جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

همه آنچه درباره سند اجاره ای باید بدانیم

سند اجاره ای برای آزادی زندانیان یا ممنوع الخروجی یا خرید دلار و امثالهم مورد نیاز اشخاص است. در این گفتار، به موضوعاتی در این باره اشاره شده است. اگر شما هم با سوالی روبرو شدید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

داستان سند اجاره ای

سند اجاره ای یا اجاره سند این روزها به دلیل موضوعات آزادی زندان و وثیقه گذاری، با استقبال گسترده ای در 31 استان کشور همراه شده است. موضوعی است که هم متهم و خانواده وی و هم شخص وثیقه گذار باید به مسائل حقوقی و الزامات آن ، توجه داشته باشد.

هنگامی که متهم و خانواده ایشان به دادسرا احضار می شوند، در صورتی که متهم سند نداشته باشد، می تواند سندی را اجاره کرده و آن را ارائه  کند تا از زندان رفتن، رها شود. بازپرس پرونده متهم، در مرحله تحقیقات، برای اطمینان بخشی که متهم در زمانی که نیاز  هست، در فرآیند تحقیقات حاضر می شود، قرار وثیقه صادر میکند. متهم مختار است که سند مربوط به خود یا سند فرد دیگری را ارائه کند و به دادسرا بدهد.

اگر متهم، سند نداشته باشد و این سند معتبر نباشد، بایستی سند معتبر ارائه کند.

اگر متهم سندی ارائه نکند، روانه زندان می شود. آن هم در زمانی که هنوز جرمی اثبات نشده و متهم در مرحله اتهام  است. موضوعی که سبب لطمات روحی و اجتماعی و هتک حیثیت وی و خانواده اش می شود. بعضی از وثایق نیز نیاز به سندی با اعتبار چند صد میلیون تومان است و میلیاردی نیست . اما متهم اجاره نشین است یا از تسلیم سند معتبر، عاجز است.

در این جا، مجموعه های حقوقی که نسبت به ارائه سند، خدماتی ارائه می دهند، می تواند در دستور کار باشد. موضوعی که می تواند از بازداشت متهم جلوگیری کند، ارائه سند اجاره ای است. متهم یا خانواده متهم می تواند در قبال مبلغی که کارگزار مشخص میکند، سند اجاره ای معتبر را به دادسرا ارائه کرده و از زندان رفتن عزیز خود جلوگیری کنند. سند  ملکی برای قرار وثیقه تهیه می شود و در اسرع وقت در اختیار خانواده متهم قرار می گیرد.

آیا سند اجاره ای جرم است؟

خیر. سند اجاره ای اصلا جرم نیست و در قانون درباره اجاره بودن سند وثیقه گذاری شده، توضیحی ارائه نشده است. لذا متهم می تواند نسبت به تهیه سند اقدام کند. اگر متهم نتواند سند تهیه کند، یا در اجاره سند مشکلاتی به وجود بیاید، روانه  زندان می شود.

توجه داشته باشید که اجاره سند برابر دادسرا در زمانی در دستور کار قرار می گیرد و شما باید نسبت به تهیه آن اقدام کنید که متهم در دادسرا بوده و هیچ  کیفر خواستی هم صادر نشده است. اما مواقعی هم هست که قاضی بر اساس ادله و مستندات در مرحله دادگاه و پس از ارجاع پرونده متهم از دادسرا به دادگاه، نسبت به صدور قرار وثیقه اقدام می کند.

بازاریابی برای اجاره سند از موضوعاتی است که افراد پس از مراجعه به دادسرا یا دادگاه با آن روبرو هستند.

جایگاه سند اجاره ای در قانون مجازات اسلامی

در ماده دویست و شصت و پنج قانون مدنی ، به این موضوع اشاره شده است که هر فردی مالی را به دیگری بدهد، ظاهر در عدم تبرع است. پس اصل گرفتن وجه بابت سند، امری قانونی است و اشکال شرعی و قانونی ندارد. البته عناصر مادی و معنوی و قانونی فعل اجازه سند از نظر حسن نیت فعلی، خداپسندانه باشد.

اگر هدف شما از اجاره سند، فراری دادن زندانی از زندان باشد، جرم به شمار می رود و عنوان مجرمانه دارد. مشارکت در فراری دادن زندانی بر اساس ماده 153 قانون مجازات اسلامی، پیگرد دارد. بر اساس ماده 153 قانون مجازت اسلامی که به صورت غیر مستقیم درباره قوانین سند اجاره ای است، بیان می دارد که هر فردی که تلاش کند که متهمی که دستگیر شده را فراری دهد، یا مخفی کند یا وسایل فرار متهم را فراهم کند، بر اساس قانون مجازت اسلامی، تحت تعقیب قرار می گیرد و بالطبع، همه افرادی که در این امر عامدانه و عالمانه شرکت کرده اند، مجازات می شوند.

لذا امر وثیقه گذاری و اجاره سند ، جرم نیست. یعنی منع قانونی در نگاه قانون گذار در اجاره سند، دیده نمی شود و وجود ندارد. اما قصد و نیت، می تواند سبب بروز بزه شود که باید به آن توجه داشت. پس، کسب و کارهای مربوط به وثیقه گذار، مصداق جرم نیست.

حتما سعی کنید از شخص هایی که به هر عنوان در کنار دادگاه و دادسرا، قول ها و تضمین هایی درباره جور کردن سند با قیمت های مختلف می دهند، دوری کنید چون پاسخ گوی تعهدات خود نیستند و مشکلاتی را برای متهم و خانواده متهم ایجاد می کنند که شرایط را پیچیده تر می کند. گاها شنیده شده که وجوه پرداختی توسط خانواده متهم به آن ها به عنوان پیش قسط برای جور کردن سند، منجر به فراری شدن شخص مدعی فراهم کردن سند شده و خانواده متهم، قربانی کلاهبرداران می شوند.

طبق ماده ده قانون مدنی و قانون دویست و شصت و پنج قانون مدنی، اجاره سند، یک  توافق مبتنی بر این 2 ماده است و در خصوص عدم تبرع، اصرار دارد. اجاره سند، قرارداد اجاره مثل موجر و مستاجر نیست. سند اجاره ای در واقع همان ملک اعم از تجاری یا اداری یا مسکونی یا زراعی است و برای وثیقه آزادی زندانی به دادسرا یا دادگاه  ارائه می شود. متهم از زندان رفتن خلاص  می شود و فرصت کافی برای تهیه دفاع و مدارک لازم ، پیدا میکند.

مدتی که به متهم داده می شود، محدود است و نمی توان برای مدت نامحدود، سند اجاره ای در اختیار داشت.

آنچه در دریافت سند اجاره ای باید بدانیم

بهتر است که به دفاتری مراجعه شود که :

  • امین باشند.
  • تجربه داشته باشند
  • به درستی محاسبه ارزش سند انجام شده باشد.
  • صاحب سند اجاره ای مشخص باشد.
  • از دادن پول نقد بدون رسید خودداری شود.
  • به مسائل حقوقی و قانونی اشراف داشته باشند
  • مجموعه ای ثبت شده باشند
  • جا و مکان مشخص داشته باشند
  • از حسن شهرت برخوردار باشند
  • قرارداد اجاره سند منعقد کنند.
  • تعرفه های خود را پیش از اجاره سند، به متقاضی اعلام کند.

تضمین کند در صورتی که کار پیش نرفت، مبالغ دریافتی از خانواده متهم را مسترد کند.

قیمت اجاره سند برای آزاد زندانیان

قیمت اجاره سند برای آزادی زندان در تهران و مشهد و شیراز و سیستان و بلوچستان و جاهای دیگر، به شرایط پرونده بستگی دارد و حکم قطعی نمی توان ارائه  کرد. قیمت سند اجاره ای مبتنی بر توافق طرفین بوده و مثل همه اقلام مصرفی، شرایط زمانی و مکانی و وضعیت متهم و مبلغ وثیقه و ارزش سند، همگی در تعیین قیمت نهایی سند اجاره ای دخیل است. یعنی قیمت سند اجاره ای، تابع متغیراتی است که در هر پرونده باید به درستی و شفاف تعریف شود.

چه تضامینی برای اجاره سند نیاز است؟

تضامین برای اجاره سند بایدبه گونه ای باشد که همه نوع نگرانی صاحب سند را مرتفع کند. یعنی تضامین به صورتی داده شود که اگر به هر دلیلی، امکان آزادی سند اجاره ای فراهم نشد، صاحب سند بتواند ، از طریق تضامین ارائه شده، زیان و ضرر خود را جبران کند.

یعنی صاحب وثیقه مطمئن شود که متهم یا مجرم به هر دلیلی در صورت محکوم شدن و یا اخطار قضایی، فورا به مرجع ذیربط معرفی می شود. در صورت عدم مراجعه به وثیقه گذار ابلاغ خواهد شد که طبق ماده دویست و سی قانون آیین دادرسی کیفری، عمل کند و زندانی را معرفی کرده و در صورتی که زندان معرفی نشود، سند به نفع دادگاه و قانون ضبط خواهد شد.

جرایم مرتبط با سند گذاری موضوعی است که ورود وکلای دادگستری را طلب می کند.

چند نکته مهم برای سند اجاره ای

توجه کنید که اجاره سند شامل ملک با کاربری های مختلف است و این که صرفا ملک تجاری یا اداری مورد قبول است، نادرست می باشد. ارزش سند را قیمت بازار در همان روز مورد اجاره به غیر، تعیین می کند. سند اجاره ای بهتر است توسط یک تیم حقوقی مجرب که به قوانین مربوطه اشراف اطلاعاتی دارند و قیمت روز سندهای مختلف را می شناسند، تهیه شود.

فرآیند انجام کار تودیع وثیقه برای متهمان، کاری تخصصی است و با چند ساعت صحبت کردن در خیابان با یک فرد ناشناس، قابل انجام نیست. ریزه کاری های حقوقی و قانونی بسیار دارد که باید به آن توجه داشت. لذا توصیه این سایت این است که از یک مرکز معتبر و دارای حسن شهرت برای تهیه سند اجاره ای استفاده کنید.

اجاره سند برای دادسرا، اجاره سند برای وثیقه، اجاره سند برای ممنوع الخروجی، اجاره سند برای خرید دلار از صرافی، اجاره سند برای تهران، اجاره سند برای مرخصی در کرج، نیاز به سند سالم و ششدانگ و بدون مشکل دارد و حتی برای طرح های اقتصادی نیز می توان نسبت به تهیه این سند اقدام کرد.

سند به صورت مدت مشخصی اجاره داده می شود و قیمت مشخصیث دارد. وثیقه های اجاره ای در مواردی کم تر از 12 ماه نیز اجاره داده می شود.

زمانی سند اجاره ای مورد قبول دادگاه است که دادیار زندان، نسبت به معرفی کارشناس جهت بازدید ملک اقدام کرده و پس از بازدید و تایید گزارش کارشناسی مبنی بر کافی بودن ارزش ملک، نسبت به قرار وثیقه اقدام و سند به سازمان ثبت اسناد و املاک برای وثیقه شدن در رهن دادگاه، معرفی می شود.

مخاطب گرامی

اگر نظر و دیدگاهی درباره سند اجاره ای دارید یا با پرسشی مواجه شدید ، تجارب خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. برای ارتباط با کارشناسان مجرب ما، از بخش ارتباط با ما استفاده کنید. لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید به اطلاع دوستان و آشنایان برسانید.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + هفت =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید