جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علائم دندان در آوردن نوزاد و کاهش درد آن

baby lying on a white pillow and crying teething

اتفاق بسیار مهم که معمولا از ۴ ماهگی تا ۷ ماهگی کودک را درگیر خود میکند دندان در آوردن است. کودکان در ماههای مختلفی زندگی خود دندان در می آورند که ممکن است در برخی زود ودر برخی دیرتر این اتفاق بیافتد .حالت طبیعی بین ۴ تا ۷ماهگی است اگر کودک کمی دیرتر از این زمان دندان دراورد با یک ازمایش ساده از رشد استخوان ویا پوست مو کودک در صورت نرمال بودن، این تاخیر زمانی طبیعی است ولی اگر تا ۱۸ ماهگی این تاخیر طول کشید نکران کننده است که باید تحت نظر پزشک قراربگرید کودک.

علائم دندان در آوردن:

این باور غلط که کودک در زمان دندان در اوردن دچار تب واسهال میشود را جدی بگیرید مخصوصا اگر این حالات تا ۲۴ ساعت طول کشید. یکی از گرایشهای کودک در دندان در آوردن به این صورت هست که هرچیزی که می بینند مخصوصا اجسام سفت را داخل دهان میبرن تا بروی لثه فشار بدهند ممکن است با این کار ویروس وآلودگی وارد بدن کودک شود و واکنش بدنش نسبت به این آلودگی ها تب واستفراغ ویا اسهال است.علائم دندان در آوردن نوازد متفاوت است که دربرخی چند روز ودر برخی چند ماه طول میکشد ولی غالب این علائم عبارتند از :

  • برخی کودکان دچار ریزش آب دهان شدید میشوند
  • کم اشتهایی کودک
  • مالیدن صورت با دست وکلافگی
  • نق زدن وبی قراری
  • کشیدن گوش کودک توسط خود کودک
  • مختل شدن خواب کودک
  • وارد کردن اجسام سفت به داخل دهان وفشار بروی لثه
  • سفید شدن لثه وتورم لثه

ممکن است برخی کودکان یکی از عوامل وبرخی دیگر چند موارد باهم داشته باشند که به شما نشان دهد در حال دندان درآوردن است ولی ممکن است بعضی از عوامل علت های دیگر هم داشته باشدپس با نشان کودک به پزشک متخصص اطمینان حاصل کنید که کودک شما درحال دندان در آوردن هست.
دندان در آوردن در برخی کودکان ممکن بسیار دردناک باشد ولی این بدین معنی نیست که کودک شما مریض شود پس با وجود تب واسهال ویا استفراغ کودک را به پزشک نشان دهید. دندان رشد های ابتدایی خود را در داخل لثه در رحم مادر انجام میدهد برخی کودکان از بدو تولد لثه متورم دارن ویا برخی با دندان متولد میشوند که پزشک کودک دندان را برای سهولت درشیر دهی خارج میکند.

راههای کاهش درد:

بهتر به کودک چیزی بدهد بخورد اگر از سیب یا برخی میوه ها ویا حتی تکه های مرغ که بصورت جوجه کباب کرده اید بدست کودک میدهید کودک راتنها نذارید کنارش باشید که درصورت جدا شدن تکه درشت ورفتن به داخل دهان کودک کمک کنید تا خارج شود وخطر جدی کودک را تهدید نکند از دادن آبنبات وشکلات خودداری کنید.
برخی برای کاهش درد از دندونی ژله ایی استفاده میکنند که با قراردادن دندونی در داخل فریز وانجماد آن دندونی را به کودک میدهند تا با قراردادن آن برروی لثه از درد کودک بکاهند. اگر کودک منع مصرف ندارد دادن بستنی ویا چیزهای یخ به کودک می توانید به آن کمک کنید.
از مسواک انگشتی استفاده کنید . زمانی که درد کودک را کلافه کرده است با استفاده از مسواک انگشتی به ماساژ لثه بروید ودرد کودک را کم کنید.
برخی از ژل های دارویی و داروهایی دیگر هستند که می تواند درد کودک را کاهش بدهدولی حتما برای استفاده از آن از پزشک کمک بگیرید که با توجه به سن کودک تجویز بشود زیرا برخی از داروها اثرات بدی دارد وحتی ممکن است در برخی موجب کاهش اکسیژن به خون شود . پس بدون تجویز پزشک برای کاهش درد دندان درآوردن دادن هر دارویی به کودک ممنوع است.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 12 =

آخرین اخبار