جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بررسی تفاوتهای استانبول آسیایی و اروپایی

 استانبول آسیایی
 استانبول آسیایی

بررسی تفاوتهای استانبول آسیایی و اروپایی : استانبول یکی از مهم ترین شهرهای کشور ترکیه است. بد نیست بدانید استانبول یکی از جالب ترین شهرهای این کره خاکی محسوب می شود.

 استانبول آسیایی

 استانبول آسیایی
استانبول آسیایی

به گزارش آماج : حتما می دانید کشور ترکیه در دو قاره واقع است. جالب تر از آن این است که بخشی از شهر استانبول در قاره آسیا و بخشی دیگر در قاره اروپا قرار دارد.

استانبولی که امروزه وجود دارد در حقیقت به دو بخش آسیایی (Anadolu Yakası) و اروپایی (Avrupa Yakası) تقسیم شده است. این دو قسمت از طریق تنگه بسفر از یک دیگر جدا شده اند.

دو بخش آسیایی و اروپایی استانبول از طریق سه پل معروف یعنی پل های بسفر، محمد فاتح و سلطان سلیم یاووز به یک دیگر متصل می شوند. راه های مختلفی مانند اتوبوس، مترو، تاکسی و کشتی و قایق برای رسیدن به هر کدام از بخش ها وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

برای تمامی افرادی که قصد مهاجرت به ترکیه و سکونت در شهر استانبول را دارند سوال است کدام بخش استانبول جهت خرید ملک مناسب است؟ تفاوت این دو قسمت در چیست؟ در این مقاله به بررسی کامل و جامع مزایا و معایب دو بخش استانبول می پردازیم. با ما همراه باشید.

چگونگی به وجود آمدن استانبول آسیایی و اروپایی

اگر شما هم علاقه دارید در خصوص تاریخچه استانبول بدانید، باید بگوییم ظهور و آغاز استانبول از طرف بخش آسیایی بوده است. اولین تمدن ها با قدمتی قبل از میلاد مسیح در بخش آسیایی شکل گرفتند و به مرور زمان و افزایش جمعیت شهر استانبول به سمت قاره اروپا رشد کرد و موجب به وجود آمدن استانبول اروپایی شد.

قبل از پایه گذاری امپراتوری بیزانس، در اطراف كادیكوی، فیكیرتپه (محله ای در محدوده منطقه كادیكوی که در قسمت آسیایی قرار دارد) و پندیك آبادی وجود داشته است.

نکته جالب این است که با اینکه استانبول آسیایی قدمت بسیار بیشتری از استانبول اروپایی دارد اما درصد بسیار زیادی از آثار باستانی و اماکن تاریخی استانبول در بخش اروپایی قرار دارد. استانبول اروپایی که در گذشته به نام قسطنطنیه شناخته می شد هم در دوره رومانی و هم در دوره عثمانی مرکز شهر محسوب می شد. در آن دوره قسمت آسیایی استانبول در حقیقت به عنوان روستاهای اطراف شهر شناخته می شد.

حتما برای شما هم سوال است با وجود قدمت بیشتر قسمت آسیایی چرا بخش اروپایی تاریخی تر محسوب می شود؟

همانطور که گفتیم در دوره پادشاهی قدرتمند زمان گذشته استانبول اروپایی مرکز شهر و استانبول آسیایی روستای اطراف شهر بودند. دلیل دوم این است که سنگ های دیوارهای اطراف استانبول آسیایی به سمت اروپایی منتقل شده و در ساخت ساختمان های عمومی استفاده شده است. بنابراین ، در سمت آسیایی بناهای تاریخی زیادی باقی نمانده است.

مهم ترین تفاوت های استانبول آسیایی و استانبول اروپایی
با چگونگی به وجود آمدن و گسترش استانبول آشنا شدید. در این قسمت به بررسی مهم ترین تفاوت های دو قسمت استانبول می پردازیم. باید بدانید با وجود اینکه هر دو بخش یک شهر محسوب می شوند اما تفاوت های بسیار زیادی با هم دارند و حال و هوای دو قسمت کاملا فرق می کند.

تفاوت در جمعیت

جمعیت استانبول به طور مساوی در دو بخش تقسیم نشده است. بخش اروپایی با وجود مساحت کمتر جمعیت بیشتری از بخش آسیایی دارد. قسمت آسیایی استانبول خلوت تر و ساکت تر است. در مقابل بخش اروپایی پرجمعیت و شلوغ است.

حمل و نقل عمومی

تفاوت دو بخش استانبول در حمل و نقل نیز جالب است. خطوط اتوبوس رانی در بخش اروپایی بسیار بیشتر و فعال تر از بخش آسیایی است. به وسیله این خطور شما به هر نقطه از شهر که خواستید می توانید بروید.

در مقابل خطوط قطار استانبول آسیایی قوی تر از بخش دیگر است.
جالب است بدانید طولانی ترین خط مترو در قسمت آسیایی استانبول واقع شده است.

قطب گردشگری

قسمت اروپایی استانبول توریستی تر است و درصد زیادی از مکان های گردشگری، مراکز خرید معروف، هتل ها، رستوران ها، مراکز تفریحی و … در قسمت اروپایی استانبول قرار دارد.

بخش آسیایی استانبول بیشتر بومی نشین هستند و افراد ترک ساکن این بخش هستند.
جرم و جنایت

میزان جرم و جنایت در دو بخش به طور چشم گیری متفاوت است. قسمت آسیایی شاهد جرم و جنایت به مراتب کمتری از بخش اروپایی استانبول است.

دانشگاه ها و مراکز آموزشی

استانبول دارای دانشگاه های متعددی است که تعداد بیشتری از آن ها در قسمت اروپایی قرار دارند. همچنین مراکز آموزشی بخش اروپایی بیشتر از بخش آسیایی است . اما در عوض مدارس نظامی در بخش آسیایی تعداد بیشتری دارند.

در شهری که نیمی از آن در قاره اروپا و نیمی دیگر در قاره آسیا است دانشگاهی وجود دارد به نام مرمره که تنها دانشگاه جهان است که در دو قاره قرار دارد. ساختمان مرکزی دانشگاه مرمره در بخش آسیایی قرار دارد.

ساحل ها و طبیعت

اگر به تفریحات ساحلی علاقه دارید باید به بخش آسیایی استانبول بروید. ساحل های بخش آسیایی بسیار زیباتر و بهتر از بخش اروپایی است و در کل بخش آسیایی طبیعت بیشتری دارد و سرسبزتر است بخش اروپایی است.

 استانبول آسیایی
استانبول آسیایی

عبور از تنگه بسفر و پرداخت هزینه

در ابتدا مقاله گفتیم دو بخش آسیایی و اروپایی به وسیله تنگه بسفر از یک دیگر جدا شده اند. از طریق سه پل بسفر، محمد فاتح و سلطان سلیم یاووز می توان بین بخش اروپایی و آسیایی استانبول جابه جا شد. اما لازم است بدانید جهت ورود به بخش اروپایی نیاز به پرداخت هیچ گونه هزینه ای نیست در صورتی که جهت ورود به بخش آسیایی باید هزینه ای را پرداخت کنید.

لیگ ترکیه

۳ باشگاه معروف ترکیه به نام‌ های بشیکتاش، گالاتاسرای و قاسم پاشا که در لیگ ترکیه بازی در بخش اروپایی شهر مستقر هستند و تیم فنر باغچه تنها تیمی است که در بخش آسیایی واقع شده است.

مهم ترین شباهت های استانبول آسیایی و استانبول اروپایی
دو بخش استانبول با وجود تفاوت های زیاد دارای شباهت های متعددی نیز هستند. شما با تسلط کامل بر شباهت ها و تفاوت های دو بخش می توانید تصمیم بگیرید در کدام بخش استانبول ساکن شوید.

فرودگاه

یکی از شباهت های دو بخش استانبول وجود فرودگاه بزرگ در هر دو بخش است. فرودگاه آتاتورک در بخش اروپایی و فرودگاه صبیحا در بخش آسیایی قرار دارد. البته با تاسیس فرودگاه جدید استانبول در منطقه آرناوت کوی واقع در بخش اروپایی استانبول، درصد زیادی از پروازها از فرودگاه آتاتورک به این فرودگاه منتقل شده اند.

خیابان معروف و محبوب

هر دو بخش دارای خیابان و محدوده‌ ای خاص و محبوب در خود هستند که در بخش اروپایی باید به منطقه تکسیم و خیابان استقلال اشاره کرده و در بخش آسیایی از خیابان بغداد نام برد. خیابان بغداد خیابانی مدرن است که مملو از کافه‌ ها و رستوران ‌های مدرن و با کیفیت است.

کدام بخش استانبول جهت خرید ملک مناسب است؟

افرادی که قصد مهاجرت به ترکیه و دریافت شهروندی از طریق سرمایه گذاری و خرید ملک را دارند بسیار می پرسند کدام بخش استانبول جهت خرید ملک مناسب تر است؟

پاسخ این سوال کاملا به شما بستگی دارد. در قسمت های قبلی به طور کامل تفاوت ها و شباهت های دو بخش را بررسی کردیم. حالا شما باید با استفاده از سلیقه و شیوه زندگی تصمیم بگیرید کدام بخش استانبول مناسب برای زندگی شماست.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − دو =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید