جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سریع‌ترین ابررایانه هوش مصنوعی با سرمایه‌گذاری 273 میلیون دلاری

این ابررایانه با 5448 ابرتراشه GH200 Grace Hopper انویدیا می‌تواند بیش از 21 اگزافلاپس عملکرد هوش مصنوعی را در ثانیه انجام دهد.

به گزارش آماج دولت بریتانیا قصد دارد با انجام یک سرمایه‌گذاری 273 میلیون دلاری، قدرتمندترین ابررایانه خود با نام Isambard-AI را بسازد که یکی از برترین ابررایانه‌های هوش مصنوعی جهان محسوب می‌شود.

براساس بیانیه رسمی دولت بریتانیا، ابررایانه آن توسط شرکت Hewlett Packard Enterprise ساخته می‌شود و 5448 ابرتراشه GH200 Grace Hopper انویدیا را در خود جای می‌دهد. با این وجود، Isambard-AI می‌تواند بیش از 21 اگزافلاپس عملکرد هوش مصنوعی و بیش از 200 کوآدریلیون محاسبه را در یک ثانیه انجام دهد. انتظار می‌رود تا این ابررایانه در تابستان سال 2024 شروع به کار کند و میزبان آن «دانشگاه بریستول» خواهد بود.

سریع‌ترین ابررایانه بریتانیا

سریع‌ترین ابررایانه بریتانیا

طبق توضیحات دانشگاه بریستول، Isambard-AI در مقایسه با سریع‌ترین ابررایانه‌هایی که هم‌اکنون در بریتانیا مشغول به کار هستند 10 برابر سریع‌تر خواهد بود. همچنین این فناوری در مرکز ملی کامپوزیت‌های دانشگاه قرار خواهد گرفت.

گزارش‌های مربوط به این ابررایانه در حالی منتشر شده که هم‌اکنون اجلاس ایمنی هوش مصنوعی بریتانیا نیز در جریان است و رهبران چندین کشور جهان، از جمله ایالات متحده برای بحث در مورد آینده هوش مصنوعی و خطرات احتمالی که به‌همراه دارد، به دور یکدیگر جمع می‌شوند. در نهایت، Isambard-AI می‌تواند به ابررایانه‌ های دیگر بریتانیا متصل شود.

«سیمون مکینتاش اسمیت» از دانشگاه بریستول توضیح می‌دهد که Isambard-AI به محض راه‌اندازی و اجرا، «یکی از قوی‌ترین سیستم‌های هوش مصنوعی برای علم باز در همه‌جا خواهد بود».

در همین حال، گوگل نیز روی ابررایانه هوش مصنوعی خود کار می‌کند که اوایل سال جاری ادعا شده بود تراشه مورداستفاده در آن‌ها تا 1.7 برابر سریع‌تر و 1.9 برابر بازده انرژی بیشتری را نسبت به سیستم‌های مبتنی بر تراشه A100 انویدیا ارائه می‌کنند.

 

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − سه =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید