جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انتقال وجه پایا زمان،ساعت،سقف و کارمزد آن

انتقال وجه پایا
انتقال وجه پایا

در این مقاله می کوشیم برخی سوالات رایج در مورد سامانه انتقال وجه بین بانکی پایا را پاسخ دهیم.با ما همراه باشید.

انتقال وجه پایا چیست؟

انتقال وجه پایا به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های انتقال وجه از یک حساب به حساب دیگر در همان بانک یا بانک‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.این روش مزیتی که دارد این است که  هنگام انجام واریز حواله، هیچ گونه کارمزدی از افراد دریافت نمی‌شود. همچنین، ساعات انجام انتقال وجه پایا در طول شبانه‌روز متنوع است و افراد می‌توانند به صورت چند بار در ایام مختلف حواله خود را انجام دهند.این سامانه به شما امکان می‌دهد تا به سادگی مبالغ مورد نظر خود را از حساب شخصی خود به حساب‌های دیگر افراد یا شرکت‌ها حواله نمایید. پایا علاوه بر انتقال وجه بین حساب‌های بانکی داخلی، قابلیت استفاده برای افراد حقیقی و حقوقی را فراهم می‌کند. واژه “پایا” مخفف سامانه پایاپای الکترونیکی است که با هدف بهبود عملکرد نظام بانکداری کشور تأسیس یافته است.

در این سامانه، شما می‌توانید انواع اطلاعات مانند شماره کارت مشتریان یا حقوق کارمندان را تعریف کنید. سپس با بهره‌گیری از این سرویس، قادر خواهید بود تا تمامی مبالغ مورد نظر خود را با انواع زمانبندی‌ها و با استفاده از اطلاعات مختلف مانند شناسه کارت، حقوق، و غیره، به حساب‌های مورد نظر واریز کنید.

آیا اطلاع دقیقی از زمان و ساعت انتقال وجه پایا دارید؟

عملیات انتقال وجه از یک حساب در یک بانک به یک یا چند حساب در بانک‌های دیگر معمولاً با تاخیر چند ساعته انجام می‌شود. اما آیا اطلاعات مرتبط با زمان و ساعت این انتقالات به دقت شناخته شده است؟

در ضمن کارمزد واریز حواله پایا به مبلغ انتقال بستگی دارد و ساعات واریز پایا در طول شبانه روز چندین بار است.

اگر حواله در ساعات کاری بانکها و در روزهای کاری ارسال شود، معمولاً در همان روز به حساب مقصد واریز خواهد شد. در صورتی که انتقال در روز تعطیل یا خارج از ساعت کاری بانکها صورت گیرد، واریز به حساب مقصد در روز کاری بعد انجام می‌شود.

ساعت انتقال وجه پایا
ساعت انتقال وجه پایا

ساعات انتقال وجه پایا چند چرخه دارد که عبارتند از:

چرخه اول ساعت انتقال وجه پایا: ساعت ۳:۴۵ جهت تسویه تراکنش های شاپرکی و غیرشاپرکی
چرخه دوم ساعت انتقال وجه پایا : حوالی 10:45
چرخه سوم ساعت انتقال وجه پایا : حوالی 13:45
چرخه چهارم ساعت انتقال وجه پایا: حوالی 18:45 (این چرخه از سال 1400 اضافه شده است.)

نکات در مورد ساعات انتقال وجه پایا:

  1.  زمان شروع چرخه انتقال وجه پایا (شاپرکی) در روزهای تعطیل رسمی حدود ساعت 13:45 است. اما مبلغ وجه منتقل شده در این چرخه، در اولین چرخه روز بعد (غیرتعطیل) به حساب مورد نظر واریز می‌شود. اضافه به آن، انتقال وجه پایا در روز پنج‌شنبه تا ساعت 13:45 دقیقه انجام می‌پذیرد.
  2. ساعات انتقال وجه پایا که ذکر شده، تقریبی هستند و ممکن است با بخشنامه‌های بانک مرکزی تغییر کنند. به‌عنوان مثال، تغییراتی ممکن است در روزهای پایانی سال یا در روزهای تعطیلی به‌دلیل شرایط خاص مانند آلودگی هوا یا مثلاً با تغییر ساعات کاری بانک‌ها در تابستان، سیکل‌های پایا هم تغییر می‌کنند.
    بنابراین، پیشنهاد می‌شود به تعهد ساعت خاص واریز وجه به دیگران، دقت کنید. در صورت نیاز به انتقال سریع و لحظه‌ای وجه، استفاده از روش کارت به کارت (شاپرک) و ساتنا ممکن است گزینه‌های مناسب‌تری باشند.

توجه: فقط حواله‌هایی در چرخه پردازش می‌شوند که 45 دقیقه قبل از شروع چرخه ثبت شده باشند. مثلاً اگر می‌خواهید حواله‌ی پایای شما در ساعت 10:45 پردازش شود، باید قبل از ساعت 10 آن را ثبت کرده باشید. حواله‌هایی که در ساعت 10 الی 10:45 ثبت شوند، در چرخه 13:45 پردازش می‌شوند.

انواع حواله پایا

حواله پایا، بستری گسترده و چندان محدود نشده است و می‌توانید برای انواع انتقال وجه از آن استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید با استفاده از حواله پایا مبلغ خرید یک موبایل را به فروشنده واریز کنید. با این حال، سامانه پایا برای دو خدمت اصلی در سیستم بانکی ایجاد شده است که قبلاً به آسانی قابل دسترسی نبوده‌اند:

  1. واریز مستقیم پایا (وم)
    در این روش، به بانک اجازه می‌دهید تا مبالغ مشخصی را در زمان‌های تعیین شده از حساب شما برداشت کرده و به حساب‌های معین دیگر واریز کند. این فرایند واریز مستقیم با استفاده از حواله پایا را می‌توانید به صورت تکی یا گروهی تعریف کنید. این سیستم برای پرداخت قبوض، تسویه قسط، واریز حقوق کارمندان، پرداخت حق بیمه و سایر نیازهای مالی مناسب است.
  2. برداشت مستقیم (بم)
    در این روش، به بانک اجازه می‌دهید تا مبالغ مشخصی را در زمان‌های تعیین شده از حساب شخص یا سازمان دیگر برداشت کرده و به حساب شما واریز کند. فرایند برداشت مستقیم پایا با توافق دو طرفه بین پرداخت‌کننده و دریافت‌کننده انجام می‌شود. این توافق‌نامه باید به صورت کتبی به یکی از شعب بانک ارائه شود. در این توافق‌نامه، بدهکار اجازه واریز مستقیم و بستانکار اجازه برداشت مستقیم را به بانک می‌دهد.

سقف انتقال وجه  پایا  ۱۴۰۲

حداکثر مبلغ قابل انتقال از طریق سیستم پایا، در حالت حضوری تا ۱۰۰ میلیون تومان محدود می‌شود. اما در صورت انجام این عملیات به صورت آنلاین، محدوده مبلغ انتقال از ۵۰ میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۱۰۰ میلیون تومان ادامه پیدا می‌کند. بانک‌ها نیز، با تصویب بانک مرکزی، ممکن است این سقف مبلغ را افزایش دهند.

استفاده از سامانه پایا در شرایطی که تعداد انتقالات وجه زیاد است و هرکدام از مبالغ انتقال کم می‌باشد، یک روش بسیار کارآمد و کارا بوده و به دلیل راحتی انتقال، همچنین هزینه کمتر کارمزد نسبت به حجم انتقالات، انتخابی ایده‌آل به نظر می‌رسد.
همانند بسیاری از خدمات دیگر بانکی، انجام انتقال وجه در سامانه پایا نیز با کارمزدی همراه است. اکنون، به بررسی میزان این کارمزد می پردازیم.

کارمزد انتقال وجه پایا چقدر است؟

تا پیش از دی ماه 1399، ارسال وجه از طریق سامانه پایا به صورت رایگان بود؛ اما پس از اعلام بانک مرکزی، کارمزدی برای ارسال وجه به شکل فردی یا گروهی در نظر گرفته شد.

  •  کارمزد انتقال پایا به صورت فردی
    در صورت انجام تنها یک انتقال پایا، 0.01٪ از مبلغ تراکنش (تا حداکثر 2500 تومان) به عنوان کارمزد از حساب شما کسر می‌شود.
  • به عنوان مثال، اگر شما یک مبلغ 10 میلیون تومان را از طریق پایا انتقال دهید، یک صدم درصد از این مبلغ به میزان 1000 تومان به عنوان کارمزد از حساب شما کسر خواهد شد.

در صورت انتقال 50 میلیون تومان، یک صدم درصد از مبلغ تراکنش برابر با 5000 تومان می‌شود؛ اما چون این مبلغ از سقف کارمزد بیشتر است، شما مبلغ 2500 تومان (که سقف کارمزد است) را پرداخت خواهید کرد.

  • کارمزد انتقال گروهی پایا
    در انتقال‌های گروهی، مبلغ 100 تومان به‌این عنوان کارمزد از حساب مبدأ کسر می‌شود، مستقل از مبلغ هر انتقال. به عنوان مثال، اگر شما 10 انتقال پایا بین بانکی انجام دهید (با صرف‌نظر از مقدار هر انتقال)، مبلغ هزار تومان به عنوان کارمزد از حساب شما کسر خواهد شد.

روش استعلام پایا چیست؟

در سامانه پایا، انتقال وجه با استفاده از شماره شبا انجام می‌شود، که این ویژگی باعث می‌شود خطایی در روند انتقال وجه به سادگی ایجاد نشود، مگر اینکه فرد در زمان وارد کردن شماره یا مبلغ اشتباهی اقدام کند یا حوادث خاصی رخ دهد. اگر به هر دلیلی در انجام انتقال وجه از طریق سامانه پایا به مشکل برخوردید یا تنها نیاز به اطلاعات دقیق حواله دارید، برای استعلام به یکی از شعب بانک مراجعه کنید. در این مراجعه، شماره پیگیری حواله، نام بانک مبدا و مقصد، و مبلغ دقیق حواله را اعلام کنید. همچنین می‌توانید از شماره‌ای که هر بانک برای انتقال‌های پایا و ساتنا ارائه می‌دهد، برای تماس با بانک خود استفاده کنید.

توجه: حواله پایا پس از واریز، قابل‌برگشت نیست. یعنی اگر شماره شبا یا مبلغ را اشتباه وارد کنید و مبلغ به حساب شخص واریز شود، نمی‌توانید آن را مرجوع کنید.

جمع بندی:
استفاده از حواله بین بانکی در سامانه پایا به عنوان یکی از بهترین و با کمترین کارمزدترین روش‌های انتقال وجه تلقی می‌شود. با این روش، می‌توانید مبالغ کمتر از 100 میلیون تومان را به شماره شبای مقصد ارسال کنید. لازم به ذکر است که این مبالغ به صورت فوری به حساب مقصد منتقل نمی‌شوند و امکان تاخیر وجود دارد.

سیستم پایا همچنین امکان واریز و برداشت اتوماتیک از حساب را فراهم می‌کند. با اخذ مجوز از بانک، می‌توانید در تاریخ‌های مشخص، مبالغ مد نظر خود را از حساب خود برداشت کرده و به حساب دیگری واریز کنید تا از زحمت پرداخت‌های تکراری و فرایندهای تکراری بهره‌مند شوید.

 

لینک نوشته:







یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید