جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دانشمندان چینی نوار پانسمان ضدباکتری ساختند

دانشمندان چینی می‌گویند که یک نوار پانسمان (بانداژ) هوشمند ساخته‌اند که قادر است به طور خودکار انواع مختلفی از عفونت باکتریایی را شناسایی و درمان کند.

به گزارش آماج از «ساوت چاینا مورنینگ پست»، یک تیم تحقیقاتی از «دانشگاه شمال شرقی چین» اعلام کرد که این نوار پانسمان در هر جایی و در هر زمانی صرفا با یک کد رنگی قابل استفاده است. عفونت های پوستی از جمله متداول‌ترین عفونت‌ها هستند و فرایند ترمیم می‌تواند به خصوص برای بیماران دیابتی آهسته و دردناک باشد.

این محققان با هدایت «سونگ یان-یان» و «دینگ چن» استادان دانشگاه شمال شرقی چین یک بانداژ هیدروژل دولایه ابداع کردند. یک لایه آن به رنگ سبز است که ظرف مدت سه ساعت از قرار گرفتن روی یک زخم در صورت وجود عفونت رنگ آن به زرد تغییر می‌کند.

در صورتی که نوار پانسمان به رنگ زرد باقی بماند، یک عفونت باکتریایی حساس به دارو وجود دارد که می‌توان با قرار دادن یک لایه هیدروژل دیگر بر روی پد اول برای رها کردن آنتی‌بیوتیک‌های متداول به درون زخم آن را درمان کرد. اما تغییر رنگ به قرمز نشان دهنده وجود یک باکتری مقاوم به دارو موسوم به «ابرمیکروب» (superbugs) است که در حال حاضر یک چالش فزاینده در مبارزه با بیماری‌های عفونی قلمداد می شوند.

170508852 1

اینها را می توان با افزودن یک لایه هیدروژل که با حرکت یا ماساژ، گونه‌های اکسیژن واکنشی سمی (ROS) تولید می‌کند، درمان کرد. اکسیژن واکنشی سمی یکی از راهکارهای درمانی اصلی در دسترس برای مبارزه با عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک است. «سونگ» گفت: برای شناسایی سریع و درمان درست عفونت‌های بسیار پیچیده حساس به دارو و مقاوم به دارو (DS/DR)، این طراحی چندین کارکرد مانند حسگری بصری، درمان خود-اجرایی و کارایی بالای ضدباکتریایی دارد.

اساس کارکرد نوار پانسمان

این نوار پانسمان بر اساس این اصل کار می‌کند که هرگونه رشد باکتریایی، یک محیط اسیدی در محل عفونت ایجاد می‌کند و با اولین پد واکنش می‌دهد و رنگ آن را زرد می‌کند. در صورتی که آنزیم موجود در باکتری های مقاوم به دارو شناسایی شود، همان نوار پانسمان به تغییر رنگ به سمت رنگ قرمز ادامه می دهد.

زمانی که یک عفونت مقاوم به دارو وجود دارد، یک لایه هیدروژل دیگر برای ترکیب فوتوکاتالیست با یک ماده مکانولومینیسنت (mechanoluminescent) استفاده می شود تا نیروی مکانیکی مانند ماساژ، کشیدن و لمس کردن را به نور مرئی یا نزدیک به مادون قرمز تبدیل کند. این عمل موجب تولید ROS‌ می شود که در واقع یک سوپراکسید است که به «دی ان ای»، پروتئین و لیپید باکتری‌ها حمله می کند و منجر به مرگ سلول به شکلی موثر و قابل کنترل می شود.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 9 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید