جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گرم‌شدن اقیانوس‌ها نابودی حیات دریایی را سرعت می‌بخشد

کارشناسان می‌گویند گرم‌شدن اقیانوس‌ها حیات دریایی را سریعتر از آنچه تصور می‌شد، نابود می‌کند

به گزارش آماج از سایت جئو، در حالی که تغییر اوضاع اقلیمی آثار منفی خود را به صورت گرمایش زمین نشان می دهد، کارشناسان محیط زیست هشدارهای تازه ای درباره افزایش غیرعادی دمای سطح آب در اقیانوس اطلس شمالی اعلام کرده اند که می تواند حیات دریایی را نابود کند.

بر اساس گزارش سایت سی بی اس نیوز، با بازگشت ال نینو، پیش بینی می شود افزایش دمای بالاتر از حد میانگین ماندگار باشد و بر حیات دریایی و یخ دریاها تأثیر بگذارد.

کریستوفر هویت، مدیر خدمات اقلیمی سازمان جهانی هواشناسی گفت: ما در قلمروی ناشناخته بسر می بریم و می توان انتظار داشت با ادامه ال نینو رکوردهای بیشتری از دما ثبت شود و این تأثیرات تا سال ۲۰۲۴ ادامه یابد.

اداره ملی اقیانوس و جو (NOAA) آمریکا اواخر ماه ژوئن هشدار داد نیمی از اقیانوس‌های جهان ممکن است تا سپتامبر موج گرمای دریایی را تجربه کنند.

دیلون آمایا دانشمند تحقیقاتی نیز گفت: طی ده ها سال سنجش دما توسط آزمایشگاه علوم فیزیکی این سازمان، هرگز چنین افزایش دمای گسترده ای مشاهده نشده بود.

آمایا می‌گوید: به طور معمول، ممکن است انتظار داشته باشیم تنها حدود ۱۰ درصد از اقیانوس‌های جهان به حدی گرم شوند که به عنوان موج گرمای دریایی قلمداد شوند؛ بنابراین رسیدن به آمار ۴۰ یا ۵۰ درصد حتی با گرم شدن طولانی‌مدت قابل توجه است.

دمای دریاهای جهان در ماه‌های مه و ژوئن به بالاترین حد خود در این دوره از سال رسید

دکتر مایکل اسپارو، رئیس بخش تحقیقات اقلیمی جهانی سازمان جهانی هواشناسی، گفت: دما از آنچه که الگوهای هواشناسی پیش بینی کرده بودند، بسیار بالاتر است.

سازمان خدمات تغییرات اقلیمی کوپرنیک وابسته به اتحادیه اروپا در گزارشی در ماه ژوئیه تاکید کرد که این دماهای بالا تا حدی قبل از شروع ال نینو که با دمای بالای اقیانوس ها مرتبط است، ثبت شده است.

بر اساس اعلام این سازمان، با افزایش دما، یخ های آب های قطب جنوب در ماه ژوئن به کمترین میزان خود،‌ از زمان شروع رصدهای ماهواره ای و ۱۷ درصد کمتر از میانگین رسید و با اختلاف قابل توجهی رکورد قبلی ژوئن را شکست.

اسپارو گفت: این منطقه معمولاً در مقایسه با قطب شمال، نسبتاً پایدار است.

کارشناسان هشدار دادند: دمای بالای اقیانوس ها نیز باعث سفید شدن مرجان ها می شود که می تواند این موجودات را در برابر بیماری های کشنده آسیب پذیر کند.

58f5d2a674ec2

زیست بوم های مرجانی مهد پرورش ماهی ها محسوب می شوند. سفید شدن مرجان ها یکی از مشهودترین و زیانبارترین آثار اکولوژیکی دریایی ناشی از افزایش دمای اقیانوسی است.

بر اساس اعلام سازمان جو و اقیانوس آمریکا، افزایش دمای اقیانوس ها بر صنعت ماهیگیری نیز تأثیر می گذارد؛ زیرا موجودات دریایی برای خنک ماندن به سمت قطب ها حرکت می کنند. این بدان معناست که ماهی ها از محدوده صید ماهیگیران خارج می شوند. صنعت ماهیگیری از ۱.۷ میلیون شغل و ۲۵۳ میلیارد دلار فروش در سال ۲۰۲۰ در آمریکا پشتیبانی می کند.

گرم شدن اقیانوس ها می تواند باعث مرگ ماهی ها شود؛ زیرا میزان اکسیژن آب های گرم کمتر از آب های سرد است. در ماه ژوئن، هزاران ماهی تلف شده به دلیل پایین آمدن اکسیژن محلول در آب،‌ به ساحل خلیج تگزاس آمدند.

امواج گرمای دریایی همچنین می‌تواند نقاط داغی برای جلبک‌های مضر ایجاد کنند. این جلبک ها سمی به نام اسید دوموئیک تولید می کنند که می‌تواند در صدف‌ها تجمع کرده و خوردن آن را خطرناک کند.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + ده =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید