جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خط تولید پایلوت آندهای سیلیکونی متشکل از نانوسیم راه‌اندازی می‌شود

یک استارتاپ اسپانیایی قرار است خط تولید پایلوت آندهای سیلیکونی مبتنی بر نانوسیم برای باتری‌های لیتیوم- یونی را تولید کند، اجرای این طرح هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد و انتشار دی‌اکسیدکربن را به حداقل می‌رساند.

به گزارش آماج از تارنمای نانومچ، این استارتاپ به نام فلوتک (Floatech) با توسعه فناوری منحصربه‌فرد و رقابتی خود تولید آندهایی با عملکرد بالا را ممکن کرده است.

در حال حاضر، گرافیت به‌عنوان متداول‌ترین ماده برای استفاده در آندها است و این در حالی است که ظرفیت ذخیره‌سازی سیلیکون ۱۰ برابر گرافیت است. با این وجود، جایگزینی مستقیم گرافیت با سیلیکون به دلیل اثرات انبساط حجمی سیلیکون در طول چرخه‌های شارژ و دشارژ، یک چالش تکنولوژیکی جدی است.

برای حفظ این ظرفیت بالا، سیلیکون باید در اندازه‌های کمتر از ۲۰۰ نانومتری بوده تا از کندوپاش (اسپاترینگ) پس از واکنش‌های تبدیل الکتروشیمیایی که در طول ذخیره‌سازی/آزادسازی لیتیوم رخ می‌دهد، جلوگیری شود.

آندهای سیلیکونی برای نسل بعدی باتری‌های لیتیوم یونی (LIB) که انرژی مورد نیاز خودروهای الکتریکی آینده را تأمین می‌کنند، حیاتی خواهند بود. ارزش بازار بین‌المللی این آندها بیش از ۳۶ میلیارد یورو برآورد شده و پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که این بازار رشد سالانه ۱۸ درصدی را در طی سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲ میلادی تجربه کند.

در همین راستا، فلوتک که تصمیم به توسعه و تجاری‌سازی فناوری پتنت شده خود دارد در گام نخست برای تحقق دستیابی به مقیاس‌های صنعتی، در صدد راه‌اندازی خط تولید پایلوت برای آندهای سیلیکونی خود است.

فلوتک یک استارتاپ زایشی از مؤسسه مواد «IMDEA» در مادرید بوده که ۲ سال پیش راه‌اندازی شده است. فناوری اصلی این استارتاپ، در یک پروژه تحقیقاتی که توسط شورای تحقیقات اروپا تعریف شده است و از طریق برنامه‌های معتبری مانند «ERC Starting Grant» و «ERC Proof of Concept» تأمین مالی شده، توسعه یافته است.

در حال حاضر، تولید آندهای فلوتک و نانوسیم‌های سیلیکونی مورد نیاز برای آنها، تحت برنامه شتابدهی این مؤسسه در حال انجام است. با این وجود، از آنجا که این استارتاپ تلاش بر تجاری‌سازی الکترودهای خود برای مشتریان مختلف در اروپا و آمریکا دارد، در نتیجه امسال تصمیم به راه‌اندازی اولین کارخانه تولید پایلوت آندهای سیلیکونی دارد.

با توجه به جذابیت فراوان فناوری توسعه یافته توسط فلوتک، در حال حاضر این استارتاپ علاقه سرمایه‌گذارانی را به خود جلب کرده که به دنبال ایجاد یک سرمایه‌گذاری مشترک با تمرکز بر تولید آندهای سیلیکونی در مقیاس صنعتی و راه‌اندازی کارخانه‌های تولیدی برای تأمین آنها هستند.

در گام نخست، استراتژی تجاری این سرمایه‌گذاری مشترک برای سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ میلادی، بر بازارهای نوظهوری مانند «EVTOL»ها (وسایل نقلیه الکتریکی با قابلیت برخاست و فرود عمودی) که بیشتر به عنوان تاکسی‌های پرنده شناخته می‌شوند و همچنین پهپادها خواهد بود. در مرحله بعدی، تمرکز روی راه‌اندازی یک کارخانه با ظرفیت تولید برای خودروهای الکتریکی نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

یادآوری می شود به منظور سرعت بخشیدن به روند صنعتی شدن محصول این شرکت و به رسمیت شناختن ظرفیت قوی آن، اخیراً مرکز توسعه فناوری و نوآوری (CDTI)، از طریق برنامه «NEOTEC ۲۰۲۲»، کمک مالی خاصی را در اختیار فلوتک قرار داده است.

فلوتک فرآیندی برای تولید نانوسیلیکون توسعه داده که به آن اجازه می‌دهد مستقیماً به خط تولید «LIB» وارد شود. این شرکت معتقد است که این فرآیند در حال حاضر مقیاس‌پذیرترین فرآیند موجود است. از آنجاکه فرآیند تجاری و رقابتی فلوتک برای ساخت آندهای سیلیکونی نانوساختار از فرآیندهای اختلاط، حلال‌ها یا پلیمرها استفاده نمی‌کند، در نتیجه هزینه‌های تولید کاهش یافته و علاوه بر آن، انتشار دی‌اکسیدکربن نیز کاهش می‌یابد.

همچنین این روش مقیاس‌پذیری در تولید و پایداری را با هم ترکیب کرده و منجر به تولید «LIB»هایی با عملکرد بالا می‌شود.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + پنج =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید