مدیرعامل متا میگوید این شرکت گروه جدیدی را تشکیل داده است تا روی ابزارهای هوش مصنوعی زایا برای محصولات این شرکت کار کند.
متا هم در بازار داغ ابزارهای هوش مصنوعی جدید مثل ChatGPT به جمع گوگل و مایکروسافت میپیوندد. «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا، اعلام کرده که این شرکت در بلندمدت بهدنبال توسعه شخصیتهای هوش مصنوعی برای اینستاگرام، واتساپ و فیسبوک مسنجر است. همچنین ابزارهای هوش مصنوعی بیشتری برای کمک به کاربران در سرویسهای گوناگون در دست توسعه قرار دارد.
مارک زاکربرگ بهتازگی در پستی اعلام کرده است که این شرکت درحالحاضر روی خلق تجربه هوش مصنوعی با متن ازجمله در مسنجر و واتساپ، تجربه با تصویر ازجمله در فیلترهای خلاقانه در اینستاگرام و تجربه هوش مصنوعی با ویدیو یا محتواهای چندوجهی کار میکند.
تیم جدیدی که از ترکیب همه تیمهای هوش مصنوعی زایا در این شرکت تشکیل شده است، توسط «احمد الدهله»، معاون بخش هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی این شرکت، هدایت میشود که پیشتر در گروه محصولات ویژه اپل هم کار میکرد.
تا عرضه محصولات هوش مصنوعی متا فاصله نسبتاً زیادی داریم
زاکربرگ تأکید میکند که این شرکت ابتدا باید کارهای زیربنایی زیادی انجام دهد تا به ارائه تجربههای واقعی آیندهنگرانه برسد؛ بااینحال، او برای تمام محصولاتی که قرار است ساخته شوند، هیجان دارد.
متا در زمینه توسعه هوش مصنوعی بیتجربه نیست. برای مثال، فیسبوک در سال ۲۰۱۶ چتباتی را برای پیامرسان مسنجر معرفی کرده بود. اما این خبر جدید نشاندهنده توسعه گسترده تلاشهای این شرکت در زمینه هوش مصنوعی است و با توجه به ترند جدید بازار فناوری منطقی بهنظر میرسد.
در هفتههای اخیر شرکتهای زیادی ازجمله گوگل بهخاطر موفقیت چتبات ChatGPT تحت فشار قرار گرفتند تا ابزارهای مشابهی را برای محصولات خود معرفی کنند. غول موتورهای جستجوی دنیا از ابزاری به نام Bard پرده برداشت که هنوز عرضه عمومی نشده است.
مایکروسافت هم که با سرمایهگذاری روی OpenAI، سازنده ChatGPT، در این مسیر پیشگام شده، یک مدل هوش مصنوعی پیشرفته را در موتور جستجوی بینگ پیادهسازی کرده و فعلاً آن را بهصورت محدود در اختیار کاربران قرار داده است.