جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آموزش انجام کار گروهی به کودکان

همکاری و تعامل با همسالان از ابتدای زندگی شروع می‌ گردد و کمک به کودک شما در درک ارزش و آموزش کار گروهی با دیگران، آموزش همکاری در فعالیت‌های گروهی آینده است. بررسی ها نشان داده است خانواده‌هایی که باهم بازی می‌کنند، همکاری و حمایت بیشتری از یکدیگر دارند و مهارت‌های ارتباطی بهتری با هم برقرار می‌کنند. شما می‌توانید با قرار دادن زمانی برای بازی با کودکتان، اهمیت همکاری به کودک خود را یاد دهید.

چرا آموزش کار گروهی به بچه ها مهم است؟

کار گروهی مهارت‌‌های شناختی، اجتماعی و عاطفی کودکان را افزایش می دهد. این مهارت‌ها در زندگی آینده کودک نقش مهمی دارند و ریشه همه آنها روابط کودک است. یادگیری این مهارت‌ها در سنین کم، مسیر آینده را برای او راحت می‌کند.

 

می شنوند و شنیده می شوند

شنیدن و شنیده‌شدن یکی از مهم‌ترین بخش های رابطه است. بچه شما با قرارگرفتن در گروه می‌تواند نظراتش را بگوید و حس کند که دیگران به آن دقت دارند و این موضوع اعتمادبه‌نفس او را بالا می برد. کودک با عضویت در گروه یاد می‌گیرد چگونه دوست پیدا کند و در پی روش هایی باشد برای ارتباط با دیگران بدون دقت به گذشته یا شرایط بیرونی.

کودکان با قرارگرفتن در گروه متوجه می‌شوند گوش‌دادن فعال و شنیدن صحبت های دیگران چقدر می‌تواند با ارزش باشد، پس عادت می‌کنند شنوندگان خوبی باشند و در بزرگ‌سالی نیز به دیگران گوش کنند. عضویت در گروه دیدگاه کودکان را به دنیای حقیقی و محیط اطرافشان را شکل می‌دهد و مهارت‌های حل مسئله را در آنها افزایش می دهد.

 

آموزش کار گروهی به کودکان,آموزش انجام کار گروهی به کودکان,کار گروهی در کودک

 

همدلی کردن

همدلی یکی از اصل های برقراری ارتباط است. فرزنددان با کار گروهی همدلی را یاد می‌گیرند و می فهمند برای موفقیت به جز خودشان باید به هم‌گروهی‌هایشان نیز دقت داشته باشند.

 

آموزش زودهنگام

کودکان ذهنی آزاد و پتانسیلی بالا برای رشد دارند. پس چنانچه مهارت‌های لازم زندگی را در سنین کم یاد بگیرند، در ناخودآگاهشان نهادینه می‌شوند و در آینده می‌توانند از آنها استفاده کنند. آموزش کار گروهی به بچه ها و مشارکتشان در فعالیت‌های گروهی، هم لازم بودن سعی برای رسیدن به هدف را به آنها یاد می‌دهد و هم مهارت‌های لازم برای حضور در اجتماع و کار گروهی را در آنها افزایش می دهد.

 

آموزش کار گروهی به کودکان,آموزش انجام کار گروهی به کودکان,اهمیت و نحوه آموزش کار گروهی به کودکان

 

کودکان را برای فعالیتهای سازمان یافته ثبت نام کنید

گذاشتن بچه ها در یک فعالیت فوق برنامه که شامل همکاری با یک گروه باشد، روشی عالی برای یادگیری ارزش کار تیمی به آنها است – به خصوص چنانچه فرزندان از یک خانواده تک فرزند باشند. نکته اصلی این است که کودکان خود را برای فعالیتی که با علاقه آنها مطابقت دارد ثبت نام کنید. مانند ورزش های گروهی ، پیشاهنگی ، باشگاه شطرنج ، کمیته سالنامه ، کار داوطلبانه است.

 

بازی‌های دسته‌جمعی

خانه، نخستین نقطه آغاز آموزش این مهارت به کودکان است. کودکان در خانه و با دیدن همکاری والدین با یکدیگر به‌صورت پله‌پله مفهوم کار گروهی را آموزش می‌بینند. برای آغاز آموزش مهارت کار گروهی به کودکان از بازی‌های دسته‌جمعی استفاده کنید.

بازی‌های راحتی که با همکاری چند نفر آغاز می‌گردد، مثل منچ، می‌تواند قدم مهمی برای آغاز آموزش این مهارت به کودکان باشد. کودکان در حال یادگیری رقابت و مشارکت، یاد می‌گیرند که باید به حقوق دیگران احترام بگذارند. بازی‌هایی که در عین مشارکت گروهی به حرکت احتیاج دارند نیز می‌توانند خیلی مؤثر و مفید باشند. ورزش‌های دسته‌جمعی که به‌ طور رقابت میان گروه‌ها برگزار می‌شود نیز مورد خیلی مناسبی در این مورد است.

 

آموزش کار گروهی به کودکان,آموزش انجام کار گروهی به کودکان,آموزش همکاری و کار گروهی به کودکان

 

اعتمادبه‌نفس کودک را تقویت کنید

کودکانی که خجالتی و کم‌حرف هستند امکان داردد عضویت در گروه برایشان سخت باشد یا به‌ آسانی تحت سلطه دیگران قرار گیرند. در شرایطی که کودک خجالتی است، چه معلم باشید چه پدر و مادر، می‌توانید مطابق با توانایی‌های کودک به او نقش بدهید. این کار به کودک نشان می‌دهد که به او باور دارید و درنتیجه اعتمادبه‌نفسش بالا می رود.

آموزش کار گروهی به کودکان را در منزل ادامه دهید

برای آموزش کار گروهی به کودکان، زمان های بسیاری در منزل وجود دارد. مثلا می‌توانید از یکی از فرزندانتان بخواهید لباس‌های شسته‌شده را تا بزند و کودک دیگر آن‌ها را سر جایشان بگذارد. همین طور، می‌توانید برای آموزش کار گروهی به کودک با کمک او برای تهیه یک وعده غذایی خاص، مواد لازم را لیست کنید و آنگاه غذا را درست کنید یا با همدیگر برای مسافرت در تعطیلات برنامه‌ریزی کنید.

برای آموزش دادن در زمینه همکاری کردن به کودکتان نکات مثبت را در نظر داشه باشید

مطمئن شوید که چه کاری انجام شده و چرا اهمیت دارد. جان و امیلی، شما با هم همکاری کردید تا آن بلوک ها را برداشته و کنار بگذارید. همکاری و انجام کار گروهی با یکدیگر کار را آسان می کند. کندرا، تو کت خود را آویزان کردی بدون اینکه من از تو بخواهم آن را انجام دهی. این به من کمک می کند و چه قدر عالی که این کار را انجام دادی.

 

آموزش کار گروهی به کودکان,آموزش انجام کار گروهی به کودکان,آموزش کار گروهی به کودک چه فوایدی دارد

 

کار گروهی در فعالیت‌های علمی‌پژوهشی

در کشورهای گوناگون و حتی در سطح بین‌المللی مسابقاتی در حوزه‌های گوناگون مانند رباتیک، ریاضی و موسیقی برگزار می‌شوند. مسابقات فرصتی عالی برای آموزش کار گروهی به کودکان هستند. چنانچه فرزند شما به این حوزه‌ها علاقه‌ دارد، از او حمایت کنید تا در گروهی عضو شود و در مسابقه شرکت کند. مهم نیست که برنده مسابقه می‌شود یا نه، مهم این است که هم مهارت‌هایش در حوزه مدنظر بالا می روند و هم کار تیمی را یاد می‌گیرد.

حتی چنانچه مسابقه‌ای در حیطه دلخواه فرزندتان برگزار نمی‌شود، می‌توانید فرزندتان را در کلاس‌‌های آموزشی ثبت‌نام کنید. به طور مثال اگر کودک به تئاتر علاقه‌مند است، می‌تواند در دوره‌های آموزشی شرکت کند تا با افراد فعال در این حوزه آشنا شود. آنگاه والدین می‌توانند برای شکوفایی استعدادهای کودک، او را به عضویت در گروه‌های تئاتر حرفه‌ای تشویق کنند. صاف کردن مسیر برای کار گروهی کودکان مهم‌ترین وظیفه‌ای است که والدین و مربیان در برابر آنها دارند.

 

به بچه ها آموزش دهید دیگران را تشویق کنند

آموزش به کودکان برای نگاه کردن به بیرون از حباب های فردی و توجه به نیازهای دیگران ، سبب به وجود آمدن کارگروهی می شود. بچه های خود را ترغیب کنید تا در مسابقات ورزشی هم تیمی های خود را تشویق کنند ،از موفقیتهای تحصیلی همکلاسی هایشان تعریف کنند و از دوستانشان در مورد اتفاقات مهم زندگی بپرسند.

 

داستانهایی در مورد کار با هم بخوانید

کتاب های کودکان درس های به موقع مربوط به کار گروهی را ارائه می دهد . بعضی از این کتاب های کلاسیک را که اجراهای با ارزش تیم سازی را ارائه می دهد برای کودکان بخوانید.

کار روی یک تیم همیشه راحت نیست. بچه ها اختلاف نظر دارند و شخصیت ها با هم درگیر می شوند.

ولی این در محیط تیمی است که بچه ها مهارت های باارزش حل مسئله را یاد می گیرند و خصوصیات مشخص شخصیت را به وجود می آورند. بعضی از این نکات را با فرزندان خود تمرین کنید تا آنها بتوانند بر کار گروهی تسلط پیدا کنند.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 6 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید