جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مزایا و معایب دادن پستانک به نوزاد

اکثر مادران دوست دارن تجربه دادن پستانک به بچه خود را تجربه کنند وبرخی این امر را کاملا کاری اشتباه وغلط می دانندکه ممکن است به نوزاد آسیب برساند درهر صورت دادن پستانک به نوزاد یک امر کاملا شخصی است که مادر باید تصمیم بگیرد وبهتر است مادری را برای دادن ویا ندادن پستانک به کودکش نترسانید وبگذاریم باتوجه به خلق وخوی کودکش تصمیم بگیرد. برخی کودکان از خوردن پستانک لذت میبرند واز آن استقبال می کنند ودر مقابل برخی از کوکان از خوردن آن اجتناب میکنند.کودکی که دچار دردهای کولیک هست بخاطر تمایل به مکیدن با پستانک ارتباط خوبی برقرار میکنند وهمچنین کودکان نارس از مکیدن پستانک لذت میبرند. ولی نوزادی که تازه متولد شده است وتمایل به خوابیدن بیشتری دارد از خوردن پستانک اجتناب میکند.

مزایا استفاده از پستانک:

برخی از تحقیقات نشان داده است نوزادانی که از پستانک استفاده میکنند سریعتر به وزن نرمال میرسند وهمچنین پستانک برای رفع دردهای کولیک ویا رفیلاکس کودک موثر است .خوردن پستانک باعث میشود خطر مرگ ناگهانی نوزاد که به SIDS معروف است کاهش پیدا کند .در مواقعی که کودک ومضطرب ونا آرام است پستانک میتواند به آرامش آن کمک کند.

معایب پستانک:

برخی کودکان برحسب عادتی که پیدا کردند زمانی که گرسنه نیستند پستانک میخورند واین باعث کاهش اشتهای آنها میشود و خوردن پستانک باعث میشود سطح ذخیره شیر مادر بالا نگه داشته شود چون کودک بجای شیر پستانک میخورد. مکیدن پستانک باعث تغییردرنوع تغذیه کردن در نوزاد میشود واین باعث تورم سینه ودردناک شدن نوک سینه ومشکلات سینه برای مادر میشود.

استفاده از پستانک تاثیر مستقیم بر روی شیر مادر دارد ازآنجا که کودک با مکیدن پستانک کمتر شیر مادر می خورد شیر مادر در فاصله زمانی بیشتر در داخل سینه باقی می ماندواین امر به مرور زمان باعث کم شدن شیر مادر میشود در واقع برای دورانی که کودک باید ازشیر گرفته بشود این امر را تسریع میکند و به همان ترتیب کودکانی که از پستانک استفاده می کنند وابستگی زیادی به پستانک پیدا می کنند که قطع این وابستگی وگرفتن پستانک از کودک اغلب هم برای کودک هم برای والدین سخت می باشد. یکی دیگر از معایب شایعه استفاده از پستانک ایجاد عفونت گوش در کودک است .مهم ترین علتی که استفاده از پستانک را منع می کنند این است که پستانک دندان کودک را خراب میکند.

بر حال دادن وندادن پستانک یک امر شخصی است و خود مادر باید درباره آن تصمیم بگیرد ولی در صورت تمایل به دادن پستانک بهتر است حداقل ۸ هفته بعد از تولد نوزاد وزمانیکه نوزاد کاملا به شیر خوردن عادت کرده وشیر مادر افزایش پیدا کرده باشد این کار انجام شود.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − هفت =

آخرین اخبار