جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گردن درد و راه‌های پیشگیری

گردن درد
گردن درد

گردن‌ درد و راه‌های پیشگیری : گردن‌ درد از آن دردهایی است که در هر وضعیتی که قرار بگیرید می‌تواند اذیتتان کند، دراز بکشید، بنشینید، بایستید و یا راه بروید و این احساس درد و ناراحتی می‌تواند ناتوان‌کننده باشد.

گردن درد

گردن درد
گردن درد

به گزارش آماج : گردن درد ممکن است ناشی از مشکلات ساختاری در گردن باشد، مثل آرتریت (تحلیل‌رفتن غضروف در انتهای استخوان‌های گردن) یا تباهی دیسک‌ها (تحلیل‌رفتن دیسک‌های بین مهره‌های گردن).

ستون فقرات گردنی یک ساختار خارق العاده و پیچیده است. این قسمت از بدن قادر به پشتیبانی از وزن حدود ۷ کیلوگرم یا حتی بیشتر سر انسان و همزمان چرخش در چند جهت است. هیچ ناحیه دیگری از ستون فقرات از چنین آزادی حرکتی برخوردار نیست.

در هر صورت، این ترکیب، پیچیدگی و تحرک موجب می‌شود تا گردن در برابر درد و آسیب حساس باشد. گاهی اوقات عصب موجود در گردن باعث گردن درد عصبی می‌شود.

اما اغلب علت گردن‌درد به کشیدگی‌های عضلات گردن مربوط است که به‌واسطه حرکاتی در کارهای روزمره به وجود می‌آید. در این مطلب به علت‌هایی از گردن اشاره می‌کنیم و راه‌حل ارائه می‌دهیم.

زیاد و افراطی تلویزیون تماشا می‌کنید

ساعت‌ها پای تماشای تلویزیون می‌نشینید؟ پس حتماً ساعت‌ها گردن خود را در وضعیتی نادرست نگه می‌دارید. خیلی از افراد حین تماشای تلویزیون به جلو خم می‌شوند و گردن خود را زیاد می‌کشند. یا اینکه به پهلو متمایل می‌شوند و گردن خود را در حالت ناترازی نگه می‌دارند. هر دو وضعیت می‌تواند به عضلات گردن فشار وارد کند.

چه باید کرد؟

وقتی تلویزیون تماشا می‌کنید یک بالش نعلی مسافرتی دور گردنتان قرار دهید. اگر عادت دارید به پهلو متمایل شوید، از چند بالش برای پُرکردن فاصله بین سر و شانه‌تان استفاده کنید و هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه وضعیت بدنتان را تغییر دهید تا گردنتان استراحتی بکند و نگیرد.

به جلو خم می‌شوید

شاید طی روز عادت دارید بارها ناخودآگاه به جلو خم شوید، حالا چه مقابل مانیتور رایانه و چه به سمت طرف مقابل که با او در حال گفتگو هستید. اگر اغلب به جلو خم می‌شوید، عضلات گردنتان کشیده می‌شود و دچار گردن درد خواهید شد.

چه باید کرد؟

سعی کنید همیشه پشتتان را صاف نگه دارید و اگر هم قرار است به جلو خم شوید از ناحیه لگن خود را به جلو ببرید. اگر مانیتورتان را خوب نمی‌بینید، آن را نزدیک‌تر به خود کنید یا سایز فونت را بیشتر کنید. شاید هم نیاز به عینک دوربین دارید. برای بررسی وضعیت دیدتان به چشم‌پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید مشکل از دیدتان نیست.

همچنین اگر فکر می‌کنید نیاز دارید برای شنیدن دیگران به جلو خم شوید، پس حتماً تست شنوایی بدهید.

گردن درد
گردن درد

در وضعیتی نادرست می‌خوابید

شاید به نظر برسد هر جوری که دراز بکشیم و بخوابیم که راحت باشیم پس درست هم هست. اما بعضی از وضعیت‌های خوابیدن فشار زیادی به گردن و کمر وارد می‌کنند. مثلاً وقتی روی شکم می‌خوابید، سرتان را به پهلو می‌چرخانید و گردنتان کشیده می‌شود.

به پهلو خوابیدن هم بدون حمایت مناسب باعث فشار به شانه و گردن می‌شود. ساعت‌ها در این وضعیت‌های نادرست ماندن می‌تواند کشیدگی و درد ایجاد کند.

چه باید کرد؟

روی شکم نخوابید و اگر عادت دارید به پهلو بخوابید، حتماً از بالشی استفاده کنید که از گردنتان خوب حمایت کند. اگر مطمئن نیستید تست کنید: به پهلو دراز بکشید و سرتان را روی بالش بگذارید. اگر به‌راحتی می‌توانید دستتان را به فضای بین سر و شانه‌تان وارد کنید پس شب‌ها روی بالش خوبی نمی‌خوابید. بالشی تهیه کنید که فاصله خالی بین سر و شانه‌تان را خوب پُر کند.

وارفته و قوز کرده می‌نشینید

برای خیلی از افراد راحت نشستن به معنی وارفته و قوز کرده نشستن است که به گردن و کمر آسیب می‌زند. وضعیت نادرست بدن حین نشستن، فشاری غیرمعمول به ستون فقرات وارد می‌کند و این شامل گردن و رباط‌های آن نیز می‌شود.

چه باید کرد؟

صاف بنشینید؛ چانه را به عقب بکشید، شانه‌ها را پایین بیندازید و کمرتان را با قوس طبیعی خود نگه دارید. اگر ابتدا این مدل نشستن برایتان سخت است، چند دقیقه روی لبهٔ صندلی بنشینید که کمک می‌کند صاف نشستن برایتان راحت‌تر باشد و سپس کم‌کم عقب بروید و روی صندلی جا بگیرید. اگر امکانش را دارید خیلی خوب است که یک صندلی ارگونومیک برای میز کارتان تهیه کنید که از پایین کمرتان به‌خوبی حمایت می‌کند، ارتفاعش قابل‌تنظیم است و جای نشیمنش هم راحت است.

ساعات زیادی را در مقابل صفحه‌نمایش‌ها می‌گذرانید

همه ما طی روز مدت‌های طولانی به صفحات اسکرین خیره نگاه می‌کنیم. مثلاً ممکن است چند ساعت سرگرم تماشای تلویزیونی باشید که روی دیوار نصب شده یا سرتان پایین و مشغول نگاه‌کردن به لپ‌تاپ یا گوشی‌تان باشید. مشکل اینجاست که سر وزن زیادی دارد و سنگین است و طولانی نگه‌داشتن آن به سمت بالا یا پایین به عضلات گردن فشار وارد کرده و آنها را دردناک می‌کند.

چه باید کرد؟

اسکرین‌ها باید در سطح چشم‌های شما باشند، نه بالاتر و نه پایین‌تر. می‌توانید ارتفاع تلویزیون را کم کنید، اسکرین رایانه‌تان را بالاتر ببرید یا هنگام استفاده از تلفن همراه یک بالش روی پایتان بگذارید. استفاده از بالش گردنی مسافرتی هم ایده خوبی برای حمایت از گردن است.

گردن درد
گردن درد

دمبل‌های سنگین بلند می‌کنید

خیلی از افراد دمبل‌هایی بلند می‌کنند که خیلی سنگین است و این سازوکار بدن را به هم می‌ریزد. عضلات ذوزنقه‌ای پشت شما مجبور می‌شوند این وزن زیاد را تحمل و جبران کنند. این عضلات به گردنتان متصل‌اند و استفاده زیاد از آنها باعث گردن درد می‌شود.

چه باید کرد؟

اگر از دمبل استفاده می‌کنید، دمبلی سبک‌تر انتخاب کنید. حتماً فُرم تمرینتان را اصلاح کنید تا با فرم نادرست دمبل نزنید. فرم تمرینتان را با مربی یا فیزیوتراپیست چک کنید.

استرس دارید

ما اغلب وقتی استرس می‌گیریم شانه‌ها را ناخودآگاه بالا می‌بریم و عضلاتمان را سفت و منقبض می‌کنیم و اگر مشکلی از قبل در گردن داشته باشیم، بدتر خواهد شد.

چه باید کرد؟

استرستان را کنترل کنید. تنفس عمیق، پیاده‌روی در طبیعت یا فضای باز و عبادت از بهترین تکنیک‌های کاهش استرس هستند. خیلی از افراد با تسکین استرس، مشکلات گردنشان نیز حل می‌شود.

پا به سن گذاشتن

images

یکی از مهمترین عوامل ایجاد گردن درد عصبی پا به سن گذاشتن است. اختلالات فاسد کننده‌ای از قبیل آرتروز، تنگی مجرای فقراتی و بیماری‌های فاسد کننده دیسک به عنوان عوامل مؤثر بر ستون فقرات شناخته شده اند. آرتروز یک اختلال مفصلی معمول است که منجر به فاسد شدن تصاعدی غضروف می‌شود. بدن نیز با شکل دادن به استخوان جدیدی به نام استئوپات، که بر حرکت مفصلی تأثیر می‌گذارد، واکنش نشان می‌دهد.

تنگی مجرای فقراتی عامل پدید آمدن مجاری دیگر و گذرگاه‌های نورونی کوچک برای تنگی ریشه‌های عصبی فشرده شده و گیر کرده محتمل هستند. تنگی مجرا احتمالاً موجب درد و بی حسی گردن، شانه و بازو می‌شود، چون این عصب‌ها قادر به تداوم عملکرد معمول خویش نیستند.

بیماری فاسد کننده دیسک (DDD) می‌تواند مقدار هیدراته بودن دیسک‌های بین مهره‌ای را کاهش دهد، در نتیجه منجر به کاهش قابلیت ارتجاعی و بلندی دیسک شود. دیسک با گذر زمان دچار ورم یا فتق (دیسک) شده و درد، مور مور شدگی و بی حسی بسیار شدیدی را به وجود می آورد.

زندگی روزمره

حالت نادرست بدن و ماهیچه‌های شکمی ضعیف تعادل ستون فقرات را بر هم می‌زنند. این امر نیز به خمیدگی گردن به جلو می‌انجامد. استرس و تنش‌های عاطفی می‌توانند عامل انقباض یا انبساط ماهیچه‌ها شده و موجب ایجاد درد و گرفتگی در عصب‌ها شوند.

دیگر بیماری‌ها

هرچند که معمولاً درد گردن به دلیل درد مزمن و بلند مدت و یا کمبود نورولوژیکی باشد، اما ممکن است علامتی از بیماری جدی تری هم باشد. پس نباید این علائم را نادیده بگیرید. احتمال دارد آلودگی فقراتی، فشردگی نخاع، تومور، شکستگی یا اختلالات دیگری اتفاق بیافتند. اگر آسیب سر بلند مدت باشد، بر گردن نیز تأثیرگذار خواهد بود. عاقلانه‌ترین کار این است که در این گونه مواقع سریعاً به سراغ مراقبت‌های پزشکی بروید.

تشخیص

تشخیص مطلوب و به موقع مهمترین مرحله از تعیین بهترین دوره درمانی برای درمان درد گردن عصبی محسوب می‌شود. شما باید، قبل از تعیین روش درمانی مطلوب، بفهمید که چه موقعیت فقراتی موجب ایجاد درد گردن در شما شده است.
پزشک به تاریخچه پزشکی شما نگاه خواهد کرد. بخش شفاهی آزمایش معمولاً شامل پرسش‌های فراوانی از قبیل موارد زیر می‌شود:

  • چه زمانی درد شروع شد؟
  • چه فعالیت‌هایی را قبل از درد انجام می‌دادید؟
  • چه روش (هایی) را برای تسکیل درد گردن امتحان کرده اید؟
  • آیا در به دیگر قسمت‌های بدن نیز سرایت می‌کند؟
  • چه چیزی درد را کمتر یا بیشتر می‌کند؟

آزمایش فیزیکی شامل نظارت بر حالات بدن، حدود حرکت‌ها و شرایط فیزیکی می‌شود. باید به دقت هر حرکتی که باعث ایجاد درد می‌شود، مورد توجه قرار داده شود. پزشک انحنای ستون فقرات و سازمان دهی مهره‌ها را لمس یا حس می‌کند و تشنج‌های ماهیچه‌ای را جستجو خواهد کرد. آزمایش عصبی واکنش بیمار، استحکام ماهیچه‌ها، تغییرات حسی و یا محرکی و ناحیه انتشار درد را تشخیص خواهد داد.

احتمالاً مطالعات رادیوگرافیکی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. اشعه ایکس می‌تواند تنگ شدن فضای دیسک، شکستگی، شکل استئوفایت و آرتروز را آشکار سازد. برآمدگی و فتق دیسک‌ها، که معمولاً مسئول علائم عصبی هستند، با استفاده از MRI ردیابی می‌شوند.

اگر پزشک نسبت به آسیب عصبی مشکوک شود، احتمالاً آزمایش ویژه‌ای را برای اندازه گیری سرعت انتقال ضربان عصبی تجویز خواهد کرد. این آزمایش‌ها به نام مطالعات انتقال عصبی و یا الکترومیوگرافی معروف هستند. معمولاً این مطالعات فوراً انجام نمی‌شوند، چون چند هفته طول می‌کشد تا نقص عصبی خود را ظاهر سازد.

گردن درد
گردن درد

درمان خانگی

پک یخ: مقداری یخ را درون یک پلاستیک فریزر بریزید (بدون اینکه سطح خارجی پلاستیک خیس شود)، سپس حداقل ۱۰ دقیقه بر روی محل درد قرار دهید. این عمل را روزانه سه بار تکرار کنید.

سرکه سیب: یک دستمال کاغذی را به سرکه سیب آغشته کنید و چند ساعت بر روی ناحیه ای که دچار گرفتگی عصبی شده است قرار دهید. این کار را حداقل دو بار در روز انجام دهید.

ماساژ با روغن اسطوخودوس: ابتدا یک دوش آب گرم بگیرید. سپس روغن اسطوخودوس را بر روی شانه‌ها و کناره‌های گردن خود بمالید. حال به مدت ۱۰ دقیقه تمامی سطح شانه تا گردن را با نوک انگشتان خود ماساژ دهید. همچنین میتوانید از پماد ها برای گردن درد استفاده کنید.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 8 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید