جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کووید ۱۹ و راز مبتلا نشدن برخی افراد به این ویروس

کووید ۱۹

افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند، اما هرگز علائمی از خود نشان نمی‌دهند، احتمالا یک برگ برنده ژنتیکی در آستین خود دارند.

کرونا

فیبی گرت، جوان ۲۲ ساله‌ای است که طبق اذعان خود و نیز بررسی‌های آزمایشگاهی، هرگز به کرونا مبتلا نشده بود. فیبی در مصاحبه‌ای بیان داشت که او چهار بار در ارتباط مستقیم با افراد آلوده قرار گرفته است، اما به هیچ وجه به این بیماری مبتلا نشده است. او حتی چندی پیش مهمانی بزرگی برگزار کرد که پس از مهمانی، تست کرونا همه افراد شرکت کننده به جز او مثبت شده است.

در مارس ۲۰۲۱، او در اولین آزمایش چالشی Covid-۱۹ که تلاشی عمدی برای آلوده کردن او به ویروس کرونا در جهان بود، شرکت کرد که شامل چکاندن ویروس زنده در بینی او و بستن سوراخ‌های بینی او برای چندین ساعت بود. با این حال همچنان بدن او در برابر ابتلا به بیماری مقاومت می‌کرد.

فیبی بیان کرد: «ما این آزمایش را در چندین نوبت و به طرق مختلف همچون استفاده از سواپ گلو، سواپ بینی، یا حتی انواع دیگری از سواپ‌ها انجام دادیم.» او افزود: «پس از انجام روش‌های آلوده کردن، هرگز علائمی نداشتم. حتی آزمایش خون دادم، اما جواب آزمایش هرگز مثبت نشد. مادر من همواره بیان می‌کرد که خانواده ما هرگز به آنفلوآنزا مبتلا نمی‌شود که این امر باعث شده بود تا به بررسی این موضوع بپردازم.»

بسیاری از مردم ممکن است با فردی آشنا باشند که علیرغم ابتلا همه اطرافیان آن‌ها به کرونا، سرسختانه در برابر ابتلا به کووید مقاومت کرده است. اینکه بدن آن‌ها چگونه در برابر ابتلا به ویروس مقاومت می‌کند، همچنان مانند یک راز باقی مانده است، اما دانشمندان اخیراً گام‌هایی در جهت پیدا کردن علل اصلی این موضوع برداشته اند. امید آن است که شناسایی این مکانیسم‌ها بتواند منجر به تولید دارو‌هایی شود که نه تنها از افراد در برابر ابتلا به کووید محافظت می‌کند، بلکه از انتقال آن نیز جلوگیری کند.

فیبی گرت تنها شرکت کننده این آزمایش نبود. از ۳۴ نفر شرکت کننده در این آزمایش که در معرض مستقیم ویروس قرار گرفتند، تنها ۱۶ نفر هیچ گونه عفونتی نشان ندادند (عفونت ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در این مطالعه، به وسیله دو آزمایش PCR مثبت متوالی مشخص و تائید می‌شد). به بیان دیگر، تست کرونای تقریبا نیمی از افراد شرکت کننده اغلب چند روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، مثبت شد.

جواب این معما در آنتی‌ژن لکوسیت انسانی(HLA) یا نشانگرهای پروتئینی است که به سیستم ایمنی سیگنال می‌دهند. به نظر می‌رسد جهش در یکی از ژن‌های کدکننده HLA به سلول‌های T کشنده ویروس کمک می‌کند تا ویروس SARS-CoV-۲ را شناسایی کرده و یک حمله برق‌آسا را آغاز کنند.

کووید ۱۹

به گزارش آماج افرادی که به کووید ۱۹ ( کرونا) مبتلا می‌شوند، اما هرگز علائمی از خود نشان نمی‌دهند، احتمالا یک برگ برنده ژنتیکی در آستین خود دارند.

بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو انجام شده، بیش از دو برابر افرادی که علامت‌دار می‌شوند، حامل یک تنوع ژنی خاص هستند که به آنها در از بین بردن ویروس کمک می‌کند.

این مطالعه که در مجله Nature منتشر شده، اولین شواهدی را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد یک پایه ژنتیکی برای ابتلای بدون علامت به ویروس SARS-CoV-۲ وجود دارد.

این پژوهش به حل معمای اینکه چرا برخی از افراد می‌توانند بدون ابتلا به کووید ۱۹ ( کرونا) به آن آلوده شوند، کمک می‌کند.

جواب این معما در آنتی‌ژن لکوسیت انسانی(HLA) یا نشانگرهای پروتئینی است که به سیستم ایمنی سیگنال می‌دهند. به نظر می‌رسد جهش در یکی از ژن‌های کدکننده HLA به سلول‌های T کشنده ویروس کمک می‌کند تا ویروس SARS-CoV-۲ را شناسایی کرده و یک حمله برق‌آسا را آغاز کنند.

سلول‌های T در برخی از افرادی که حامل این نوع هستند، می‌توانند ویروس کرونای جدید را حتی اگر قبلاً با آن مواجه نشده باشند، به دلیل شباهت آن به ویروس‌های سرماخوردگی فصلی که از قبل می‌شناسند، شناسایی کنند.

جیل هولنباخ، استاد نورولوژی و اپیدمیولوژی و آمار زیستی در دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو و یکی از اعضای موسسه ویل برای علوم اعصاب در UCSF و پژوهشگر ارشد این مطالعه توضیح داد: اگر ارتشی داشته باشید که بتواند دشمن را زود تشخیص دهد، این یک مزیت بزرگ است. مثل داشتن سربازانی است که برای نبرد آماده هستند و از قبل می‌دانند به دنبال چه چیزی بگردند.

گفتنی است که این جهش ژنتیکی موسوم به HLA-B*۱۵:۰۱ کاملاً شایع است و حدود ۱۰ درصد از جمعیت مورد مطالعه آن را دارند. این جهش از آلوده شدن سلول‌ها توسط ویروس جلوگیری نمی‌کند، بلکه از بروز علائم در افراد جلوگیری می‌کند.

محققان دریافتند که ۲۰ درصد از افرادی که پس از عفونت بدون علامت بودند، حداقل یک نسخه از HLA-B*۱۵:۰۱ را داشتند.

پژوهشگران می‌گویند این کشف به اهداف جدیدی برای داروها و واکسن‌ها منجر خواهد شد.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + هشت =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید