جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تغییرات اقلیمی به افزایش رنگین‌کمان منجر خواهد شد

یک مطالعه جدید نشان می دهد در نتیجه تغییرات اقلیمی با کاهش برف و افزایش باران، فرصت بیشتری برای دیدن رنگین کمان وجود خواهد داشت.

به گزارش آماج از «سای تک دیلی»‌، دانشمندان دانشگاه هاوایی در مانوآ (UH)، در یک گزارش تحقیقی پیش‌بینی کردند که تا سال 2100 میلادی تعداد روزهای رنگین‌کمانی در مناطق خشکی زمین بطور میانگین نسبت به آغاز قرن بیست و یکم پنج درصد بیشتر خواهد شد. بنا بر نتایج این تحقیق جدید، به علت تغییرات اقلیمی بخت دیدن رنگین‌کمان در مناطق واقع در عرض‌های جغرافیایی شمالی بیشتر می‌شود، اما ساکنان مناطق گرمسیری (استوایی) شانس کمتری برای دیدن رنگین کمان خواهند داشت.

170076585

بیشترین افزایش رنگین کمان در عرض‌های جغرافیایی شمالی و ارتفاعات بسیار بالا رخ می‌دهد ؛یعنی جایی که پیش بینی می شود گرم شدن زمین موجب کاهش برف و افزایش باران خواهد شد. از سوی دیگر، انتظار می‌رود مکان‌هایی با بارندگی کمتر در نتیجه تغییرات اقلیمی مانند منطقه مدیترانه روزهای رنگین کمانی خود را از دست بدهند.

رنگین کمان زمانی تشکیل می شود که قطرات آب موجب شکست نور خورشید می‌شوند. بنابراین نور خورشید و باران مواد ضروری برای تشکیل رنگین کمان هستند. فعالیت‌های انسانی مانند استفاده از سوخت‌های فسیلی جو (اتمسفر) زمین را گرم می‌کند و این موجب تغییر الگوهای بارندگی و پوشش ابر می‌شود. «کامیلو مورا» از دانشگاه هاوایی می‌گوید: « ما اغلب بر تاثیرات مستقیم تغییرات اقلیمی مانند موج گرما می‌پردازیم، اما مطالعات کمی درباره تاثیرات تغییرات اقلیمی بر زیبایی‌شناسی محیط زیستی انجام شده است.

170076586

این محققان ده ها هزار عکس کاربران در رسانه اجتماعی «فلیکر» Flickr با موضوع رنگین‌کمان را بر اساس موقعیت مکانی آنها مورد بررسی قرار دادند. این محققان سپس یک مدل پیش بینی رنگین کمان را بر اساس موقعیت تصاویر و نقشه‌های بارندگی و پوشش ابرها آموزش دادند و در نهایت مدل خود را برای پیش بینی رنگین‌کمان‌ها در زمان حال و آینده به کار بردند. این مدل نشان داد که جزایر نقاط کانونی رنگین‌کمان هستند.

جزایر هاوایی که به تازگی به عنوان «پایتخت رنگین‌کمانی جهان» نامگذاری شده‌اند، پیش بینی شده روزهای بیشتری در سال شاهد رنگین کمان باشند. رنگین کمان‌ها بخش مهمی از فرهنگ انسانی در طول تاریخ بوده و از حیث زیباشناسی برای مردم دلپذیر هستند.

محققان می‌گویند: تغییرات آب و هوایی موجب تغییرات گسترده‌ در تمام جنبه‌های تجارب بشری روی سیاره زمین خواهد شد. تغییرات در بخش‌های ناملموس محیط زیست مانند صدا و نور بخشی از این تغییرات هستند و مستحق توجه بیشتری از سوی محققان هستند.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − دو =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید