جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری

در حقیقت اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری فقط تقصیر خود کودکان نیست زیرا در خانه ماندن در حالی که کسی در اطراف آنها نیست تا آنها را همراهی کند یا با آنها بازی کند، هیچ گزینه دیگری بجز بازی های کامپیوتری برای آن ها باقی نمی گذارد. به همین دلیل است که کودکان به بازی های کامپیوتری معتاد می شوند.
اما سوال اصلی در این راستا این است که والدین چه کاری می توانن انجام دهند تا کودک را از اعتیاد به بازی های کامپیوتری رها کند؟
تقریبا نیمی از والدین نگران این هستند که فرزندانشان زمان زیادی را صرف بازی های آنلاین می کنند. همچنین نگرانی‌هایی در مورد بازی‌های خشونت‌آمیز وجود دارد که بر خواب آنها تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود کودکان کمتر اجتماعی شوند. در راستا توسعه فناوری و قابل دسترس تر شدن آن برای کودکان، مهم است که والدین و سرپرستان بتوانند علائم اعتیاد به بازی را قبل از اینکه از کنترل خارج شود، تشخیص دهند.
تحقیقات نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین نگرانی والدین در مورد افزایش بازی‌های آنلاین بر میزان زمانی است که کودکان برای بازی‌ها صرف می‌کنند. به طوری که تقریباً نیمی از آنها (45 درصد) نگران صرف وقت بیش از حد کودکان برای بازی هستند.
یافته ها نشان می دهد که:
35 درصد والدین نگران تاثیر بازی های آنلاین بر خواب کودکان هستند.
34 درصد نگران این هستند که کودکان به دلیل بازی های آنلاین دوستان خود را نبینند.
30 درصد نگران بازی های خشن کودکان هستند.
علائم اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری
کودکانی که شروع به وابستگی به بازی کرده‌اند، تمایلی به ترک بازی‌های خود و یا زمانی را برای انجام کارهای دیگر اختصاص نمی‌دهند. هنگامی که اعتیاد آنها بدتر می‌شود، ممکن است وقتی از آنها خواسته می‌شود بازی‌های خود را ترک کنند بسیار مضطرب، عصبانی یا ناراحت شوند.
با گذشت زمان، این می تواند منجر به کناره گیری کامل از سایر علایق، معاشرت، رویدادهای خانوادگی و دیگر علایق خلاقانه یا ورزشی شود.
برخی از علائم هشدار دهنده اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری عبارتند از:
• مدام به بازی فکر می کنم.
• وقتی نمی توانند بازی های ویدیویی انجام دهند، احساس ناراحتی یا بی قراری می کنند.
• به شدت به بازی تکیه می کنند تا احساس خوبی در آنها ایجاد شود.
• احساس ناتوانی در ترک یا کاهش زمان صرف شده برای بازی.
• از دست دادن علاقه به سرگرمی ها.
• مشکلاتی را در مدرسه یا خانه به دلیل بازی آنها تجربه می کنند.
• با وجود آگاهی از این مشکلات به بازی ادامه می دهد.
• دروغ گفتن به مردم در مورد اینکه چقدر زمان صرف بازی می کنند.
• روی آوردن مکرر به بازی برای از بین بردن استرس یا برای تقویت خلق و خو.
چگونه از اعتیاد به بازی جلوگیری کنیم
ساده ترین راه برای جلوگیری از اعتیاد به بازی، مداخله در همان ابتدا است. به محض اینکه متوجه علائم اعتیاد احتمالی شدید، یا فرزندتان شروع به رفتار غیر اخلاقی کرد، باید به این موضوع رسیدگی کنید، نه اینکه تصور کنید که او از آن خارج خواهد شد یا خود به خود حل خواهد شد.
وقتی این علائم اولیه را در کودکتان می بینید، مهم است که زمان، توجه و حمایت خود را برای کودکتان بیشتر کنید. اغلب علائم به این دلیل ظاهر می شوند که کودک در جنبه های دیگر زندگی ناراضی یا مضطرب است، بنابراین به سمت هدفی که میتواند اورا سرگرم و خشنود کند می رود.
کلید رفع اعتیاد زودهنگام بازی این است که به کودک خود نشان دهید که می تواند بدون بازی نیز خود را سرگرم کند و در عین حال با مشکلاتی که باعث اضطراب می شود مقابله کند. همچنین باید مراقب سایر سرگرمی ها و علایق و تعاملات اجتماعی آنها باشید.
چگونه اعتیاد به بازی های کامپوتری در کودکانمان را مدیریت کنیم؟
در حالی که مجبور کردن فرزندتان برای ترک فعالیت بازی خود به طور کلی ممکن است ساده ترین گزینه به نظر برسد، اما چنین اقدامی ممکن است مؤثر نباشد. در مراحل اولیه، بهتر است زمان استفاده از صفحه نمایش فرزندتان را به آرامی کاهش دهید و جایگزین هایی به او ارائه دهید.
یکی از راه‌های کلیدی که می‌توانید فرزندتان را تشویق کنید از بازی‌های رایانه‌ای خود دور شود، پرورش علایق دیگر اوست، که می تواند شامل ورزش، فعالیت هنری یا صرفاً تشویق آن ها به بیرون رفتن با دوستانشان باشد. شما همچنین باید زمانی را برای گردش های خانوادگی اختصاص دهید.
راه های دیگر برای کاهش زمان بازی کودکان عبارتند از:
• تعیین محدودیت برای زمان بازی.
• با فرزندتان استدلال کنید و قرارداد ببندید (مثلاً به او اجازه دهید اگر با شما پیاده روی کند می تواند 30 دقیقه زمان بازی داشته باشد).
• پیدا کردن یک فعالیت جدید که می توانید هر دو با هم انجام دهید
• دور نگه داشتن وسایل بازی از اتاق خوابشان مخصوصاً در شب و هنگام خواب
• استفاده از برنامه‌های افزودنی وب یا برنامه‌هایی که بازی‌های خاصی را مسدود می‌کنند
• جایگزین کردن بازی‌های آفلاین، مانند بازی‌های رومیزی مانند Monopolyیا سایر بازی‌هایی که می‌توانید خانوادگی بازی کنید.
درمان اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری
با این حال، اگر کودک شما کاملا به بازی های کامپیوتری اعتیاد دارد، کاهش آهسته زمان او ممکن است کافی نباشد. درمان این مشکل زمان و تلاش زیادی را می‌طلبد.
اگر به تنهایی موفق به ترک این نوع از اعتیاد در کودک خود نشدید می توانید از روانشناس کودک کمک بگیرید. اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری می تواند بر اعضای خانواده تأثیر بگذارد، بنابراین باید به یاد داشته باشید که تنها نیستید.
کلام آخر
در این راستا توصیه می شود از هر گونه حمایتی که صرفاً رویکردی رفتاری دارد، خودداری کنید. هسته اصلی اعتیاد به بازی، مسائل مربوط به خلق و خو، اضطراب و عزت نفس است. این احساسات باید توسط والدین و سپس فرزند شما حفظ، درک و پردازش شوند.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 11 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید