جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در دادگاه جنجالی گوگل چه گذشت؟

در دادگاه جنجالی گوگل چه گذشت؟
در دادگاه جنجالی گوگل چه گذشت؟

نتایج دادگاه جنجالی میان وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا (DOJ) و کمپانی گوگل

به گزارش آماج به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، در هفته گذشته جان جیاناندریا (معاون ارشد یادگیری ماشین و هوش مصنوعی اپل) در جریان دادرسی ضد‌انحصاری (Antitrust)  برگزار شده میان وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا (DOJ) و کمپانی گوگل، شهادت داد. اگرچه، اپل در این پرونده متهم نیست، اما این شهادت با تمرکز بر حول محور “معامله چند میلیارد دلاری” میان اپل و گوگل صورت گرفته است.

با توجه به اظهارات وزارت دادگستری در جریان این پرونده، در بخشی از این قرارداد اپل با دریافت مبلغ قابل‌توجهی (در حدود 4 تا 7 میلیارد دلار) تعهد می‌دهد تا موتور جستجوی گوگل را به عنوان موتور جستجوی پیش فرض گوشی‌های آیفون قرار دهد!

در دادگاه جنجالی گوگل چه گذشت؟
در دادگاه جنجالی گوگل چه گذشت؟

 

دسترسی کاربران جهت انتخاب گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض

در ادامه مدیر اجرایی اپل، پس از یاد کردن سوگند راستگویی پیش از ورود به جایگاه شهادت، در طی شهادت خود تأیید کرد که در نسخه 17 سیستم‌عامل iOS (یعنی iOS 17) بستری برای کاربران فراهم شده است که در آن، کاربران گوشی‌های آیفون قادرند تا از میان موتورهای جستجوی مختلف، گزینه مورد نظرشان را در گوشی خود انتخاب کنند. در این قابلیت، یک تنظیم برای مرور معمولی وب با استفاده از مرورگر سافاری و تنظیم دیگر برای مرور خصوصی با استفاده از مرورگر سافاری، وجود دارد.

با این حال، با وجود در دسترس قرار داشتن قابلیت جایگزینی موتور جستجوگر، همچنان موتور جستجو گوگل به عنوان موتور جستجو پیش فرض برای هر دو حالت از مرور وب باقی می‌ماند. این در حالی است که کاربران در صورت تمایل قادرند تا با تغییر دادن تنظیمات، موتور جستجوی دیگری را برای گوشی آیفون خود انتخاب نمایند.

برای تغییر دادن موتور جستجو خود تنها کافی است تا به ابتدا به منوی تنظیمات (Settings) مراجعه کرده و سپس گزینه Safari را انتخاب کنید. حالا در این قسمت می‌توانید تا در زیرمنوی Search، عبارت‌های ” Search Engine” و “Private Search Engine” را مشاهده کنید. در ادامه، شما می‌توانید تا از میان موتور‌های جستجوگر پیشنهادی، موتور جستجوگر مورد نظر خود را برای 2 حالت مرور عادی و مرور خصوصی (Private) انتخاب نمایید. موتور‌های جستجوگر پیشنهادی اپل عبارتند از:

گوگل (Google)
یاهو (Yahoo)
بینگ (Bing)
داک داک گو (DuckDuckGo)
اکوسیا (Ecosia)

پیش از انتشار iOS17، کاربران تنها قادر به انتخاب یک موتور جستجوگر برای هر دو حالت “مرور عادی” و “مرور خصوصی” بودند. در iOS17 اپل تلاش کرد تا ضمن سهولت‌بخشی به فرآیند تغییر موتور جستجو، امکان انتخاب یک موتور جستجوگر متفاوت برای حالت “مرور خصوصی” در مرورگر سافاری را برای کاربران گوشی‌های آیفون فراهم سازد.

در ادامه جلسه دادرسی، گابریل واینبرگ (مدیر عامل موتور جستجوگر DuckDuckGo) در شهادت خود اظهار کرد که:

با قرار دادن موتور جستجوی گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض در مرورگرهای مختلف تلفن‌های همراه، یک مانع ضدانحصاری اصلی به وجود خواهد آمد و با عادت کردن کاربران به یک موتور جستجو واحد، فرآیند جداسازی آنان از موتور جستجو گوگل، بسیار چالش بر‌انگیز خواهد بود. فرآیند تغییر موتور جستجوی پیش فرض مراحل بسیار زیادی را در بر می‌گیرد که این مسئله از حوصله اغلب کاربران خارج است.

در دادگاه جنجالی گوگل چه گذشت؟
در دادگاه جنجالی گوگل چه گذشت؟

با این حال، از آنجایی که فرآیند تغییر موتور جستجوگر در گوشی‌های آیفون، فرآیندی نسبتاً ساده است، به نظر می‌رسد که بخش آخر صحبت‌های واینبرگ در خصوص گوشی‌های آیفون صادق نمی‌باشد.

در نهایت، به نظر می‌رسد که در فرآیند متقاعد کردن مدیران اپل و کاربران عادی، برای تغییر موتور جستجو پیش فرض خود (گوگل) به موتور‌های جستجوگر جایگزین (مانند DuckDuckGo) واینبرگ و سایر مدیران را با چالش بزرگی مواجه خواهد کرد.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید