جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شروع غذای کمکی به نوزاد

چالش هایی که ممکن است مادران با آن مواجه بشوند این است که از چه زمانی غذای کمکی به کودک راشروع کنیم. شیر مادر به عنوان بهترین ومهم ترین منبع غذایی کودک باید تا دوسالگی کودک ادامه پیدا کند ولی هر کودک با توجه به وزن وشرایط جسمی بین ۴ یا ۶ ماهگی می تواند غذای کمکی خود راشروع کند که حتما پزشک متخصص کودک باید اجازه استفاده از غذای کمکی در۴ ماهگی ویا۶ ماهگی بدهد پس قبل از هرکاری ابتدا با پزشک کودک خود مشورت کنید. شروع غذای کمکی در زیر ۴ ماهگی مشکلات بسیاری دارد که ممکن است این مشکلات تا بزرگسالی همراه فرزندتان باشد. از زمانیکه غذای کمکی به کودک را شروع کردید با توجه داشته باشید که شیر مادر باید به عنوان غذای اصلی کودک باشد ونباید آن راقطع یا حتی کم کنید. نظریه هایی متفاوتی برای شروع غذای کمکی وجود دارد که پزشکان برحسب وزن کودک (وزن کودک برای شروع غذای کمکی باید حداقل دو برابر وزن تولدش باشد) ویا توانایی کودک در بالا نگه داشتن سر خود به اصطلاح بتواند گردن بگیرد و اینکه کودک در حرکات دست وزبان مقداری به توانایی رسیده باشد غذای کمکی را شروع میکنند. پس تشخیص شروع غذای کمکی کودک را حتما به پزشک کودک بسپارید.

با شروع غذای کمکی توجه کنید در حجم زیاد اینکار نکنید ودر ابتدا با روزی یک ویا دو قاشق شروع کنید ودر صورت اینکه کودک دوست نداشت اصرار به دادن غذا نکنید وچند روز بعد دوباره شروع کنید بین غذاهای جدید کودک حتما فاصله بیندازید تا در صورت وجود حساسیت به ماده غذایی متوجه آن بشوید. برای شروع بهتراست با لعاب برنج وسرلاک وپوره سیب زمینی باشد ودر ماه هفتم کودک فرنی با اردبرنج دقت نمایید در فرنی کودکی که باشیر مادر تغذیه میشود حتما ازشیر مادر وکودکی که با شیر خشک تغذیه میشود حتما ازشیر خشک استفاده کنید وهرگز به کودک شیر پاستوریزه ندهید ودر فرنی مقدار خیلی کم نبات سفید بدون زعفرون استفاده کنید وبتدریج حریر بادام را اضافه کنید.از ماه هشتم سوپ را به زنجیره غذایی کودک اضافه کنید وبتدریج ویکی یکی در سوپ کودک هویج وسیب زمینی وبعدا بلغور گندم اضافه کنید نکته مهم در غذای کمکی کودک این است که نمک به غذای کودک اضافه نکنید.شروع حبوبات را بهتر از پایان ماه هشتم واوایل ماه نهم آغاز کنید وحتماحبوبات ۲۴ ساعت خیس کنید ومرتبا آب آن را عوض کنیدبا شروع ماه نهم بعد از غذا دادن به کودک از آب میوه طبیعی استفاده کنید که اشتها کودک بهتر بشود تا اوایل ماه نهم غذای کودک کاملا آسیاب کنید ولی در اواخرمیتوانید از له شدن زیاد غذا جلوگیری کنید وبه کودک اجازه دهید تا عمل بلعیدن راانجام دهد ولی غذا آنقدر درشت نباشد که ایجاد خطر کند درآخر ماه نهم از کته وگوشت ومرغ وماهی در غذایش استفاده کنید وهمچنین می توانید خود میوه رابه کودک دهید. تا قبل یک سالگی کودک از دادن غذای خانواده وافزدون نمک وادویه و سرخ کردن غذای کودک جدا خودداری کنید.

تا پایان یکسالگی باتوجه به تشخیص پزشک از بعضی میوه ها وسبزیجات در زنجیره غذایی کودک می توانید استفاده کنید ولی بطور کل دادن عسل ،پرتقال،اسفناج،شیر گاو ،توت ها،کیوی،خربزه،انگور،بادام زمینی ونمک ممنوع است.

نکته بسیار مهم این است که در زمان دادن غذای کمکی به کودک شیر مادر به عنوان غذای اصلی استفاده شود زیرا شیر مادر تحت کنترل سیستم ایمنی بدن مادراست ومیتواند خطرات احتمالی غذای کمکی را که شامل اسهال وعفونت ویا مشکلات گوارشی هست کنترل کن.اگر غذای آلوده وارد بدن کودک بشود سیستم گوارش کودک آنقدر تکامل پیدا نکرده است که با آن مقابله کند واین شیر مادر است که به کمک او می آید ونکته دیگر اگر سابقه بیماری در والدین کودک مثل آلرژی وجود دارد حتما پزشک کودک را مطلع کنند.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + هشت =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید