جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مجوز کار در ترکیه

مجوز کار در ترکیه
مجوز کار در ترکیه

مجوز کار در ترکیه : ترکیه هم مانند بسیاری از کشور به شهروندان و اتباع خارجی خود طبق قوانینی مجوز کار کردن می دهد و افرادی به قصد کار کردن و داشتن درآمد به ترکیه مهاجرت می کنند با داشتن مجوز کار می توانند بدون مشکل مشغول به کار کردن شوند.

مجوز کار در ترکیه

مجوز کار در ترکیه
مجوز کار در ترکیه

به گزارش آماج : در این مقاله تمام نکات مربوط به مجوز کار در ترکیه را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

مجوز کار برای اتباع خارجی
در ابتدا باید بگوییم که قوانین و مقررات متعددی برای استخدام اتباع خارجی مقیم ترکیه یا خارجی هایی که برای کار به ترکیه می ‌آیند وضع شده است. طبق چارچوب قانون کار سازمان بین المللی کار شماره 6735 و قانون اتباع خارجی و حمایت بین المللی شماره 6458، برای افراد خارجی که به ترکیه مهاجرت می کنند و قصد کار کردن در این کشور را دارند، مجوز کار در ترکیه به طور رسمی تنظیم می‌ شود.

انوع مجوز کار در کشور ترکیه و شرایط دریافت آن ها
باید بدانید مجوز کار در ترکیه که برای افراد خارجی تنظیم می شود دارای انواع مختلفی است که هرکدام دارای شرایط متفاوتی هستند. در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

مجوز کار مدت دار
طبق قانون بین المللی کار شماره 6735 که پس از انتشار در روزنامه رسمی مورخ 13/08/ 1395 و شماره 29800 لازم الاجرا شد، به افرادی که درخواست مجوز کار اتباع خارجی آن ها حداکثر به مدت یک سال مورد تایید قرار می‌ گیرد، به شرطی که از مدت قرارداد کاری که با کارفرما امضا کرده اند تجاوز نکند، مجوز کار اعطا می‌ شود. در پایان این مدت، به اتباع خارجی که می ‌خواهند مجوز کار خود را تمدید کنند، به شرط ادامه کار در همان محل کار، مجوز حداکثر 2 سال اعطا می ‌شود. در درخواست سوم و بعدی، مجوز کار حداکثر تا 3 سال تمدید می‌ شود.

مجوز کار دارای مدت نامحدود
مجوز کار مدت دار دارای محدودیت هایی است که مجوز کار برای مدت نامحدود محدودیت های مورد اول را ندارد. به همین دلیل مجوز کار ایده آل تری محسوب می شود. در خصوص این مجوز کار باید بگوییم خارجیانی که دارای مجوز اقامت طولانی مدت در ترکیه و اجازه کار برای حداقل 8 سال هستند، می‌ توانند برای اخذ مجوز کار نامحدود اقدام کنند.

همچنین در خصوص مزایای این مجوز کار بد نیست بدانید اتباع خارجی که دارای مجوز کار برای مدت نامحدود هستند می ‌توانند از حقوق اعطا شده به اتباع ترکیه به استثنای برخی مقررات خاص در قوانین بهره مند شوند. با این حال، آن‌ ها نمی‌ توانند از حقوقی شهروندی مانند خدمت سربازی، کار در موسسات دولتی و حق رای و … بهره‌ مند شوند.

اجازه کار مستقل
نوع دیگری نیز وجود دارد که به مجوز کار مستقل معروف است. باید بدانید که هر فرد خارجی نمی ‌تواند از مجوز کار مستقل که برای مدت معینی اعطا می ‌شود بهره‌ مند شود. این مجوز توسط وزارت مربوطه ترکیه بر اساس معیارهای زیر ارزیابی می ‌شود:

میزان تحصیلات فرد
تجربه حرفه ای
مشارکت در علم و فناوری
سهم سرمایه گذاری در ترکیه در اقتصاد این کشور
سرمایه ‌ای که فرد در کشور ترکیه سرمایه گذاری می ‌کند (سهامداران شرکت های خارجی)
داشتن کارت شناسایی ترکیه (کارت فیروزه‌ای)

مجوز کار در ترکیه
مجوز کار در ترکیه

کارت فیروزه ای:

اگر از کارت فیروزه ای اطلاع کافی ندارید و نمی دانید چیست و چه کاربرذی دارد باید بگوییم کارت فیروزه ای کارتی است که به خارجیانی که در ترکیه در زمینه‌ های اقتصادی، علمی، فنی و صنعتی مشارکت دارند،

سرمایه گذاری و اشتغال ایجاد می ‌کنند و یا برای انجام این کار مورد ارزیابی قرار می‌‌ گیرند، داده می ‌شود. دارندگان این کارت از کلیه حقوقی که به اتباع خارجی دارای مجوز کار برای مدت نامحدود داده می ‌شود، بهره‌ مند می ‌شوند. علاوه بر این، به همسر و فرزندان دارندگان این کارت مدرکی اعطا می ‌شود که به دقیقا مانند مجوز اقامت نامحدود عمل می ‌کند.

چیزی که در باره این کارت اهمیت دارد این است که تنها مختص 3 سال اول مهاجرت شما است. در این مدت، اگر خارجی ها نتوانند کارایی مورد انتظار را ارائه دهند، کارت فیروزه آن ها باطل می ‌شود. اگر دارندگان برای دریافت کارت فیروزه برای مدت نامحدود در 6 ماه آخر دوره 3 ساله اقدام کنند،

در صورتی که شرایط لازم را داشته باشند، کارت فیروزه برای مدت نامحدود به آن‌ ها اعطا می‌ شود. اما درخواست ‌های پس از انقضای این دوره 3 ساله، به هیچ عنوان پذیرفته نمی ‌شود و کارتی که دارند منقضی خواهد شد.

مجوز کار در ترکیه
مجوز کار در ترکیه

مشاغل ممنوعه برای دارنندگان مجوز کار
لازم است بدانید داشتن مجوز کار به منظور اجازه فعالیت در تمامی مشاغل نیست. برخی از مشاغل وجود دارد که اتباع خارجی ترکیه حتی با داشتن مجوز کار اجازه فعالیت در آن ها را ندارند. مشاغل ممنوعه برای اتباع خارجی شامل مشاغل زیر می شود:

وکیل
دفتر اسناد رسمی
دندانپزشک
پرستار
دامپزشک
مهندس اجرایی و ساختمانی
راهنمای گردشگری
داروساز
مدیر موسسات پزشکی خصوصی
افسر امنیتی
ماهیگیر، ناخدا، خدمه کشتی و غیره در آب های ترکیه
شما می توانید با استفاده از مشاوره رایگان از کمک و راهنمایی کارشناسان مجرب و متخصص مجموعه Real Home Plus در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت جدیدترین اخبار و قوانین از طریق راه های ارتباطی با مشاورین ما در ارتباط باشید.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 17 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید