جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مغز «تی رکس» کاملتر از تصورات قبلی بوده است

یک مطالعه جدید حاکی است «تیرانوسوروس رکس» – دایناسور دوپای گوشتخوار عصر کرتاسه پسین (حدود ۶۵ تا ۸۵ میلیون سال قبل) – از مغزی متناسب با جثه خود برخوردار بوده است.

به گزارش آماج از «ساینس الرت»، «سوزانا هرکولانو – هوزل» آناتومیست عصبی می گوید: این دایناسورهای درنده با دست های کوچک ممکن است به هوشمندی میمون های دوران جدید بوده باشند یا حداقل شمار مشابهی از سلولهای مغزی داشته بوده اند.

همه دیرینه شناسان در این خصوص قانع نشده و می گویند این ادعای جسورانه بر اساس برخی تعابیر قابل تردید از داده های منسوخ شده استوار است. با این حال چیزی شبیه یک مناقشه علمی بر سر سوالات بزرگ درباره موجودات هوشمند وجود ندارد.

170121021

این محقق برزیلی در این مطالعه جدید از داده های مربوط به پرندگان زنده و خزندگان عصر جدید برای بررسی این مساله استفاده کرد که تعداد نورون ها چطور با افزایش حجم مغزی تنظیم می شود. او سپس تلاش کرد تا پیش بینی کند «تی رکس» چه تعداد سلول مغزی ممکن است در بخشی از مغز خود موسوم به telencephalon داشته باشد. این بخش از آناتومی مغزی متشکل از دو نیمکره مسئول کارهای شناختی حیوان بوده است.

او برآورد کرد که این حیوان باستانی حدود ۳ میلیارد سلول مغزی در مغز ۳۴۳ گرمی خود انباشته داشته است. اگر این تعداد سلول های مغزی بازتاب دهنده «هوشمندی» (braininess) است موجب می شود این حیوانات نه تنها عظیم الجثه بوده اند بلکه توان شناختی منعطفی هم داشته و نسبت به تصورات پیشین، درندگان باشکوهی بوده اند.

این محقق در گزارش خود می افزاید: این حیوان گوشتخوار چابک به اندازه فیل از توانایی شناختی مشابه «بابون» برخوردار بوده و واقعا باید یک درنده توانایی بوده باشد.

بر اساس یافته های این محقق، ترانوسوروس Tyrannosaurus به سرعت به بلوغ می رسیده و عمری طولانی در حد بیش از ۴۰ سال داشته است. مغز این حیوان قادر به استفاده از ابزار و انتقال این دانش به نسل بعدی بوده است.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

آخرین اخبار