رسانههای فرانسوی با اشاره به موج گرانیهایی که در سالهای اخیر این کشور اروپایی را فرا گرفته است، از تغییر عادت غذایی و نحوه خرید فرانسویان خبر دادند.
به گزارش آماج، تارنمای روزنامه لونیون (L’Union) با انتشار گزارشی در این زمینه از کاهش مصرف گوشت و تمایل شهروندان فرانسوی به خرید محصولات ارزان خبر داد.
در این گزارش، دلیل تغییر عادت فرانسویان، مدیریت هزینههای خانوار در مواجهه با تورم بیان شده و آمده است: مصرفکنندگان برای مبارزه با تورم مواد غذایی و صرفهجویی در هزینهها، رفتار خود را در سوپرمارکتها تغییر میدهند
یک فرانسوی در توضیح شرایط حاکم، از جستجوی خود در میان سوپرمارکتهای مختلف برای یافتن بهترین پیشنهادها و تخفیفها خبر میدهد
فرایندی که بر اساس این گزارش توسط بسیاری از مصرفکنندگان تکرار میشود و آنها عادتهای خود را تغییر دادهاند تا تاثیر تورم را بر سبد خانوار خود محدود کنند.
یکی معلم ۵۰ ساله با بیان اینکه تقریبا از همه جا خرید میکند، میگوید: تلاش میکنم تا قیمتها را مقایسه کنم.
او که پیشتر هفتهای یک بار خرید میکرده، برای اینکه بتواند قیمتها را در نقاط مختلف مقایسه کند، حال هر ۲ روز یک بار به خرید میرود.
یک بازنشسته ۶۸ ساله نیز تاکید میکند که این روزها از محصولات ارزانتر استقبال بیشتری میکند.
در این گزارش آمده است: ژان پیر ۶۶ ساله برای زانو زدن در راهروها برای شکار کالاهای ارزان قیمت تردیدی ندارد و سبد خرید خود را فقط با محصولات یک یا ۲ یورویی پر میکند.
کاهش محصولات ارگانیک از سبد خرید
یک محقق که موضوع شرایط زندگی فرانسویان را در دست بررسی دارد، نیز تاکید میکند که در مدت یک سال رقم ۴۱ درصد پاسخدهندگانی که میگویند محصولات ارزان میخرند، به ۴۵ درصد افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش، برخی از مصرفکنندگان نیز خرید مواد ارگانیک را کنار گذاشتهاند تا هزینه خانوار خود را مدیریت کنند.
از طرف دیگر اگر این راهبردها برای مدیریت هزینهها کافی نباشد، مصرفکنندگان فرانسوی به حذف یا محدود کردن برخی اقلام زندگی خود روی آوردهاند.
برای مثال یک فرانسوی از کاهش خرید ماهی سخن گفته و یک دانشآموز ۲۰ ساله نیز خرید محصولات آرایشی را محدود و با ترفندهایی مدت نگهداری لوازم آرایشی خود را طولانیتر کرده است.
کوچ فرانسویان از فروشگاهی به فروشگاه دیگر
روزنامه لوموند نیز با انتشار گزارشی در این زمینه از کوچ مصرفکنندگان از یک سوپرمارکت تخفیفدار به سوپرمارکت تخفیفدار دیگری خبر داده و این اقدام را شکار معاملات نامیده است.
در این گزارش با بیان اینکه «ایام درست کردن وعدههای غذایی بزرگ برای یک میز کامل، خاتمه یافته است»،
میخوانیم: در هر فروشگاهی پوسترهای با «پیشنهادهای ویژه» منتشر میشود و ساکنان در حال یافتن بهترین قیمتها و سازگاری هستند.
در این گزارش یک شهروند ۴۰ ساله فرانسوی با بیان اینکه سبد خرید امروزش ۱۵۰ یورو هزینه داشت و خانوادهاش با آن یک هفته دوام نمیآورد، میافزاید: پیشتر برای همین مقدار محصول، بیش از ۱۰۰ یورو خرج نمیکردم.
این زن فرانسوی یادآوری میکند که دیگر خود را از چندین محصول مانند کرمهای زیبایی یا نرمکنندهها محروم کرده است.