایجاد این بیماری می‌شوند قبل از تنفس ریوی برروی دندان‌ها کمین کرده‌اند. بیماران سال خورده در برابر این شرایط آسیب پذیری بیشتری خواهند داشت.

۹. مشکلاتی در بارداری و زایمان زودرس:

مطالعات نشان می‌دهد که بیماری لثه باعث ایجاد مشکلاتی برای زنان باردار و جنین آنها شده است. این بیماری با کاهش وزن هنگام تولد و تولد زودرس نوزاد همراه است زیرا باکتری‌هایی که در بیماری لثه سبب التهاب می‌شوند از جریان خون مادر عبور می‌کنند.

۱۰. مشکلات کلیوی:

در حالی که کلسترول بالا بطور معمول سبب ایجاد مشکلات کلیوی می‌شود، بیماری لثه نیز عاملی موثر محسوب خواهد شد. افراد مسنی که در حال حاضر به بیماری‌های کلیوی مبتلا می‌شوند با وجود آنکه دندانی نیز ندارند ۱۱ برابر بیشتر از افرادی که دندان دارند به این بیماری مبتلا خواهند شد.

۱۱. آبسه مغزی:

آبسه، چرکی زیر پوستی است و ناشی از بهداشت ضعیف دهان و دندان می‌باشد. پزشکان دلایل کافی برای این بیماری ثبت کرده‌اند و لازم دانسته‌اند برای ادامه حیات روزی سه بار مسواک بزنیم که در غیر اینصورت احتمال ابتلا به آبسه مغزی افزایش خواهد یافت.

54651

۱۲. ایجاد پلاک دندانی:

پلاک ماده‌ای چسبناک، بدون رنگ و سمی است که در اطراف خط لثه جمع شده و غشایی از باکتری است که سبب آسیب به دندان‌ها و لثه می‌شود. اگر در کمتر از ۲۴ ساعت مسواک زده نشود باکتری‌ها از قند موجود در دهان تغذیه و رشد می‌کنند. باکتری‌های موجود در پلاک مواد زایدی چون اسیدها را تولید و باعث قرمزی، تورم و خونریزی لثه می‌شوند. درصورتی که پلاک از بین نرود ضخیم‌تر شده و به جرم تبدیل خواهد شد.

۱۳. پریودنتیت (التهاب لثه) :

تمام کسانی که بیماری لثه دارند به پریودنتیت مبتلا نخواهند شد. ژنتیک در ایجاد این مشکل دخیل است و اگر بیماری دیابت داشته باشید یا سیگار بکشید احتمال ابتلای آن وجود دارد. پریودنتیت سبب سست شدن دندان‌ها و در نهایت ریزش آنها خواهد شد.

۱۴. بوی بد دهان:

با وجود تمام باکتری‌های زنده و تغذیه از طریق قندهای موجود در دهان، تنفس بویی ناخوشایند خواهد داشت. زیرا این باکتری‌های موجود در دهان مواد زائدی مانند سولفیت‌ها را آزاد و باعث بوی بد دهان می‌شوند. مسواک نزدن به معنای ایجاد باکتری بیشتر و بوی بد دهان می‌باشد.

۱۵. از بین رفتن مینای دندان:

با تشکیل پلاک باکتری‌ها اسید آزاد می‌کنند و این اسید به محض حل شدن در بزاق سبب تجزیه ساختار مینای دندان خواهد شد. این فرآیند تجزیه‌زدایی یا تخریب‌زدایی نامیده می‌شود.

۱۶. دندان‌های لق:

فارغ از بوی بد و خرابی دندان باکتری‌های موجود در دهان سبب آبسه دندان و تخریب بافت لثه می‌شوند. این شرایط سبب عفونت در اطراف ریشه دندان شده و به مرور سبب لق شدن دندان‌ها و جدا شدن آنها از لثه خواهد شد.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 3 =

آخرین اخبار