جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سیستم مالیاتی ترکیه به چه صورت است؟

سیستم مالیاتی ترکیه
سیستم مالیاتی ترکیه

سیستم مالیاتی ترکیه به چه صورت است؟ ترکیه یکی از مهم ترین مقصدهای مهاجرتی ایرانیان می باشد. برای زندگی بهتر در کشور ترکیه باید با قوانین آن به خوبی آشنا باشید.

سیستم مالیاتی ترکیه

سیستم مالیاتی ترکیه
سیستم مالیاتی ترکیه

به گزارش آماج : یکی از مهم ترین قوانینی که باید در خصوص آن اطلاعات کاملی داشته باشید سیستم مالیاتی کشور ترکیه می باشد. در این مقاله به بررسی سیستم مالیاتی ترکیه می پردازیم. با ما همراه باشید.

سیستم مالیاتی ترکیه

مالیات یکی از مهم ترین منبع درآمدهای هر دولتی محسب می شود. ترکیه نیز به مالیات ها اهمیت زیادی می دهد و مالیات یکی از پایه های اقتصادی کشور محسوب می شود. برای مهار و کنترل تورم و نیز سامان بخشی به درآمد های دولت، نظام مالیاتی ترکیه بسیار دقیق عمل می کند. شهروندان ترکیه هر نود روز موظف به تکمیل اظهارنامه های مالیاتی هستند.

از آن جایی که پرداخت مالیات یکی از قسمت های جدا نشدنی زندگی در ترکیه محسوب می شود، لازم است بدانید مالیات به چه چیزهایی تعلق می گیرد و میزان هر کدام چقدر است.

بد نیست بدانید ترکیه یکی از رقابتی ترین نرخ های مالیات مشارکتی را در میان کشورهای عضو سازمان همیاری اقتصادی و رشد (OECD) دارد. قوانین مالیاتی ترکیه با استاندارد هایی روشن، عینی و بین المللی تنظیم شده است.

سیستم مالیاتی ترکیه
سیستم مالیاتی ترکیه

انواع مالیات در ترکیه
مالیات ها در ترکیه در سه دسته اصلی قابل تقسیم است:

مالیات بر درآمد
شما بابت درآمدی که دارید باید مالیات پرداخت کنید.

مالیات بر درآمد شخصی
درآمد اشخاص حقیقی در ترکیه مشمول مالیات بر درآمد شخصی می باشد. درآمد عبارت است از مقدار خالص درآمدهای یک شخص حقیقی در یک سال تقویمی. درآمد یک فرد ممکن است شامل یک یا چند عنصر درآمدی زیر باشد:

درآمدهای کشاورزی

درآمدهای تجاری

حقوق و دستمزد

درآمدهای خوداشتغالی

سود سرمایه املاک و مستغلات (درآمد اجاره)

سود سرمایه اوراق بهادار (درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری سرمایه)

بیش تر بخوانید:

چگونگی دریافت کد مالیاتی ترکیه
استوپاژ یا مالیات بر اجاره چیست؟
مالیات بر درآمد شخصی طبق جدول زیر محاسبه می شود:

میزان درآمد سالیانه نرخ مالیات سالیانه

تا 24 هزار لیر 15 درصد
24 تا 53 هزار لیر 20 درصد
53 تا 190 هزار لیر 27 درصد
190 تا 650 هزار لیر 35 درصد
بیشتر از 650 هزار لیر 40 درصد

3 1024x576 1 3

مالیات شرکت ها (اشخاص حقوقی)
در ترکیه فعالیت هایی که توسط شرکت ها یا همان اشخاص حقوقی انجام می شود و درآمدی از آن ها به دست می آید موظف به پرداخت مالیات هستند.

درآمد حاصل از موارد زیر مشمول مالیات هستند:

شرکت های سرمایه
تعاونی ها
مؤسسات اقتصادی عمومی
بنگاه های اقتصادی متعلق به انجمن ها و بنیادها
مشارکت های تجاری
نرخ مالیات بر سود این درآمدها در سال 2022 حدود 23 درصد است.

مالیات بر هزینه ها
هزینه های زندگی در ترکیه موارد زیادی را شامل می شود. شما موظف هستید مالیات این هزینه ها را نیز پرداخت کنید.

مالیات بر ارزش افزوده (KDV)
بی شک پرکاربردترین نوع مالیات در ترکیه مالیات بر هزینه ها یا همان KDV است. اگر در ترکیه زندگی کنید بارها اصطلاح KDV DAHILرا خواهید شنید یعنی مالیات داخل در قیمت است که به شما گفته شده است. نرخ KDV بین 1 الی 23 درصد ارزش تمام هزینه شما هست. روی هم رفته برای خرید های سوپرمارکتی 18 درصد و برای ماشین های کرایه ای 23 درصد مالیات دریافت می گردد.

نکته: اگر به صورت توریستی به ترکیه سفر می کنید با نگهداری فاکتورهای خرید و ارایه آن در فرودگاه به هنگام برگشت در باجه های مخصوص مبالغ معافیتی که شامل توریست ها می شود را دریافت کنید.

مالیات بر مصارف خاص (SCT)
چهار گروه اصلی محصول مشمول این نوع مالیات با نرخ های متفاوت مالیاتی محاسبه می شوند:

فرآورده های نفتی، گاز طبیعی، روان کننده ها، حلّال ها و مشتقات حلّال
اتومبیل و سایر وسایل نقلیه، موتور سیکلت، هواپیما، هلیکوپتر، قایق بادبانی
تنباکو و فرآورده های تنباکو، مشروبات الکلی
کالاهای لوکس
برخلاف مالیات بر ارزش افزوده که در هر تحویل اعمال می شود، SCT فقط یک بار اعمال می شود.

مالیات بر معاملات بانکی و بیمه
معاملات بانکی و بیمه ای از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند اما مشمول مالیات تراکنش های بانکی و بیمه ای می شوند. این مالیات بر درآمد بانک ها مانند سود وام اعمال می شود. نرخ مالیات معمولا 5 درصد است، اما برای برخی معاملات مانند معاملات سپرده بین بانک ها، نرخ سود آن 1 درصد است. بعد از سال 2008 هیچ مالیاتی برای سود و درآمد حاصل از معاملات ارزی اعمال نمی شود.

مالیات بر ثروت و دارایی
ثروت و دارایی شما در ترکیه مشمول پرداخت مالیات مخصوص به خود هستند.

مالیات بر املاک و مستغلات
ساختمان ‌ها، آپارتمان ‌ها و زمین ‌ها مشمول مالیات با نرخ‌ هایی از 0.1٪ تا 0.6٪ هستند و 10٪ از این مالیات به عنوان کمک برای حفاظت از میراث فرهنگی غیرمنقول پرداخت می‌ شود.

مالیات سود املاک و مستغلات
این نوع از مالیات مشمول افرادی می شود که قصد دارند ملکی که خریداری کرده اند بفروشند و بابت این خرید و فروش مبلغی را سود کرده اند. اما نکته مهم این مالیات این است که اگر تا 5 سال ملک خود را نفروشید مالیات شامل شما نخواهد شد ولی اگر در 5 سال اول خریدتان ملک خود را بفروشید باید مالیات سود املاک و مستغلات را به دفاتر مالیاتی بپردازید.

مالیات املاک سالانه
مالیات بر املاک در اصل هزینه ای است که قبل از انجام معاملات در اداره ثبت اسناد و املاک برای کلیه املاک فروخته شده پرداخت می شود. این مالیات را می توان هزینه سند مالکیت یا مالیات خرید و فروش املاک هم نامید.

مالیات بر ارث و هدیه:
اگر در کشور ترکیه ارثی به شما برسد با توجه به ارزش ملک به ارث رسیده باید درصدی بین 1 تا 10 درصد از ارزش ملک را به عنوان بپردازید.
هم چنین اگر کسی ملکی را به عنوان هدیه ای دریافت کند باید مالیات بپردازد. اگر هدیه از سمت بستگان درجه یک باشد میزان نرخ نصف خواهد شد مالیات املاک هدیه گرفته شده نیز با توجه به ارزش آن محاسبه می شود.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید