جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لاک پشت های در حال انقراض و عجیب غریب

بسیاری از لاک‌ پشت ‌های اینجا زمانی در سایر بخش‌ های آسیا مانند ویتنام، تایلند، تایوان و سرزمین اصلی چین فراوان بودند اما شکار غیرقانونی جمعیت آنان را از بین برده تا جایی که برخی از گونه های آن حیوانات اکنون به تعداد صدها عدد و تعدادی کمی بیش تر در هنگ کنگ وجود دارند.

یکی از پرجمعیت‌ترین شهر‌های جهان ممکن است پناهگاهی بعید برای حیات وحش در معرض خطر به نظر برسد. با این وجود، در پشت جنگل هنگ کنگ جایی که بیش از ۷ میلیون نفر در منطقه‌ای به مساحت ۱۱۱۳ کیلومتر مربع که دارای آسمان خراش‌های بیشتری نسبت به شهر نیویورک است در حال زندگی هستند یکی از آخرین پناهگاه‌ها برای چندین گونه عجیب و غریب از لاک پشت‌ها قرار دارد.

کارشناسان می‌گویند در نقاط دیگر آسیا این گونه‌ها که به دلیل استفاده در طب چینی و به عنوان حیوانات خانگی عجیب و غریب ارزشمند محسوب می‌شوند تا مرز انقراض هدف شکار قرار گرفته اند.

1682940401734

با این وجود، علیرغم آن که این گونه‌ها در هنگ کنگ تا حد زیادی از زیر رصد شکارچیان غیر قانونی فرار کرده بودند این پناهگاه نیز هم اکنون برای شان در معرض تهدید قلمداد می‌شود. کارشناسان اشاره می‌کنند که حوادث شکار غیرقانونی به طور چشمگیری در حال افزایش است، زیرا جمعیت‌های در حال ناپدید شدن گونه شکارچیان را وادار می‌کنند تا به دنبال نقاط تازه‌ای برای شکار باشند.

“سونگ ییک هی” دانشیار دانشگاه لینگنان می‌گوید: “هنگ کنگ یکی از آخرین سنگر‌های حفاظت از لاک پشت‌ها در آسیا است”. او که بیش از یک دهه است که جمعیت لاک پشت‌های هنگ کنگ را زیر نظر دارد تخمین می‌زند که جمعیت آن حیوانات در این بازه زمانی ۶۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته باشد. او معتقد است که انتشار وضعیت اسفناک لاک پشت‌ها در حال حاضر آخرین فرصت برای نجات آن گونه‌ها از انقراض است حتی اگر این موضوع به معنای نقض مخفی کاری‌ای باشد که برای مدت زماینی طولانی به منظور محافظت از آن گونه‌ها اتخاذ شده بود.

او می‌گوید: “پیش‌تر نمی‌خواستیم به طور علنی اعلام کنیم که چه تعداد لاک پشت وجود دارند چرا که نگران بودیم افرادی علاقمند به شکار آنان شوند”. با این وجود، او می‌گوید وضعیت در حال حاضر در سطحی است که دیگر نمی‌توان بدتر از آن را متصور بود.

 

بهشتی که به زودی ناپدید خواهد شد؟

فراتر از تصاویر کارت پستال‌های دفاتر درخشان و چراغ‌های خیره کننده که هنگ کنگ به آن شهرت دارد مناطق داخلی سرزمین‌های جدید آن درست در مرز جنوبی با سرزمین اصلی چین قرار دارند. سونگ می‌گوید: “این یک وضعیت روستایی با دمای نیمه گرمسیری، رودخانه‌ها و نهر‌های فراوان و کمبود نسبی توسعه انسانی است دقیقا محیطی که گونه‌های مختلف لاک پشت‌های آب شیرین در آن رشد می‌کنند”.

بسیاری از لاک پشت‌های اینجا زمانی در سایر بخش‌های آسیا مانند ویتنام، تایلند، تایوان و سرزمین اصلی چین فراوان بودند، اما شکار غیرقانونی جمعیت آنان را از بین برده تا جایی که برخی از گونه‌های آن حیوانات اکنون به تعداد صد‌ها عدد و تعدادی کمی بیش‌تر در هنگ کنگ وجود دارند.

سونگ با سیستمی متشکل از ۴۰ دوربین نظارتی که به تلفن همراه اش متصل است مناطق لانه لاک پشت‌ها را کنترل می‌کند جایی که او ۱۰ مورد شکار غیر قانونی را در سال مشاهده کرده بود صرفا در ماه فوریه ۲۰۲۳ میلادی شش مورد شکار غیر قانونی را مشاهده کرد.

سونگ می‌افزاید:”در طول مشاهدات ام در سفر تازه‌ای که داشتم نشانه‌هایی از شکار غیر قانونی لاک پشت را مشاهده کردیم. ما تله‌هایی را یافتیم”.

در میان جمعیت‌هایی که او برای حفظ آن مبارزه می‌کند لاک پشت سکه طلایی وجود دارد گونه‌ای که زمانی برای اهداف دارویی ارزشمند محسوب می‌شود و در ژله ساخته شده از لاک پشت مورد استفاده قرار می‌گرفت اکنون به عنوان یک حیوان خانگی عجیب و غریب که کمیاب بودن و ظاهر عجیب آن صرفا برای شکارچیان غیر قانونی ارزشمندتر شده است. خریداران نوار طلایی روی سر لاک پشت را نمادی از خوشبختی می‌دانند و در مواردی حتی حاضر به پرداخت صد‌ها هزار دلار به منظور خرید این گونه از لاک پشت‌ها هستند.

سونگ می‌گوید: “اگر هنگ کنگ بتواند به خوبی عمل کند اگر بتوانیم پلیس را به طور فعال در مبارزه با شکار مشارکت دهیم می‌توانیم به مکان‌های دیگر یا منطقه و سرزمین اصلی چین نشان دهیم که این واقعا امکان پذیر است. اگر ما تغییری در سیستم‌های گشت زنی و اجرای قانون ایجاد نکنیم گونه‌های در معرض خطر فعلی ظرف چند سال آینده از بین خواهند رفت”.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − نه =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید