جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1403

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1403 چقدر افزایش می یابد؟

به گزارش پایگاه خبری آماج، در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، نشستی با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و فعالان کارگری برگزار شد، به منظور بررسی چالش‌های مرتبط با تصویب حداقل دستمزد سال ۱۴۰۳. افزایش حقوق کارکنان و حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، که هر ساله اتفاق می‌افتد، و آخرین اطلاعات مربوط به افزایش حقوق کارمندان و حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال آینده، توسط دولت اعلام شده است. این نشست‌ها باعث شده‌اند تا دولت بتواند تخمینی از حقوق سال آینده را به مردم اعلام کند.

حداقل دستمزد در سال 1403

افزایش حقوق در سال ۱۴۰۳ به نسبت ۲۰ درصد اعلام شده است. در ابتدا، این مقدار ۱۸ درصد بود و پس از بررسی، ۲ درصد به آن افزوده شد. بنابراین، افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۳ به میزان کلی ۲۰ درصد است، که حقوق کارمندان به مبلغ ۶۳,۶۹۹,۴۰۸ ریال ارتقاء یافته است. این مبلغ، با افزایش‌ها و مزایا، به عنوان حداقل حقوق دریافتی معادل ۱۰ میلیون تومان محاسبه می‌شود. از سوی دیگر، افزایش حقوق برای کارگران نیز به نسبت ۲۰ درصد بوده و حداقل حقوق آن‌ها به ۹ میلیون تومان [۹,۰۰۰,۰۰۰] ارتقاء یافته است.

با توجه به اینکه تا دقایق آخر ساعت ۹۰ موضوع افزایش حقوق در سال ۱۴۰۳ همچنان موضوع بحرانی است، پیش‌بینی می‌شود که افزایش حقوق برای افراد متاهل بدون فرزند در دوره‌های ۳۰ روزه ماهیانه، به میزان ۹ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان خواهد بود. همچنین، برای افراد متاهل با فرزند و دارای حداقل یک سال سابقه کار، پایه سنوات روزانه و حق اولاد نیز به این مقدار افزوده خواهد شد.

جمعیت کارمندان در کشور فراوان است و در حال حاضر همگی با افزایش ۳۴ درصدی قیمت اینترنت، افزایش اجاره مسکن، حرکت دلار به سمت کانال ۶۰ و ۷۰ تومانی و دیگر چالش‌های اقتصادی روزمره مواجه هستیم. این افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان به نظر می‌رسد که در میان این چالش‌ها گم شده باشد.

جدول مقایسه حقوق سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳

اقلام- تومان  سال ۱۴۰۲  سال ۱۴۰۳
حداقل حقوق (بدون فرزند) ۷,۳۰۸,۲۸۴ تومان ۸,۷۶۹,۹۴۰ تومان
حداقل حقوق (دارای دو فرزند) ۸,۵۷۹,۹۴۰ تومان ۱۰,۲۹۵,۹۲۸ تومان
حداقل حقوق (دارای یک فرزند) ۸,۰۱۹,۱۱۲ تومان ۹,۶۲۲,۹۳۴ تومان
حق مسکن ۹۰۰,۰۰۰ تومان ۱,۰۸۰,۰۰۰ تومان
حق بن ۱,۱۰۰,۰۰۰ تومان ۱,۳۲۰,۰۰۰ تومان
پایه سنوات ۲۱۰,۰۰۰ تومان ۲۵۲,۰۰۰ تومان
حق اولاد ۵۳۰,۸۲۸ تومان ۶۳۶,۹۹۴ تومان
حداقل دستمزد ماهانه ۵,۳۰۸,۲۸۴ تومان ۶,۳۶۹,۹۴۰ تومان
حداقل دستمزد روزانه ۱۷۶,۹۴۲ تومان ۲۱۲,۳۳۱ تومان
حداقل دستمزد ساعتی ۲۴,۱۳۹ تومان ۲۸,۹۶۷ تومان
دستمزد اضافه کاری به ازای هر ساعت ۳۳,۷۸۰ تومان ۴۰,۵۳۶ تومان
حداقل دریافتی افراد مجرد بدون سابقه کار ۷,۳۰۸,۲۸۴ تومان ۸,۷۶۹,۹۴۰ تومان
حداقل دریافتی افراد مجرد با حداقل ۱ سال سابقه کار ۷,۵۱۸,۲۸۴ تومان ۹,۰۲۱,۹۴۰ تومان
حداقل دریافتی افراد متاهل با ۱ فرزند (بدون سابقه کار) ۷,۸۳۹,۱۱۲ تومان ۹,۴۰۶,۹۳۴ تومان
حداقل دریافتی افراد متاهل با ۱ فرزند (با حداقل ۱ سال سابقه کار) ۸,۰۵۶,۳۱۲ تومان ۹,۶۶۷,۵۷۴ تومان

 

حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1403

مقدار افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ اعلام گردیده است. معاون اول رئیس‌جمهور به تازگی اظهارنظری داده و اعلام کرده است که حداقل حقوق ماهانه بازنشستگان به میزان حدود ۱۰ میلیون تومان ارتقاء خواهد یافت.

در جلسه آیین تجلیل از بازنشستگان و مستمری‌گیران نمونه سراسر کشور، محمد مخبر، نماینده سازمان تامین اجتماعی، به ویژه تأکید کرد که دولت با جدیت به پیگیری متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان می‌پردازد و این مسئله تا پایان دوره حکومت به راحتی حل خواهد شد. او افزود: محدودیت حداقل کف حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ماهیانه ۶ میلیون از دیدگاه دولت قابل قبول نیست و باید به سرعت مسأله حداقل دریافتی و افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی حل گردد.

در حالی که معاون اول رئیس‌جمهور اظهار نظر می‌کند، وزیر کار، صولت مرتضوی، نیز در جلسه به این نکته تأکید داشته است که افزایش حقوق بازنشستگان و توجه به معیشت، همزمان با اجرای طرح‌های توسعه درمان، ردیف قرار گرفته است.

قبل از این، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال آینده، رحیم زارع، درباره افزایش حقوق گروه‌های حقوق‌بگیر و بازنشستگان در لایحه بودجه ۱۴۰۳ اعلام کرده بود: “ضریب حقوق حقوق‌بگیران به نسبت ۲۰ درصد افزایش یافته و کف حقوق بازنشستگان به مبلغ ۹ میلیون تومان معین شده است.

 

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1403 با اشاره به تصویب کمیسیون تلفیق در زمینه تعیین و پلکانی کردن سقف مالیاتی حقوق، بیان کرد: این کمیسیون حداقل حقوق بازنشستگان در سال آینده را 9 میلیون تومان قرار داده و این به معنای 90 درصد از حقوقی است که برای شاغلین با حقوق کم در نظر گرفته می‌شود.

حاجی بابایی، با اشاره به تصمیمات کمیسیون در زمینه حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، اظهار داشت: این کمیسیون تصویب کرده که حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در سال آینده باید با توجه به 90 درصد حقوق شاغلین معادل باشد و 40 درصد از اختلاف حقوق در سال 1403 عملیاتی شود.

به عنوان مثال، اگر کارمندی حقوق 10 میلیون تومان دریافت می‌کرد و با افزایش 20 درصد حقوق به 12 میلیون تومان رسیده باشد، درصد 40 از فاصله حقوق شاغل با بازنشسته، که معادل 3 میلیون تومان است، در سال 1403 پرداخت خواهد شد. از این مبلغ، 30 درصد در سال 1404 و 30 درصد دیگر در سال 1405 پرداخت خواهد شد. بنابراین، با در نظر گرفتن این شرایط، افزایش 20 درصد حقوق بازنشستگان به حساب می‌آید.

و اما جریان حقوق 23 میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی چیست؟

ماجرا از این قرار است که سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، زنگنه،در یکی از سخنرانی های خود اعلام کرد: بر طبق تصمیم مجلس در چارچوب برنامه هفتم توسعه، افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به گونه‌ای است که اگر فردی در زمان بازنشستگی حقوق خود را برابر ۵ برابر حداقل حقوق سال مربوطه داشته باشد، در حال حاضر نیز باید حقوق بازنشستگی او برابر ۵ برابر حداقل حقوق سال جاری باشد.

به عبارت دیگر، فردی که در سال ۹۶ با حداقل حقوق یک میلیون تومان بازنشسته شده و حالا با حقوق ۳ میلیون تومان، یعنی ۳ برابر حداقل حقوق بازنشسته سال ۹۶، حقوق دریافتی داشته است، در سال ۱۴۰۳ باید حداقل ۲۳ میلیون تومان دریافت کند.

ولی درنهایت کف حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با افزایش حدود سه میلیون تومانی مواجه شد. کف حقوق بازنشستگان در سال جاری شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که این رقم در سال ۱۴۰۳ به ۹ میلیون تومان می‌رسد.

افزایش حقوق‌ ۱۴۰۳ از چه زمانی اعمال می‌شود؟

زمان واریز حقوق 1403 با افزایش 20 درصدی آن در فروردین 1403 همراه با واریز اولین حقوق سال جدید است که به حساب کارمندان دولتی واریز می‌شود.

معافیت مالیات بر حقوق سال ۱۴۰۳

یکی از آیتم های مهمی که هر کارمندی در مدیدیت مالی فردی به آن می‌پردازد مالیات بر حقوق است. طبق آنچه برخی خبرگزاری‌های وابسته به نهادهای نظامی اعلام کرده‌اند سقف معافیت مالیات بر حقوق سال 1403 به 120 میلیون تومان (معادل 10 میلیون تومان ماهیانه) افزایش یافته است. در تصویر زیر می‌توانید میزان معافیت مالیاتی افزایش حقوق برای سال 1403 را ببینید.

حقوق ماهیانه نرخ مالیات
0 تا 10 میلیون تومان معاف از مالیات
10 تا 14 میلیون 10 درصد
14 تا 23 میلیون 15 درصد
23 تا 34 میلیون 20 درصد
34 میلیون تومان به بالا 30 درصد

 

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید