جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اثربخشی داروی ضدسرطان مغز با نانوذرات سیلیس افزایش یافت

 محققان دانشگاه کوئینزلند (UQ) در استرالیا نانوذرات سیلیس ساختند که می‌توان از آن برای تهیه داروی شیمی درمانی استفاده کرد، دارویی که تومورهای مغزی با رشد سریع را نابود می‌کند.

به گزارش آماج از تارنمای labon، سرطان مغز هر ساله هزاران نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و احتمال زنده ماندن حداقل پنج سال با آن، کمتر از ۲۳ درصد است. داده‌های محققان حوزه سرطان استرالیا نشان داده است که در سال ۲۰۲۰ سرطان مغز نهمین علت مرگ و میر سرطان در استرالیا است.

دکتر تاسکن جانجوا سرپرست این تیم تحقیقاتی گفت: درون این نانوذرات سیلیس را می‌توان با تموزولومید بارگیری کرد، یک مولکول کوچک دارویی که برای درمان تومورهای معروف به گلیوبلاستوما استفاده می‌شود. این داروی شیمی درمانی محدودیت‌هایی دارد، برای مثال به مدت طولانی در خون نمی‌ماند، می‌تواند از مغز بیرون بیاید و نفوذ زیادی از خون به مغز ندارد.

وی افزود: برای مؤثرتر شدن این دارو، ذرات بسیار بزرگی ایجاد کردیم تا به آن کمک کنیم از طریق سد خون و مغز حرکت کند و در حالی که باعث کاهش عوارض جانبی ناخواسته نیز می‌شود. این راهبرد می‌تواند یک روش مؤثرتر برای درمان سرطان مغز و جلوگیری از بازگشت آن باشد.

در این آزمایش، تحویل نانوذرات در موش‌ها با استفاده از اسفروئیدهای سه‌بعدی انجام شد، ساختارهای چند سلولی که برای تقلید از پاسخ‌های سلول تومور مغز و تعامل آنها با دارو ساخته شده بود. نتایج این مطالعه نشان داد که نانوذرات با موفقیت در مغز در طی چند ساعت و بدون هیچ گونه تأثیر منفی بر روی اندام‌های حیاتی تجمع می‌کنند.

امیرعلی پوپات از محققان این پروژه هم گفت: در حالی که هنوز تحقیقات بیشتری باید انجام شود نتایج برای افراد مبتلا به سرطان مغز امیدوارکننده است.

وی تصریح کرد: این سیستم نوآورانه تحویل دارویی ظرفیت بهبود اثربخشی درمان سرطان مغز را دارد و می‌تواند منجر به درمان‌های جدید و بهتر برای این بیماری ویرانگر شود. این تحقیق باعث پیشرفت بالینی در آینده و یک فناوری امیدوار کننده برای حوزه سلامت بوده که هدف آن بهبود نتایج برای بیماران مبتلا به سرطان مغز می‌شود.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 5 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید