جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تفاوت ساتنا و پایا در سقف انتقال،کارمزد و زمان واریز

تفاوت ساتنا و پایا
تفاوت ساتنا و پایا

در این مقاله تفاوت سانتا و پایا را بررسی می کنیم:

سامانه ساتنا پوشش پرداخت‌های کلان، تسویه بین‌بانکی و حواله‌های فوری را فراهم می‌کند، در حالی که سامانه پایا به انجام پرداخت‌های کوچک مشغول است.

تفاوت ساتنا و پایا در این است که در سیستم ساتنا، تسویه حساب و واریز به حساب مشتری به صورت تک تک و در زمان درخواست به بانک مرکزی و بانک مقصد ارسال می‌شود. این عملیات با سرعت قابل قبولی انجام می‌شود که در حال حاضر بین 2 ثانیه تا 20 دقیقه در بانک‌های مختلف متفاوت است.به عبارت دیگر، ساتنا امکان تسویه حساب در زمان واقعی را فراهم می‌کند.

برای استفاده از ساتنا باید چه حسابی داشته باشم؟
تمام حساب‌ها (مثل جاری، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری مدت‌دار و غیره) می‌توانند حواله ساتنا ارسال یا دریافت کنند

در سامانه پایا، ارسال به بانک مقصد در ساعت‌های معین و به صورت دسته‌ای انجام می‌شود. این ساعات شامل ساعات خاصی از صبح است، و واریز به حساب مقصد با تاخیر بسیار طولانی‌تری همراه است که تا پایان وقت اداری روز مورد تقاضا در برخی موارد ادامه دارد. در صورتی که حواله پایا در ساعات غیراداری یا در روزهای تعطیل صادر شود، وجه به حساب مقصد در روز کاری بعد واریز خواهد شد.

تفاوت ساتنا و پایا
تفاوت ساتنا و پایا

تفاوت ساتنا و پایا در سقف انتقال

تفاوت ساتنا و پایا را در حداکثر و حداقل انتقال وجه بررسی می کنیم:

سقف انتقال در ساتنا

سامانه ساتنا تنها برای مبالغی بیش از 50 میلیون تومان عملیات انتقال انجام می‌دهد. این سامانه بدون سقف انتقال مبلغ به شما اجازه می‌دهد هر مقداری را منتقل کنید؛ اما بر اساس مقررات بانک مرکزی به منظور پیشگیری از پول‌شویی، ارائه اسناد و توضیحات معامله برای مبالغ بیشتر از 200 میلیون تومان الزامی است. به همین دلیل، انتقال حواله ساتنا برای مبالغ بیش از 200 میلیون تومان تنها به صورت حضوری امکان‌پذیر است. (تعدادی از بانک‌ها نیز سقف انتقال ساتنا به صورت آنلاین را به 100 میلیون تومان محدود کرده‌اند.)

سقف انتقال ماهانه با سامانه ساتنا نیز 3 میلیارد تومان است و امکان انتقال مبالغ بیشتر از این مبلغ فراهم نمی‌شود.

اگر موجودی حساب مبدأ کمتر از مبلغ ساتنا باشد چه می‌شود؟
در این ‌صورت حواله ساتنا تا آخر ساعات اداری در صف انتظار قرار می‌گیرد. اگر دارنده‌ی حساب مبدأ بتواند مبلغ ساتنا را تا قبل از آن ساعت تأمین کند، ساتنا انجام می‌شود. در غیر این صورت حواله ساتنا باطل خواهد شد.

سقف انتقال از طریق پایا

در حالت حضوری تا ۱۰۰ میلیون تومان محدود می‌شود. اما در صورت انجام این عملیات به صورت آنلاین، محدوده مبلغ انتقال از ۵۰ میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۱۰۰ میلیون تومان ادامه پیدا می‌کند. بانک‌ها نیز، با تصویب بانک مرکزی، ممکن است این سقف مبلغ را افزایش دهند.

تفاوت ساتنا و پایا در مدت زمان واریز

تفاوت ساتنا و پایا را در مدت و زمان واریز بررسی می کنیم:

مدت زمان واریز در ساتنا

حواله‌های ساتنا فقط در روزهای کاری بین ساعت 8 صبح تا 14:30 بعد از ظهر ثبت می‌شوند و حداکثر تا نیم ساعت بعد از ثبت حواله، به حساب مقصد واریز خواهند شد.

ساتنا در روز تعطیل انجام می‌شود؟
حواله ساتنا در روزهای تعطیل صادر نمی‌شود. اگر به‌صورت آنلاین حواله را صادر کنید، در اولین روز کاری ارسال می‌شود.

مدت زمان واریز در سیستم پایا

عملیات حواله در سیستم پایا روزانه به صورت 3 بار انجام می‌شود؛ به این معنا که مبلغ مورد نظر شما در زمان‌های مختلف به حساب فرد مورد نظر واریز می‌شود.

ساعات واریز پایا در طول شبانه روز چندین بار است.اگر حواله در ساعات کاری بانکها و در روزهای کاری ارسال شود، معمولاً در همان روز به حساب مقصد واریز خواهد شد. در صورتی که انتقال در روز تعطیل یا خارج از ساعت کاری بانکها صورت گیرد، واریز به حساب مقصد در روز کاری بعد انجام می‌شود.

این ویژگی و تفاوت ساتنا و پایا موجب شده که حواله پایا نسبت به حواله ساتنا محبوبیت بیشتری داشته باشد؛ زیرا سرعت انجام عملیات در ساتنا بیشتر است. در نتیجه، اگر نیاز به انتقال وجه به یک حساب در طول روزها و ماه‌های آینده دارید، بهتر است از سیستم پایا استفاده کنید.

توجه: پس از انجام حواله پایا، امکان ابطال آن وجود ندارد. بنابراین، پیشنهاد می‌شود که قبل از تایید انتقال، مشخصات شخص گیرنده را به دقت بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید، زیرا در اینجا تنها شما مسئول می‌باشید و بانک هیچ گونه مسئولیتی در این زمینه ندارد.

تفاوت ساتنا و پایا در کارمزد

تفاوت ساتنا و پایا را در کارمزد بررسی می کنیم:

کارمزد ساتنا:

٪0.02 از مبلغ تراکنش تا حداکثر 25,000 تومان به عنوان کارمزد حواله ساتنا محاسبه می‌شود.

برای مثال، اگر شما قصد دارید 70 میلیون تومان را از طریق ساتنا منتقل کنید، 14,000 تومان از این مبلغ به عنوان کارمزد کسر خواهد شد. همچنین، اگر می‌خواهید 200 میلیون تومان را از طریق ساتنا انتقال دهید (چون 0.02٪ از این مبلغ معادل 40,000 تومان است و از سقف تعیین شده بیشتر است)، میزان کارمزد کمترین مقدار ممکن یعنی 25,000 تومان خواهد بود.

کارمزد پایا:

کارمزد این انتقال وجه به‌صورت یک صدم درصد مبلغ هر تراکنش محاسبه می‌شود. کف کارمزد تعیین‌شده پایا برابر با ۲۰۰ تومان است، به این معنا که حتی اگر کارمزد محاسبه‌شده کمتر از ۲۰۰ تومان باشد، شما ۲۰۰ تومان به‌عنوان کارمزد پرداخت می‌کنید. همچنین سقف کارمزد تعیین‌شده برابر با ۲۵۰۰ تومان است.

روش‌های انتقال وجه از طریق پایا و ساتنا

  1.  اینترنت بانک/همراه بانک
  2.  مراجعه به بانک
  3.  دستگاه خودپرداز

توجه داشته باشید که سقف انتقال وجه با استفاده از پایا یا ساتنا با هر یک از روش‌های ذکر شده متفاوت است. بنابراین، بسته به میزان وجهی که قصد جابه‌جایی آن را دارید، می‌توانید یکی از این روش‌ها را انتخاب نمایید. همچنین، لازم به ذکر است که برای انجام تراکنش‌های ساتنا و پایا، حتماً باید از طریق شماره شبا اقدام نمایید.

جمع بندی تفاوت ساتنا و پایا:

– زمان انتقال وجه ساتنا آنی است. انتقال وجه در ساتنا سریع‌تر از پایا است
– زمان انتقال وجه پایا با تاخیر است .انتقال وجه پایا برای انتقال وجه در بلند مدت مناسب است.
– کف انتقال وجه در پایا نداریم
– کف انتقال وجه در ساتنا 50 میلیون تومان است
– سقف انتقال وجه در پایا 100 میلیون تومان است
– سقف انتقال وجه در سانتا نداریم
– کارمزد پایا 0.01% مبلغ تراکنش (سقف 2.500 تومان)
-کارمزد ساتنا 0.02% مبلغ تراکنش(سقف 25.000 تومان)
همین طور که می بینید کارمزد سامانه ساتنا از کارمزد پایا خیلی بالاتر است که به دلیل انتقال آنی وجوه در مبالغ بالا است. اگر می‌خواهید مبالغ در لحظه به حساب مقصد واریز شوند، باید از سامانه ساتنا استفاده کنید.
– پایا برای جابه جایی مبالغ کم و با تعداد بالا مناسب است.
-ساتنا برای تراکنش های با مبالغ سنگین و تعداد کم مناسب است

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید