جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متا ظاهراً مدل هوش مصنوعی جدیدی برای رقابت با GPT-4 می‌سازد

متا درحال برنامه‌ریزی برای آموزش مدل هوش مصنوعی جدیدی است که می‌تواند به‌اندازه جدیدترین مدل هوش مصنوعی OpenAI قدرتمند باشد.

متا ظاهراً با خرید تراشه‌های آموزشی هوش مصنوعی و ایجاد مراکز داده، درحال ساخت یک چت‌بات قدرتمند جدید است که امید دارد به‌اندازه مدل GPT-4 از OpenAI پیشرفته باشد. طبق گزارش‌ها، غول فناوری آموزش این مدل زبانی بزرگ را در اوایل سال 2024 آغاز خواهد کرد و «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا، می‌خواهد آن را به‌طور رایگان برای ساخت ابزارهای هوش مصنوعی در دسترس شرکت‌های دیگر قرار دهد.

براساس گزارش‌های منتشرشده، متا تراشه‌های آموزش هوش مصنوعی H100 بیشتری از انویدیا خریداری کرده است تا بتواند زیرساخت‌های خود را تقویت کند و این‌بار برای آموزش چت‌بات جدید خود به پلتفرم ابری Azure مایکروسافت تکیه نکند.

ظاهراً در اوایل سال جاری میلادی، گروهی برای ساخت این مدل تشکیل شده که هدف آن تسریع تولید ابزارهای هوش مصنوعی است که می‌توانند حالات مختلف انسان‌ها را شبیه‌سازی کنند.

به‌نظر می‌رسد که متا در چند وقت گذشته به‌دنبال توسعه چنین مدل هوش مصنوعی بوده و قبلاً روی آن کار کرده است. در خردادماه گفته شد که این شرکت درحال آزمایش چت‌بات هوش مصنوعی برای اینستاگرام با 30 شخصیت هوش مصنوعی مختلف است. ماه گذشته هم در گزارش دیگری گفته شد که متا درحال آماده‌شدن برای عرضه چند چت‌بات هوش مصنو‌عی با شخصیت‌های منحصربه‌فرد است. مثلاً یکی از این چت‌بات‌ها «آبراهام لینکلن» است که برای مثال، می‌توانید سؤالات خود را درباره تاریخ آمریکا از او بپرسید.

رقبای متا در زمینه هوش مصنوعی

متا در سال جاری با رقابت سنگینی در فضای هوش مصنوعی روبه‌رو است. هرچند OpenAI اعلام کرده بود که برای مدتی روی آموزش GPT-5 کار نخواهد کرد، اما اپل روزانه میلیون‌ها دلار برای مدل هوش مصنوعی خود که درحال‌حاضر Ajax نام دارد و ظاهراً از GPT-4 قدرتمندتر است، هزینه می‌کند. گوگل و مایکروسافت نیز استفاده از هوش مصنوعی در ابزارهای خود را گسترش داده‌اند و غول موتور جستجو می‌خواهد از این فناوری در Google Assistant استفاده کند. آمازون دیگر شرکتی است که روی ابتکارات هوش مصنوعی مولد کار می‌کند و شاید الکسای مبتنی بر چت‌بات را تولید کند.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 9 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید