جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بررسی جامع شرایط شرکت در آزمون YOS

آزمون YOS مهم ترین آزمون ورودی جهت تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه می باشد. این آزمون مختص متقاضیان بین المللی تحصیل در ترکیه است. با توجه به این موضوع که آزمون YOS راه ورود به دانشگاه های ترکیه و مهاجرت تحصیلی به این کشور می باشد از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله به بررسی جامع و پاسخ به تمام سوالات مربوط به این آزمون مهم می پردازیم. با ما همراه باشید.

آزمون YOS چیست؟

همانطور که اشاره کردیم دانشگاه های ترکیه بر اساس نمره کسب شده در این آزمون دانشجویان بین اللملی را پذیرش می کنند. این آزمون تا سال 2010 به صورت همزمان و یکپارچه در شهرهای مختلف ترکیه برگزار می شد اما از سال 2012 این روند تغییر کرد و هر دانشگاه به صورت مستقل برای متقاضیان خود آزمون را برگزار می کند.
با توجه به مستقل برگزار شدن آزمون تعداد سوالات، زمان آزمون، درجه سختی و آسانی آزمون و نمره قابل قبول به دانشگاه بستگی دارد. اما به طور معمول در اکثر دانشگاه ها 80 تا 120 سوال طرح می شود که از این مقدار حدودا 45 سوال هوش (IQ) و 35 سوال ریاضی و هندسه است. حتی برخی از دانشگاه ها سوالاتی در خصوص اطلاعات عمومی نیز مطرح می کنند و همانطور که گفتیم این موضوع کاملا به دانشگاه بستگی دارد.
تمامی سوالات آزمون نیز به صورت تستی است که در برخی از آزمون ها نمره منفی وجود دارد و برخی بدون احتساب نمره منفی، نمرات را محاسبه می کنند. لازم است بدانید نمره منفی در آزمون YOS ترکیه متفاوت از آزمون های موجود در ایران است. در این آزمون نسبت نمره منفی 4 به 1 است یعنی به ازای هر 4 جواب غلط، نمره یک جواب درست از بین می رود.
نکته مهم بعدی که باید بدانید این است که مدت زمان اعتبار قبولی در این آزمون به مدت دو سال است. شما در صورتی که در این دو سال نتوانید شرایط مهاجرت تحصیلی خود به ترکیه را فراهم کنید باید مجددا در آزمون شرکت کنید.

yos test

درجه سختی آزمون YOS و نمره قبولی در این آزمون

اگر در خصوص سختی آزمون سوال دارید باید بگوییم این آزمون چندان هم سخت نیست و سوالات از مباحثی طرح می شود که در دبیرستان خوانده اید. پس به شما اطمینان می دهیم با تمرین و تکرار منابع آزمون و تسلط بر آن ها به راحتی نمره قبولی را کسب خواهید کرد.
این آزمون همانطور که گفتیم بین 80 تا 120 سوال دارد و نمره آن از 100 محاسبه می شود. حداقل نمره قبولی در این آزمون 50 است. یعنی اگر نمره شما در این آزمون زیر 50 یاشد حق انتخاب رشته در هیچ دانشگاهی را نخواهید داشت. لازم است بدانید با توجه به رقابت تنگاتنگ به خصوص در رشته های پزشکی و زیر شاخه های آن جهت قبولی در این رشته ها نیاز به حداقل نمره 80 تا 90 دارید.
امکان این نیز وجود دارد که برخی از دانشگاه ها نمره آزمون YOS دانشگاه دیگری را قبول کنند اما درصدی بین 5 تا 9 درصد از نمره شما کم می کنند.
تمام این موارد که ذکر کردیم به داتشگاه مورد نظر شما بستگی دارد و درجه سختی و نمره قبولی در آزمون YOS کاملا متفاوت است.

چه کسانی می توانند در این آزمون شرکت کنند؟

سوال مهم بعدی این است که چه کسانی اجازه دارند جهت پذیرش در دانشگاه های ترکیه در این آزمون شرکت کنند؟
1. اولین شرط شرکت در آزمون YOS این است که تابعیت کشور ترکیه را نداشته باشید و از متقاضیان بین المللی تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه باشد.
2. در شرایطی که متقاضی متولد کشور ترکیه است اما بعدا از تابعیت ترکیه خارج شده و در حال حاضر در شهروند کشور دیگری است و قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه را دارد جهت شرکت در آزمون YOS باید حتما مجوز لازم را از وزارت کشور ترکیه دریافت کنند.
3. تمام کسانی که فارغ التحصیل شده اند یا سال اخر هستند می توانند در این آزمون شرکت کنند. همچنین تمام افرادی که درحال حاضر در ایران دانشجو هستند و یا دارای مدرک کاردانی و بالاتر هستند نیز می توانند در آزمون YOS شرکت کنند.

چگونگی ثبت نام در آزمون YOS

شما به راحتی می توانید به صورت اینترنتی در این آزمون ثبت نام کنید. فقط کافیست مراحلی که در ادامه ذکر می کنیم را انجام دهید.

  • مراجعه به وب سایت دانشگاه مورد نظر
  • مطالعه دفترچه آزمون و کسب اطلاعات دقیق درخصوص محل برگزاری آزمون
  • تکمیل فرم مربوط به اطلاعات شخصی
  • پرداخت هزینه آزمون YOS
  • دریافت کارت آزمون و اطلاع از زمان آزمون

بهتر است هنگام ثبت نام از افراد باتجربه کمک بگیرید تا دچار اشتباه و خطا نشوید. این آزمون هر سال فقط یکبار برگزار می شود و اگر هنگام ثبت نام اشتباهی مرتکب شوید تا سال بعد نمی توانید در آزمون شرکت کنید.

yos

زبان سوالات آزمون چیست؟

زبان سوالات چیست؟ این سوالی پرتکراری است که برای افراد مختلف مطرح می شود. زبان سوالات به انتخاب شما درخصوص زبان دفترجه هنگام ثبت نام در وب سایت دانشگاه مورد نظر، دارد. در اصل زبان سوالات ترکی است اما برخی از دانشگاه ها سوالات را به زبان های فارسی، عربی، فرانسوی و… نیز منتشر می کنند.

پیشنهاد می کنیم اگر به زبان ترکی استانبولی مسلط هستید زبان دفترچه را ترکی انتخاب کنید. به دلیل اینکه سوالات به این زبان طرح می شوند و سپس به زبان های مختلف ترجمه می شود. درصد کمی احتمال هست در ترجمه شاهد اشتباهات ترجمه ای باشید ولی به دلیل اهمیت این آزمون بهتر است سعی کنید هنگام آزمون از احتمال تمام خطاها بکاهید.

هزینه ثبت نام در آزمون چقدر است؟

هزینه ثبت نام در آزمون YOS نرخ مشخصی ندارد و کاملا بستگی به دانشگاهی که انتخاب کرده اید دارد. اما می توان گفت هزینه شرکت در آزمون YOS دانشگاه های خصوصی کمتر از دولتی است. همچنین هزینه آزمون دانشگاه های دولتی بین 300 تا 400 لیر است. می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مبلغ دقیق هزینه ثبت نام به صورت رایگان با مشاورین ما تماس بگیرید و راهنمایی دریافت کنید.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام در آزمون

  • تمام کارنامه های دوران تحصیلی دبیرستان
  • مدرک دیپلم و گواهی اشتغال به تحصیل سال سوم دبیرستان
  • رسید مربوط به پرداخت هزینه ثبت نام
  • عکس و پاسپورت معتبر
  • اخذ مدرک پیش دانشگاهی
  • عکس سه در چهار جدید از متقاضی

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − دو =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید