جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

توییتر و ناامیدی دانشمندان و محققان

توییتر
توییتر

توییتر و ناامیدی دانشمندان و محققان : ​​​​​​​داده‌های جدید نشان می‌دهد که بیش از نیمی از محققان دانشمند که از توییتر استفاده می‌کنند، مدت زمان استفاده از این پلتفرم را کاهش داده یا به طور کل، از آن خارج شده‌اند.

توییتر و ناامیدی دانشمندان و محققان

توییتر
توییتر

موسسه تحقیقاتی «پیو ریسرچ» اوایل امسال گزارش کرده بود اکثر کاربران آمریکایی توییتر گزارش کرده‌اند زمان کمتری را در این پلتفرم از زمانی که توسط ایلان ماسک خریداری شده است، سپری می‌کنند اما اکنون یک گروه مهم دیگر هم از این شبکه اجتماعی که به «ایکس» تغییر نام داده است، خارج می‌شوند.

به گزارش آماج : در نظرسنجی نشریه «نیچر» از هزاران دانشمند، تقریبا نیمی از آنها اظهار کردند که به شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند ماستودون مهاجرت کرده اند.

از ۹۲۰۰ محققی که در نظرسنجی «نیچر» شرکت کردند، بیش از ۴۷ درصد گفتند که میزان استفاده از این سایت را کاهش دادند و هفت درصد هم اعلام کردند که از این سایت خارج شده اند. تقریبا به همین تعداد هم اعلام کردند که حسابی را در یک پلتفرم جدید ایجاد کرده‌اند.

از میان این پلتفرم‌های جایگزین توییتر، ماستودون که از زمان خریداری شدن توییتر توسط ایلان ماسک، با رشد قابل توجه تعداد کاربرانش روبرو شده است، بیشتر از همه استفاده می‌شود. حدود ۴۷ درصد از محققان گفتند که در سال گذشته، استفاده از این پلتفرم کد باز را آغاز کردند.

لینکدین و اینستاگرام، گزینه‌های محبوب بعدی بودند که به ترتیب، ۳۵ درصد و ۲۷ درصد از محققان را جلب کردند. نکته جالب این است که «تردز» به عنوان رقیب توییتر، در جایگاه چهارم قرار گرفت.

مانند آمار موسسه پیو، یافته‌های نظرسنجی «نیچر» نشان می‌دهد استفاده از توییتر در میان افرادی که زمانی در این پلتفرم فعال بودند، کاهش پیدا کرده است.

از زمان تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک، کاربران کمتری از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند یا آن را به مقصد پلتفرم‌های جایگزین ترک کرده‌اند. حالا در گزارش جدیدی گفته شده که دانشمندان نیز حالا به‌دنبال خارج شدن از آن و استفاده از شبکه‌های اجتماعی جایگزین هستند.

براساس نظرسنجی انجام شده توسط Nature از هزاران دانشمند، بیش از نیمی از محققان علمی که از توییتر (X فعلی) استفاده می‌کنند، مدت زمان حضور خود در این پلتفرم را کاهش داده‌اند یا آن را به‌طور کلی ترک کرده‌اند. علاوه بر این، تقریباً نیمی از شرکت‌کنندگان به شبکه‌های اجتماعی جایگزین مانند Mastodon روی آورده‌اند.

از بین 9200 محققی که در نظرسنجی نیچر شرکت کرده است، بیش از 47 درصد استفاده از این پلتفرم را کاهش داده‌اند و نزدیک به 7 درصد توییتر را به‌طور کلی ترک کرده‌اند. نکته قابل ذکر دیگر اینکه تقریباً همین تعداد از محققان به پلتفرم‌های جدید پیوسته‌اند.

حرکت به سمت رقبای توییتر

رقبای توییتر
رقبای توییتر

elon musk x 1
از بین رقبای توییتر، پلتفرم منبع باز Mastodon که حتی زمان اعلام تصاحب تو‌ییتر توسط ماسک رشد قابل‌توجهی داشت، حدود 47 درصد از محققان را به خود جذب کرده است. لینکدین و اینستاگرام نیز با جذب 35 و 27 درصد از محققین در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. رقیب متا برای توییتر، یعنی Threads رتبه چهارم را تصاحب کرده است، اما نکته قابل توجه اینکه این برنامه فقط چند روز پس از انجام نظرسنجی Nature ارائه شده بود.

درست مانند گزارش‌های قبلی، یافته‌های نیچر نیز نشان می‌دهد که میزان استفاده از تو‌ییتر توسط کاربران فعال قدیمی این شبکه اجتماعی، کاهش پیدا کرده است.
توییتر برای محققان و دانشمندان پلتفرم مهمی محسوب می‌شود، زیرا از آن می‌توان برای تبلیغ تحقیقات علمی و ترویج بحث‌های علمی استفاده کرد. از طرفی دیگر، حضور آن‌ها در زمانی که تلاش زیادی برای مبارزه با انتشار اطلاعات درست می‌شود، نکته مثبتی برای توییتر محسوب می‌شود.

اما از زمان حضور ایلان ماسک شرایط کمی تغییر پیدا کرده و کاربران زیادی از سیاست‌های او برای این شبکه اجتماعی که در آن‌ها کسب درآمد را اولویت قرار داده است، راضی نیستند.

توییتر از آن زمان با توجه به همین اهداف به X تغییر نام داده و ماسک به‌طور کلی در حال تغییر آن است. اخیراً این شرکت اعلام کرده بود که برای استفاده از TweetDeck (یا XPro جدید)، کاربران باید سرویس ایکس پریمیوم را خریداری کنند.

توییتر همواره یک پلتفرم مهم برای محققان و دانشمندان بود و برای انتشار تحقیقات و ترویج بحث علمی، استفاده شده است و محققان توییتر، یک منبع مهم اطلاعات معتبر در این پلتفرم بوده‌اند که نبرد سختی برای مقابله با انتشار اطلاعات غلط، داشته است. توییتر همچنین یک منبع ارزشمند از داده برای محققان بی‌شماری بود که در هر زمینه‌ای، از سلامت عمومی گرفته تا زبان شناسی، تحقیق می‌کردند.

اما اکنون تغییرات زیادی اتفاق افتاده است و بسیاری از کاربران تصور می‌کنند که محتوای کاربران پولی در توییتر در اولویت قرار گرفته است.

حذف توییتر از پلتفرم تبلیغاتی مایکروسافت چه عواقبی دارد؟

09a82d93 c901 4cd2 897f def89f15a8f3
توییتر در تصمیمی جنجالی، نحوه دسترسی به API خود را تغییر داده و با ارسال ایمیل به کاربران خود، تعرفه‌های جدیدی را برای این خدمات، ارائه کرده است. طبق دستورالعمل جدید توییتر، حساب‌های کاربری سازمانی و موسسه‌های تحقیقاتی باید مبلغ ۴۲ هزار دلار در ماه را برای استفاده از واسط برنامه‌نویسی کاربردی شبکه اجتماعی مذکور، پرداخت نمایند.

اقدام اخیر توییتر، نارضایتی بسیاری از کاربران و سازمان‌ها را در پی داشته است؛ زیرا اغلب آنها توان پرداخت چنین مبلغی را ندارند و مجبور به تعطیل کردن سرویس‌های خود خواهند بود. با این حال مشخص است که مایکروسافت، مشکلی در تامین هزینه‌ها ندارد؛ در نتیجه حذف توییتر از پلتفرم تبلیغاتی این شرکت، اقدامی برای اعلام نارضایتی و جلب نظر رسانه‌ها بوده است.

در بیانیه مایکروسافت، اشاره شده است که از تاریخ ۵ اردیبهشت ماه، پویش‌های تبلیغاتی هوشمند با پشتیبانی از چند پلتفرم، دیگر شامل توییتر نخواهند شد. همچنین «مرکز بازاریابی دیجیتال» دیگر از توییتر پشتیبانی به عمل نخواهد آورد؛ در نتیجه کاربران دیگر نمی‌توانند از طریق سرویس رایگان مدیریت شبکه‌های اجتماعی مایکروسافت، به اکانت توییتر خود دسترسی داشته باشند؛ اما هنوز امکان استفاده از سایر پلتفرم‌ها مثل فیسبوک، اینستاگرام و لینکدین، وجود خواهد داشت.

ایلان ماسک در پی تصمیم اخیر مایکروسافت، OpenAI را متهم به استفاده غیرقانونی از داده‌های توییتر برای تعلیم هوش مصنوعی ChatGPT کرده است. شایان ذکر است که ماسک یکی از هم‌بنیان‌گذاران OpenAI در سال ۲۰۱۵ محسوب می‌شود؛ اما پس از چند سال، این شرکت را ترک کرد و به‌تازگی اعلام کرده است که قصد دارد رقیبی برای آن ایجاد کند. در سوی دیگر مایکروسافت توانسته است با سرمایه‌گذاری در شرکت مذکور، قراردادهای مختلفی را بدست آورد و از فناوری‌های آن در محصولات گوناگون خود از جمله بینگ، استفاده نماید.

توییتر از زمان روی کار آمدن مدیریت جدید، نیمی از هزار تبلیغ‌کننده خود را از دست داده است و حذف آن از پلتفرم تبلیغاتی مایکروسافت، می‌تواند عواقب ناخوشایندی را برای این شرکت در پی داشته باشد. مایکروسافت از اظهار نظر پیرامون توییت ماسک و اقدامات جدید، خودداری کرده است. اکنون باید دید که آیا ماسک در تصمیم خود جدی خواهد بود یا تنها تهدیدی توخالی انجام داده است.

بر اساس گزارش انگجت، همچنین شرکت «ایکس» (توییتر سابق) رابط برنامه نویسی کاربردی برای محققان را به حدی گران کرده که اکثر آنها دیگر نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند. بنابراین، هر چند همه محققانی که با «نیچر» صحبت کردند، نگفتند که آماده‌اند به کلی توییتر را رها کنند اما به نظر می‌رسد تاکتیک‌های این شرکت باعث شده است از جمعیت جامعه دانشمندان به شدت کاسته شود.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید