جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

وسایل نقلیه برقی در تهران شارژ میشوند

وسایل نقلیه برقی
وسایل نقلیه برقی

وسایل نقلیه برقی در تهران : سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به افتتاح ۱۵ ایستگاه شارژ در پایتخت از هفته جاری گفت: پیش از پایان سال شاهد ورود نخستین اتوبوس‌ و موتورسیکلت‌های تولید داخل برقی به ناوگان حمل‌ونقل خواهیم بود.

وسایل نقلیه برقی

وسایل نقلیه برقی
وسایل نقلیه برقی

به گزارش آماج : عبدالمطهر محمدخانی؛ سخنگوی شهرداری تهران  درباره وضعیت ناوگان حمل‌ونقل پایتخت اظهار کرد: حوزه حمل‌ونقل عمومی در پایتخت امسال شاهد تحول جدی خواهد بود. با توجه به رشد 100 درصدی بودجه حوزه زیرساختی حمل‌ونقل عمومی در کلانشهر تهران، این میزان بالغ بر 21 هزار میلیارد تومان در سال 1402 منظور شده است. این بودجه صرفاً برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل بوده و با احتساب سایر هزینه‌های حوزه حمل‌ونقل، بالغ بر 45 درصد بودجه 1402 شهرداری تهران به حوزه حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافته است.

وی افزود: مدیریت شهری اعم از مدیران ارشد شهرداری تهران و اعضای شورای شهر تلاش داشته‌اند، منابع مالی لازم برای نوسازی ناوگان را در بودجه سال جاری ببینند.

سخنگوی شهرداری تهران ضمن اشاره به انعقاد قرارداد خرید 3 هزار دستگاه اتوبوس از تأمین‌کنندگان داخلی گفت: این اقدام در تاریخ شهرداری تهران بی‌سابقه است و با توجه به فعالیت کمتر از 3 هزار اتوبوس فعال در سطح شهر، ورود تدریجی اتوبوس‌های مذکور، در مسیر حرکت به سمت چشم‌اندازی 9 هزار دستگاهی تا پایان سال 1404 تعریف می‌شود. تأمین مالی لازم برای خرید اتوبوس‌های داخلی بر اساس مفاد قرارداد با خودروسازان صورت گرفته است. همچنین برای نوسازی تاکسی، ون و موتورسیکلت‌های پایتخت نیز اقدامات موثری انجام شده که نتایج آن به مرور مشاهده خواهد شد.

محمدخانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل تصریح کرد: شهرداری تهران در تعامل با دولت مجدانه پیگیر برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل در پایتخت است. در راستای سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکسی‌های برقی در اولویت تخصیص ارز برای واردات خودرو قرار دارند و با توجه به قیمت مضاعف آن‌ها نسبت به نسخه‌های بنزینی، وزارت نفت، کشور و شهرداری تهران تسهیلات لازم را برای متقاضیان این تاکسی‌ها در نظر گرفته‌اند.

عبدالمطهر محمدخانی
عبدالمطهر محمدخانی

وی با اشاره به برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل پایتخت ادامه داد: بر اساس تفاهم شهرداری تهران با وزارت صنعت، معدن و تجارت، ورود 400 هزار موتورسیکلت برقی، 50 هزار تاکسی برقی و 1000 اتوبوس برقی به ناوگان حمل‌ونقل پایتخت هدف‌گذاری شده است. هرچند نمونه‌های محدود از موتورسیکلت و خودروهای برقی وارد خیابان‌های پایتخت شده بوده، اما ورود تجاری و در مقیاس قابل توجه آن‌ها تا پیش از این محقق نشده بود.

سخنگوی شهرداری تهران گفت: با توجه به اهمیت این پروژه برای مدیران شهرداری تهران، وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش از پایان سال شاهد ورود نخستین اتوبوس‌ و موتورسیکلت‌های تولید داخل برقی به ناوگان حمل‌ونقل خواهیم بود. زیرساخت‌ها از جمله ایستگاه‌های شارژ متناظر نیز به مرور در حال راه‌اندازی در سطح شهر بوده و برخی نقاط به ایستگاه‌های شارژ مجهز شده‌اند. در همین راستا، روز دوشنبه ششم شهریورماه با حضور شهردار تهران و وزیر صنعت، معدن و تجارت، 15 ایستگاه شارژ شامل 73 دستگاه شارژ وسایل نقلیه برقی در تهران به بهره‌برداری خواهند رسید.

محمدخانی با اشاره به اهمیت توسعه ناوگان برقی پایتخت از منظر ملاحظات زیست‌محیطی ادامه داد: رشد مستمر مصرف بنزین و گازوئیل در کشور از جمله در کلانشهرها و آلودگی‌های صوتی ناشی از تحرک وسایل نقلیه و همچنین اوج‌گیری آلاینده‌ها در نیمه دوم سال به خوبی اهمیت عملیاتی شدن هرچه سریعتر پروژه‌های برقی را نشان می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خرید خودروی برقی در کشور، نبود ایستگاه شارژ خودروی برقی است. بدون داشتن زیر ساخت مناسب برای تامین برق خودروهای الکتریکی، نمی‌توان مردم را به خرید آن تشویق کرد.

وسایل نقلیه برقی
وسایل نقلیه برقی

اما حالا روابط عمومی شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) از امضای قرارداد مابین این شرکت و شهرداری تهران جهت احداث ۱۵ ایستگاه شارژ خودرو و موتورسیکلت برقی خبر داد.

این قرارداد با حضور جمعی از مسوولان کشور از جمله دکتر علی آبادی وزیر صمت، دکتر زاکانی شهردار تهران و دکتر منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت به امضا رسید.

۸۰ درصد از آلودگی هوای تهران از منابع متحرک نشات می گیرد

روابط عمومی شرکت مکو در رابطه با علت آلودگی شهر تهران گفت: “مطابق با نظر کارشناسان و با توجه به تحقیقات انجام شده، حدود ۸۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران از منابع متحرک نشات می‌گیرد. برقی سازی حمل و نقل شهری، یکی از راهکارهای کارآمد در خصوص کاهش آلودگی هوای این شهر است.”

لازم به ذکر است پروژه خودروهای جک J4 برقی و اسکای ول ET5 با همکاری شرکت مکو و کرمان موتور در حال اجرا هستند. همچنین اتوبوس برقی شتاب محصولی از شرکت عقاب افشان و مکو نیز استانداردهای مورد نیاز را اخذ کرده است.

آرزو پنج برقی EV از شرکت مدیران خودرو نیز در راه بازار کشور است. تارا برقی EV نیز یکی از پروژه‌های شرکت جتکو است.

زمزمه ورود خودروهای برقی دیگری به کشور نیز به گوش می‌رسد. از این رو ساخت ایستگاه شارژ خودروی برقی یک اولویت به نظر می‌رسد.

سخنگوی شهرداری تهران اضافه کرد: خوشبختانه در کنار تمرکز مدیریت شهری بر تحول در ناوگان حمل‌ونقل، اراده تحول در ناوگان حمل‌ونقل و حرکت به سمت وسایل حمل‌ونقل برقی در هیئت دولت از جمله وزرای کشور، نفت و صنعت، معدن و تجارت نیز وجود دارد و نویدبخش ورود ناوگان برقی به خیابان‌های پایتخت پس از سال‌ها در سال جاری است.

معرفی ایستگاه شارژ خودرو برقی در ایران

  1. جایگاه شارژ وسایل برقی که نقلیه هستند را به اختصار ECS یا EVSE می‌گویند.
  2. تامین کننده انرژی وسایل نقلیه برقی مقل هیبرید PLUG-IN و همه برقی است.
  3. این جایگاه­‌ های شارژ مثل پمپ بنزین­ها نیاز نیست که در یک مکان مخصوص قرار داشته باشد.
  4. ایستگاه شارژ خودرو برقی در ایران به تجهیزات زیادی نیز نیاز نخواهند داشت.
  5. ایستگاه شارژ خودرو برقی در ایران تقریبا ایمن هستند و به تجهیزات ایمنی زیادی نیاز ندارند.
  6. پس می­‌ توان در خانه یا محل کار نیز یک جایگاه شارژ وسایل نقلیه برقی داشت.

 

برخی از خودرو­های PLUG-IN به صورتی طراحی شده‌­اند که می شود به برق شهری وصل کنید و شارژ وسیله شارژ شود.

ولی خودرو­های برقی نیاز به شارژر­های مخصوص دیگری در جایگاه­‌ های شارژ داشته و برق ایمن و مخصوص را به خودرو ارائه می‌دهند.

جایگاه­‌ های شارژ که در دنیا توسط طیف گسترده­‌ ای نیز دارند مختلف بوده و از شرکت­های خصوصی در خیابان­ها مراکز خرید، پارکینگ­ها و رستورانها نصب و اداره می‌­‌شوند.

سوکت­های شارژر که در جایگاه­‌ های شارژ موجود است باید بتواند با انواع خودروهای PLUGIN که در بازار هستند سازگار باشند. پس این اتصالات باید از جمله استاندارد­هایی که در این زمینه هستند پیروی کنند.

برای شارژر­های سریع و معمولی DC از شارژر­های چند استانداردی سیستم شارژری ترکیبی یا CCS و یا CHAdeMO استفاده می‌­‌شود.

برای شارژر­های شارژ سریع باتری ماشین به وسیله AC هم سوکت­های مخصوص خود را مورد استفاده قرار می‌دهند.

ایمنی در ایستگاه شارژ خودرو برقی در ایران
فرآیند شارژ خودرو­های برقی و یا نیمه برقی شاید ساده بنظر آید و فکر کنید به راحتی می‌­‌شود با یک اتصال ساده با پریز برق خانگی یک خودرو­ی برقی را شارژ کرد.

ولی اینطور نیست و در ایستگاه­‌ های شارژ که نیز اکثر اوقات چند خودرو در حال شارژ بوده، سیستم سنجش برای جریان اضافی و مکانیزم برای بررسی اتصال هنگامی که خودرو شارژ نمی‌شود الزامی است.

دو مدل اصلی برای سنسور­های ایمنی وجود دارد:

سنسور­های جریان قدرت مصرفی را در طول شارژ نشان داده و اتصال را با توجه کردن به درخواست شارژ از پیش تعیین می‌شود و میتوان قطع و وصل کرد.
سنسور­های سیمی هم نوعی از سنسور­ها بوده که عملکرد بسیار سریعی دارند.

اینها قطعات اندکی برای خرابی داشته و ارزان­‌تر می‌‌باشند.

ولی سنسور­های جریانی به طور استاندارد کار می­‌کنند و مواردی را برای صاحب ایستگاه شارژ بوجود می‌آوردند.

اینطور از برق های مصرفی به ازای شارژی که عرضه می شود مطلع شود.

نمونه بعدی سنسور­های سیمی هستند که با ارائه سیگنالهای بازخورد که در مدل­های SAE J1772 و IEC 62196 وجود دارند کاربرد دارد.
مدت زمان شارژ ماشین برقی در ایستگاه شارژ چقدر است؟
مدت زمان شارژ در ایستگاه شارژ خودرو برقی در ایران به ظرفیت باتری و قدرت شارژر بستگی دارد.

به گفته ای دیگر زمان شارژ شدن باتری به مقدار شارژ شدن آن باتری بستگی دارد.

میزان شارژ شدن باتری هم به اندازه شارژ و ولتاژ باتری وابسته است.

انجمن SAE شارژر­ها از دید مدت زمان شارژ خودروها را در ۳ سطح مختلف تقسیم بندی کرده است:

سطح ۱؛ این سطح ۱۲۰ ولت AC خانگی بوده که کمترین سرعت را دارد.
سطح ۲؛ این سطح ۲۴۰ ولت VAC خانگی هست که ارتقا یافته و سرعت متوسط دارد.
سطح ۳؛ سوپرشارژر ۴۸۰ ولت DC و سریع‌­ترین نوع این دستگاه ها است.
انواع شارژرهای تاثیر گذار بر مدت زمات شارژ در ایستگاه شارژ خودرو برقی در ایران
شارژر­های نوع۳ توان اینکه در ۳۰ دقیقه باتری را تا ۸۰% پر کنند دارند.

تهیه کنندگان این شارژر­ها به دنبال این هستند که از استاندارد­های بیشتری در این حیطه‌ها پیروی کنند.

می‌­توان به آسانی، مدت زمان شارژ باتری را با فرمول زیر بدست آورد:

قدرت شارژر یا کیلووات / ظرفیت باتری یا کیلووات ساعت= ساعت یا مدت زمان شارژ باتری

ظرفیت این باتریها در خودرو­های برقی مربوط به نسل اول نسل نیسان لیف تقریبا ۲۰ کیلووات ساعت است.

آنها در این مقدار حدود ۱۶۰ کیلومتر برد در اختیار راننده قرار می‌دادند و این مقدار بسیار اندک بنظر می­‌رسید.

اولین بار توسط تسلا وسایل نقلیه با برد طولانی و تولید انبوه را عرضه شد.

مدل S این شرکت که پیشرفته تر هستند با ظرفیت باتری ۴۰، ۶۰ و ۸۵ کیلووات ساعت در بازار عرضه شد.

این در حالی است که در مدل ۶۰ کیلووات ساعتی تا ۴۸۰ کیلومتر برد داشت.

با پیشرفتهای تکنولوژی و عرضه خودرو­های هیبریدی، خودرو­های هیبرید PLUG-IN به بازارهای این وسیله ها معرفی شدند.

ایستگاه شارژ خودرو برقی
ایستگاه شارژ خودرو برقی

 

ظرفیت باتری آن­ها ۳ تا ۵ کیلووات ساعت بود.

برد موتور الکتریکی در این ماشین و باتریها به ۲۰ الی ۴۰ کیلومتر می‌­‌رسید.
با به وجود آمدن یک موتور بنزینی که توانایی اینکه در هر زمانی موتور الکتریکی را شارژ کند داشت.
اینها عملا توانایی پیمایش هر مسافتی را داشتند.
امروزه برای شارژ­های عادی یا حداکثر تا ۴.۷ کیلووات در سازنده­ی خودرو­ها از شارژر­های درون خودرو استفاده می‌شود.
کابل شارژ خودرو­های ذکر شده به برق شهری با ۲۳۰ ولت AC متصل می­‌شود.

رونمایی از نخستین ایستگاه شارژ خورشیدی خودرو برقی کشور در البرز

مدیر مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساخت های شرکت ساخت مهندسی ساخت کنترل برق مپنا در آیین رونمایی از این ایستگاه گفت: طراحی و فرایند ساخت دستگاه سارژ خورشیدی در مدت زمان یک سال انجام شده که برای شارژ خودورهای برقی استفاده می شود.

شارژ خورشیدی خودرو برقی کشور در البرز
شارژ خورشیدی خودرو برقی کشور در البرز

 

عادل دمشقی اظهار داشت: قرار است این نوع ایستگاه های شارژر در خیابان ها نصب شود زیرا امروزه بیشتر کشورهای اروپایی از این سیستم بهره می گیرند.

وی با اشاره به اینکه در این روش تامین انرژی به صورت پاک انجام می شود ، گفت: تامین انرژی از طریق خورشید نقش موثری در کاهش آلودگی هوا دارد.

مدیر مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساخت های شرکت ساخت مهندسی ساخت کنترل برق مپنا اظهار داشت: اگر بتوانیم از باد و انرژی برای چرخه انرژی خودروهای برقی استفاده کنیم شاهد کاهش آلودگی هوا به میزان زیادی خواهیم بود.

وی گفت : میزان انرژی ایستگاه خورشیدی حدود سه کیلو وات بوده که قابل افزایش است.

دمشقی افزود: حدود سه ساعت زمان می برد که یک خودرو با انرژی خورشیدی شارژ شودو اگر بخواهیم از شارژ سریع استفاده شود باید توان پنل های خورشیدی را افزایش دهیم.

مدیر مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساخت های شرکت ساخت مهندسی ساخت کنترل برق مپنا گفت : برای طراحی وساخت ایستگاه شارژ خورشیدی هشت نیروی متخصص داخلی مشارکت داشتند که هزینه ساخت این ایستگاه ۲۰۰ میلیون تومان است.

 

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 6 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید