جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

آفرود سواری تفریحی حرفه‌ای و نیازمند تجربه و تحهیزات خاص است که مسیرهای مناسب آن از دل کویر، بیابان، ساحل، کوهستان، دشت و جنگل می‌گذرد.

به گزارش آماج، آفرود سواری تفریحی حرفه‌ای و نیازمند تجربه و تجهیزات خاص است. در این فعالیت، سرعت و هیجان در هم می‌آمیزد و لحظاتی خوش برای علاقه‌مندان رقم می‌خورد. مسیرهای مناسب برای خودروی آفرود از دل کویر، بیابان، ساحل، کوهستان، دشت و جنگل می‌گذرند.

آفرودسواران مسیرهای طبیعی و پرفراز و نشیب را با خودروهای مخصوص خود طی می‌کنند. در ایران مقاصد متعدد و جذابی برای این تفریح وجود دارد که روزانه میزبان گردشگران مختلفی هستند.

قصر بهرام به مرنجاب (پارک ملی کویر)؛ استان‌های سمنان و اصفهان

آدرس مبدا: سمنان، جنوب گرمسار

ویژگی مسیر: عبور از مسیرهای خاکی و دشت‌های کویری وسیع

نوع مسیر: جاده آسفالته و خاکی با سرازیری و سربالایی

طول مسیر: حدود ۶۰ کیلومتر

سختی مسیر: متوسط (سه از ۶)

ارتفاع مبدا:  حدود ۹۱۴ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد

حداکثر ارتفاع در طول مسیر: حدود ۱,۱۶۵ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد

بهترین فصل: پاییز و زمستان

نزدیک‌ترین روستابه مبدا: کهک

نزدیک‌ترین شهر به مبدا: گرمسار

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

آفرودنوردی در پارک ملی کویر از از برنامه‌های متداول تورهای گردشگری محسوب می‌شود و در این میان پیمودن مسیر قصر بهرام به مرنجاب از جذابیت بالایی برخوردار است. این برنامه به حدود ۶ ساعت رانندگی نیاز دارد و به‌صورت یک‌روزه برگزار می‌شود. کاروانسرای قصر بهرام از جاذبه‌های تاریخی پارک ملی کویر و جاهای دیدنی گرمسار به شمار می‌رود. این بنای زیبا در شمال شرقی دریاچه نمک قرار دارد. قدمت کاروانسرای بهرام گور به دوره صفویه بازمی‌گردد و در ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۵۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ورود به پارک ملی کویر نیازمند اخذ مجوز از سازمان محیط زیست است. برای رسیدن به مبدا این بیابان گردی با خودروی آفرود خود وارد خیابان کارگر (کوشک) در جنوب گرمسار شوید و تا میدان پیش بروید؛ سپس وارد خروجی اول شوید و جاده «دکل علی آباد» را در پیش بگیرید. در ادامه وارد جاده پارک ملی کویر شوید. جاده تا اینجا آسفالته است، از میان مزارع گذر خواهید کرد و منطقه تقریبا سرسبز است.

با نزدیک شدن به پارک ملی کویر مناظر بیابانی و شوره‌زارها رخ نشان می‌دهند. در ادامه از جاذبه طبیعی «جاده سنگ‌فرش» گذر کنید تا به پاسگاه محیط‌بانی سنگ‌فرش برسید. در این ایستگاه مجوزهای شما بررسی و اطلاعات گروه ثبت می‌شود. بعد از محیط‌بانی به‌سمت غرب حرکت کنید. با طی مسافتی سربالایی به کاروانسرای تاریخی بهرام گور (در ارتفاع ۱,۰۱۰ متری از سطح دریا) می‌رسید. عمارت (قصر) حرم‌سرا بنای تاریخی دیگری است که حدود ۷۰۰ متر با کاروانسرا فاصله دارد و بازدید از آن پیشنهاد می‌شود.

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

با بازدید از کاروانسرای بهرام گور در راستای جنوب به مسیر خود ادامه دهید. ابتدای راه سربالایی است و در ادامه مسیر سرازیری می‌شود. در این مسیر از کنار بنای تاریخی دیگری به نام «آب‌ انبار قیلوله» گذر خواهید کرد. در راستای جنوب و از شمال شرقی تا شرق دریاچه نمک گرمسار به مسیر خود ادامه دهید تا به پاسگاه محیط‌بانی سفید آب برسید. پس از توقف و بررسی مدارک در این پایگاه حدود ۲۷ کیلومتر در راستای غرب برانید تا به منطقه نمونه گردشگری مرنجاب برسید. برای ورود به این بخش باید ورودیه پرداخت کنید. کاروانسرای مرنجاب و رمل‌های زیبای کویر مرنجاب از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این منطقه هستند. امکان بازدید از جزیره سرگردان (در دل دریاچه نمک) نیز وجود دارد. در کاروانسرای مرنجاب حجره‌هایی برای اجاره به گردشگران وجود دارد.

کاشان به تنگه ظلمات؛ استان‌های اصفهان و سمنان

آدرس مبدا: استان اصفهان، شهر کاشان

ویژگی مسیر: عبور از میان کویر و تپه‌های شنی طلایی

نوع مسیر: جاده آسفالته و جاده خاکی

طول مسیر: حدود ۱۸۵ کیلومتر

سختی مسیر: متوسط (سه از ۶)

ارتفاع مبدا:  حدود ۹۲۵ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد

حداکثر ارتفاع در طول مسیر: ۱,۰۱۹ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد

بهترین فصل: بهار و پاییز و زمستان

نزدیک‌ترین شهر به مبدا: آرال و بیدگل

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

کاشان شهری زیبا در شمال استان اصفهان است که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری در دل خود دارد. گلاب و عرقیات گیاهی این شهر بسیار معروف است. در فصل بهار گردشگران بسیاری با هدف بازدید از مراسم گلاب راهی کاشان می‌شوند. مسیر کاشان به تنگه ظلمات یکی از مقاصد محبوب در میان آفرود سواران است. این مسیر از شمال شهر کاشان در استان اصفهان شروع و به تنگه ظلمات در پارک ملی کویر (جنوب شرقی دریاچه نمک) ختم می‌شود و برنامه‌ای یک‌روزه (حدود چهار ساعت رانندگی) است. برای ورود به پارک ملی کویر و بازدید از تنگه ظلمات باید از پیش مجوزهای لازم را از سازمان محیط زیست دریافت کنید. این منطقه به‌شدت محافظت و مجوزهای محدودی برای تردد در آن صادر می‌شود؛ به همین علت اغلب علاقه‌مندان به بازدید از تنگه ظلمات با در تورهای گردشگری ثبت‌نام می‌کنند.

برای شروع این طبیعت گردی از جاده قم به کاشان خود را ورودی شهر کاشان برسانید؛سپس وارد بلوار علی تبار شوید تا به میدان سرباز در شرق کاشان برسید. در ادامه از جاده خلیج فارس به سوی شهر آرال و بیدگل حرکت کنید. از شمال آرال و بیدکل مسیر بلوار ارتش را در پیش بگیرید. با رسیدن به میدان مرنجاب وارد خروجی سوم شوید و تا ورودی منطقه گردشگری مرنجاب پیش بروید.

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

تا ورودی منطقه نمونه گردشگری حدود ۴۰ کیلومتر جاده خاکی پیش روی شما است. برای ورود به این منطقه باید (بسته به نوع خودرو خود) مبلغی را بابت ورودیه پرداخت کنید. در مرنجاب از جاده جنوبی دریاچه نمک (در پارک ملی کویر) گذر کنید تا به پاسگاه محیط‌بانی سفید آب برسید.

در پاسگاه محیط‌بانی سفید آب مجوزهای ورود شما بررسی و اطلاعات ثبت می‌شود آن‌گاه می‌توانید به راه خود ادامه دهید. بعد از پاسگاه در ادامه مسیر خاکی و سربالایی پیش بروید. در ادامه مسیر سرازیری است و سپس باید از دشتی خشک و گسترده گذر کنید تا منطقه نسبتا مرتفع فسیل آباد برسید. در ادامه، مسیر سرازیری به سوی جنوب را در پیش بگیرید تا به تنگه ظلمات (در جنوب شرقی پارک ملی کویر) برسید.

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

تنگه ظلمات شکافی آبرفتی در دل کویر است که جاذبه‌ای بکر به شمار می‌رود. شکافی که هنر دست فرسایش است. این فرسایش در اثر جریان‌ها و سیلاب‌های حاصل از بارندگی‌های فصلی و باد و طوفان، طی میلیون‌ها سال، در بستر نرم منطقه و لایه‌های رسوبی اثر کرده است. تنگه ظلملت دو کیلومتر طول دارد. ار تفاع دیواره‌های تنگه در ورودی جنوبی آن به حدود ۳۰ متر می‌رسد. در بخشی قسمت‌ها نور به‌سختی داخل تنگه نفوذ می‌کند و عبور از آن کمی شجاعت می‌خواهد.

مریوان به بانه (از میان جنگل های بلوط)؛ استان کردستان

آدرس مبدا: شهرستان مریوان، شهر مریوان، دریاچه زریبار

ویژگی مسیر: جنگلی و کوهستانی

نوع مسیر: جاده آسفالته و جاده خاکی و سنگلاخی

طول مسیر: حدود ۱۹۰ کیلومتر

سختی مسیر: متوسط (سه از ۶)

ارتفاع مبدا:  متر ۱,۲۹۶ بالاتر از سطح آب‌های آزاد

حداکثر ارتفاع در طول مسیر: ۲,۱۳۱ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد

بهترین فصل: تابستان و پاییز

نزدیک‌ترین روستابه مبدا: کولان

نزدیک‌ترین شهر به مبدا: مریوان

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

مریوان شهری مرزی، زیبا و گردشگرپذیر در غرب کشور است. جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد همچون قلل مرتفع، بسترهای آبی طبیعی، دره‌های سرسبز، جنگل بلوط با تنوع در گونه‌های گیاهی و جانوری بومی، اورامانات تخت، مقبره پیرشالیار و تپه قلعه ننه تنها بخشی از دیدنی‌های مریوان هستند. دریاچه زریوار در سه کیلومتری غرب این شهر قرار دارد. بستر آبی طبیعی و تماشایی که در میان دره‌ای زیبا و جنگل بلوط جا خوش کرده است و قلب تپنده حیات وحش و طبیعت منطقه محسوب می‌شود.

جاده ۴۶ (مریوان به باشماق) در غرب مریوان بهترین مسیر دسترسی به دریاچه زیبار محسوب می‌شود. این دریاچه مبدا مناسبی برای آغاز آفرود سواری مهیج در مسیر زیبا، جنگلی و کوهستانی تا شهر بانه است. برای آغاز آفرودسواری مریوان به بانه در جاده ۴۶ حرکت کنید و سپس وارد جاده روستای «سیف سفلا» (خروجی سمت راست) شوید. در این مسیر در جهت شمال شرق حرکت کنید و از میان روستای سیف سفلا بگذرید. در ادامه با رسیدن به دوراهی جاده هنجیران (مسیر سمت چپ) را در پیش بگیرید. سمت راست جاده پوشش جنگلی و سمت چپ آن زمین‌های کشاورزی به چشم می‌خورند. در طول مسیر هجیران از گردنه‌ای گذر خواهید کرد که در دره واقع شده است. در مسیری سربالایی به راه خود ادامه دهید تا به روستای «انجیران» برسید. جاده هنجیران به این روستا ختم می‌شود.

از میان روستای انجیران بگذرید و در شمال شرق روستا وارد جاده خاکی شوید. مسیر مشخص است و از میان جنگل‌های بلوط می‌گذرد. در ابتدا جاده سربالایی با شیب نسبتا تند پیش روی شما است. این مسیر خاکی درست قبل از «دره ویله کاوان» به جاده ۱۵ (مریوان به سقز) ختم می‌شود. جاده مریوان به سقز از کنار «زرینه رود» می‌گذرد. بعد از خروجی روستای «سوته» (با رسیدن به دوربرگردان) دور بزنید و خروجی سمت راست را در پیش بگیرید. به مسیر مستقیم ادامه دهید تا به جاده ۱۱ برسید. بعد از حدود پنج کیلومتر رانندگی در این جاده به بانه می‌رسید.

بانه مرکز شهرستان‌ بانه در استان کردستان است. این شهر در دامنه کوه «آربابا» قرار دارد. این شهر مرزی (فاصله ۲۰ کیلومتری با مرز ایران و عراق) به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری و خرید در کشور شناخته می‌شود.

دره زبان مار به ریگ یلان (بیابان لوت)؛ استان‌ کرمان

آدرس مبدا: استان کرمان، شهداد، دشت مرکزی لوت، دره زبان مار

ویژگی مسیر: گذر از میان کلوت‌ها و

نوع مسیر: جاده خاکی و مسیر پوشیده از شن

طول مسیر: حدود ۹۰ کیلومتر

سختی مسیر: متوسط (سه از ۶)

ارتفاع مبدا: ۲۴۰ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد

حداکثر ارتفاع در طول مسیر: ۵۴۰ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد

بهترین فصل: پاییز و زمستان

نزدیک‌ترین شهر به مبدا: شهداد

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

تنگه یا دره زبان مار جاذبه‌ای بکر و باشکوه است که در کویر لوت مرکزی و استان کرمان قرار دارد. کویر لوت به‌عنوان اولین اثر طبیعی از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. زبان مار در شرق منطقه کلوت‌های شهداد و غرب چاله مرکزی لوت قرار دارد. این دره با طول حدود ۹ کیلومتر در اثر فرسایش بادهای شدید پدید آمده است. ابتدای دره حدود ۳۰ متر عمق دارد و در جهت غرب از عمق آن کاسته می‌شود. عکس‌های هوایی دره شباهت زیادی به زبان مار دارد (دره در انتها دو شاخه می‌شود) و همین موضوع وجه تسمیه نام‌گذاری آن است. در این منطقه گیاهان محدودی می‌رویند و شن‌ها طلایی حکمرانی می‌کنند.

آفرود سواری از دره زبان مار تا ریگ یلان برنامه‌ای متفاوت و به‌یادماندنی خواهد بود. به‌دلایلی  چون وسعت کویر، قرار گیری زبان مار و دشت یلان در عمق کویر، نبود شهر یا روستا در میان راه و نامحسوس بودن مسیر دسترسی، حضور راهنما و همراهی با تور و گروه‌های حرفه‌ای در این سفر ضروری است. بررسی خودرو از نظر فنی پیش از سفر، چک کردن گزارش‌های هواشناسی منطقه، به‌همراه بردن سوخت کافی و تهیه آب و خوراکی‌های لازم پیش از حرکت از دیگر نکات این برنامه هستند.

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

برای شروع برنامه زبان مار به ریگ یلان در جاده آسفالته شهداد به نهبندان حرکت کنید. با گذر از کنار جاذبه کلوت‌ها وارد جاده خاکی و نامشخص سمت راست جاده شوید. این نقطه در شمال دره زبان مار قرار دارد. در امتداد جنوب و میان کویر برانید تا به تنگه بهت‌برانگیز زبان مار برسید. از زبان مار بازدید کنید و سپس حدود ۹۰ کیلومتر در امتداد جنوب برانید. در میان راه و درست پیش از رسیدن به منطقه وسیع یلان به دریاچه‌ای زیبا برمی‌خورید که در پای تپه‌ای بلند تشکیل شده است.

تشخیص ریگ یلان از دور کار سختی نیست و این منطقه با تپه‌های کوتاه و بلند متعدد رخ نشان می‌دهد. در این مسیر آفرود سواری خبری از جاده نیست؛ پس با کمک جی پی اس حرکت و نشانه‌ها را دنبال کنید. می‌توان برنامه زبان مار به یلان را یک‌روزه طراحی کرد؛ اما شب‌مانی در منطقه و بازدید از آسمان پرستاره و بی‌انتهای آن پیشنهاد می‌شود. در این صورت حتما کیسه خواب و لوازم کمپ به‌همراه داشته باشد؛ زیرا شب‌های یلان بسیار سرد است.

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

ریگ یلان منطقه‌ای گسترده در کویر مرکزی است و بخش‌هایی از شمال غربی سیستان و بلوچستان، جنوب غربی خراسان جنوبی و شرق کرمان را در برمی‌گیرد. این منطقه از شمال تا جنوب حدود ۱۵۰ کیلومتر و از غرب تا شرق حدود ۷۰ کیلومتر طول دارد. مجموعه‌ای از تپه‌های شنی مرتفع در این پهنه وسیع ماسه‌ای تشکیل شده‌اند. گونه‌های گیاهی و جانوری ویژه‌ای در منطقه یلان زندگی می‌کنند.

کوه های مریخی؛ استان سیستان و بلوچستان

آدرس مبدا: شهرستان چابهار، کیلومتر ۲۴ جاده چابهار به گواتر، کمپ گردشگری کوه‌های مریخی

ویژگی مسیر: عبور از دامنه کوه های مریخی

نوع مسیر: خاکی

طول مسیر: حدود ۵ کیلومتر

سختی مسیر: ساده (دو از ۶)

ارتفاع مبدا:  حدود ۱۰ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد

حداکثر ارتفاع در طول مسیر: حدود ۱۵ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد

بهترین فصل: پاییز و زمستان

نزدیک‌ترین روستابه مبدا: کچو

نزدیک‌ترین شهر به مبدا: چابهار

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

کوه های مریخی چابهار یا کوه های مینیاتوری از جاذبه‌های طبیعی و متفاوت کشور محسوب می‌شوند. این کوه‌ها از نوع سنگ‌های رسوبی هستند و به اعتقاد کارشناسان طی میلیون‌ها سال و در اثر فرسایش بادی و آبی سر از خاک بیرون آورده‌اند. شیارهای ریز و یکدست ظاهری متفاوت و فرازمینی به این چین‌خوردگی‌ها داده است.

کوه های مریخی در حاشیه جاده ساحلی ۹۸ (چابهار به گواتر) و در کیلومتر ۴۰ تا ۵۰ این مسیر قرار دارند. بسیاری از گردشگران در طول سفر خود به چابهار (هندوستان ایران) در کمپ کوه ها مریخی ساکن می‌شوند و در این مدت علاوه بر بازدید از کوه‌ها از دیگر جاذبه‌های منطقه همچون ساحل زیبای خلیج عمان، تالاب لیپار، ساحل بریس و اسکله رمین دیدن می‌کنند.

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

برای آفرود سواری میان کوه های مریخی از شرق چابهار وارد جاده گواتر شوید. بعد از رمین، کوه‌های مریخی درشمال جاده خودنمایی می‌کنند. سمت چپ جاده مسیرهای خاکی متعددی برای ورود به میان کوه‌ها وجود دارد. جاده خاکی روبه‌روی کمپ گردشگری یکی از راه‌هایی است که شما را به دل کوه‌ها هدایت می‌کند. امکان آفرود سواری تنها در بخش محدودی از این جاذبه وجود دارد. بسیاری از گردشگران با پای پیاده از این کوه های مینیاتوری بالا می‌روند و به قلل آن صعود می‌کنند.

ریگ جن؛ استان‌های اصفهان و سمنان

آدرس مبدا: شمال شرق استان اصفهان شهر چوپانان، پارک ملی کویر

ویژگی مسیر: عبور از میان تپه‌های شنی و بر فراز رمل‌ها

نوع مسیر: خاکی و کویری

طول مسیر: حدود ۳۳۴ کیلومتر

سختی مسیر: کمی دشوار (چهار از ۶)

ارتفاع مبدا: حدود ۸۲۸ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد

حداکثر ارتفاع در طول مسیر: حدود ۱,۶۸۴ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد

بهترین فصل: پاییز و زمستان

نزدیک‌ترین روستابه مبدا: چوپانان

نزدیک‌ترین شهر به مبدا: انارک

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

کویر ریگ جن یکی از بزرگ‌ترین ریگ زارهای ایران با ۳,۸۰۰ کیلومتر مربع وسعت است که بسیاری آن را با نام مثلث برمودای کشور می‌شناسند. این منطقه از مکان‌های صعب‌العبور در جنوب غربی و غرب دشت کویر یا کویر مرکزی ایران محسوب می‌شود که در مرز دو استان‌ سمنان و اصفهان قرار گرفته است. قسمت جنوب شرقی ریگ جن به «دم ریگ» شهرت دارد. مناظر بی‌نظیر کویری و رمل‌های متعدد و گسترده شکوه ویژه‌ای به این بخش از کویرهای ایران بخشیده است. در گذشته باتلاق‌های شنی منطقه، بسیاری از مسافران خود را به کام مرگ کشانده‌اند؛ اما امروزه به‌دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی، مرداب‌ها شکل نمی‌گیرند. با این حال هرگز به‌تنهایی و بدون حضور افراد حرفه‌ای به ریگ جن سفر نکنید.

زیبایی‌های طبیعی ریگ جن همچون رمل‌ها و تپه‌های شنی کوتاه و بلند، گستردگی کویر، آسمان پرستاره شب و مناظر بی‌نظیر و بکر سبب شده است تا بسیاری از گردشگران، گروه‌های طبیعت‌گردی و کویر نوردان مشتاق سفر به این منطقه باشند. پیمایش ریگ جن یکی از برنامه‌های محبوب در میان آفرودسواران کویر است. این کویرنوردی برنامه‌ای دو تا سه روزه محسوب می‌شود. شهر چوپانان در شمال شرقی استان اصفهان مبدا مناسبی برای شروع آفرود سواری در ریگ جن محسوب می‌شود. در جاده انارک به خور (شرق چوپانان) برانید و قبل از رسیدن به پلیس راه جندق وارد مسیر خاکی سمت چپ جاده شوید. این آفرود سوای کویری از محدوده شمال شرقی «دم ریک» آغاز می‌شود.

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

با توجه به رطوبت پایین منطقه ریگ جن، شکل و محل قرارگیری تپه‌های شنی در اثر طوفان‌ها و جریان باد مدام تغییر می‌کند؛ به همین خاطر استفاده از جی پی اس و حضور افراد آشنا به منطقه ضروری است. با ورود به محدوده کویر ریگ جن در امتداد غرب و سپس شمال غرب برانید. در بخشی از مسیر که به دیواره پنجم معروف است به سوی شمال تغییر جهت دهید و ۳۲ کیلومتر به پیش روید. در ادامه حدود ۵۳ کیلومتر در جهت غرب برانید. این بخش از مسیر نسبتا صعب‌العبور است.

به‌طور کلی حرکت در میان رمل‌ها تپه‌های شنی منطقه ریگ جن چالش برانگیز خواهد بود. کمک خودروهای دیگر و به‌همراه داشتن تجهیزات مناسب در این سفر ضروری است. در ادامه حدود ۱۵۱ کیلومتر به سوی جنوب حرکت کنید. در این بخش مسیر از دو سربالایی گذر خواهید کرد. در طول مسیر خود به چهار راهی (خاکی) برمی‌خورید. در راستای شرق (مسیر سمت چپ) حرکت کنید. این بخش سرازیری است. بعد از سرازیری به سه راهی می‌رسید. به سوی جنوب (دست راست) حرکت کنید تا به جاده ۶۲ (آسفالته) در شمال شهر انارک برسید و از محدوده ریگ جن خارج شوید.

نئور تا سوباتان؛ استان‌های اردبیل و گیلان

آدرس مبدا: ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر اردبیل، روستای نئور سفلی

ویژگی مسیر: عبور از میان دشت‌های پرگل و بافت جنگلی و کوهستانی

نوع مسیر: خاکی و سنگلاخی

طول مسیر: حدود ۳۲ کیلومتر

سختی مسیر: سخت (پنج از ۶)

ارتفاع مبدا:  حدود ۲,۵۱۲ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد

حداکثر ارتفاع در طول مسیر: حدود ۳,۰۲۰ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد

بهترین فصل: بهار و تابستان (اوایل خرداد تا اوایل مرداد)

نزدیک‌ترین روستابه مبدا: نئور سفلی

نزدیک‌ترین شهر به مبدا: اردبیل

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

دریاچه نئور (دریاچه طبیعی و آب شیرین) منطقه‌ای زیبا، خوش آب‌وهوا و گردشگرپذیری است که میان دو شهر اردبیل و خلخال قرار دارد. عمق آب این دریاچه حدود پنج متر و وسعت آن ۲۱۰ هکتار است. پیاده‌روی، عکاسی، طبیعت‌گردی، کوهنوردی، اسکی روی یخ (در فصل زمستان)، دوچرخه‌سواری کوهستانی، پرنده‌نگری، قایق‌سواری و ماهی‌گیری از تفریحات مطلوب گردشگران در دریاچه نئور محسوب می‌شوند.

نئور به ییلاق سوباتان یکی از بهترین مسیرهای طبیعت گردی ایران است. بسیاری از گردشگران با دوچرخه از مسیرهای طبیعی و چشم‌نواز گذر می‌کنند. این مسیر در لیست بهترین مسیرهای دوچرخه سواری در ایران نیز قرار دارد. با هر روشی که این برنامه را اجرا کنید از طبیعتی بکر می‌گذرید، از مناظری زیبا و ناب دیدن می‌کنید و تجربه‌ای عالی را برای خود رقم می‌زنید.

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

برای رسیدن به دریاچه نئور از جاده خلخال به اردبیل شروع کنید. در کیلومتر ۴۰ این جاده به خروجی دریاچه نئور (جاده عباس‌آباد) می‌رسید. وارد این مسیر شوید و تا دریاچه (۱۳ کیلومتر) برانید. جاده تا دریاچه آسفالته، پرپیچ‌وخم و سربالایی است. بسیاری از گردشگران شب اول سفر خود را در کنار دریاچه می‌گذرانند و صبح زود آفرودسواری در مسیر نئور به سوباتان را آغاز می‌کنند.

جاده خاکی مناسب برای آفرود سواری در مسیر نئور به سوباتان، در واقع مسیر دسترسی عشایر و دامداران است؛ پس حق تقدم را رعایت کنید تا مزاحمتی برای بومیان منطقه ایجاد نشود. از شمال دریاچه وارد جاده خاکی شوید و در امتداد جاده خاکی (به سوی جنوب شرقی) برانید. ابتدای مسیر سربالایی و سنگلاخی است و تا ارتفاع ۳,۰۱۶ متر از سطح آب‌های آزاد پیش خواهید رفت. در ادامه مسیر سرازیری (در راستای شرق) است و وارد دهستان لیسار (بخش گرگان رود) استان گیلان و منطقه حفاظت‌شده لیسار (بافت جنگلی) می‌شوید. جاده ییلاق سوباتان را ادامه دهید. در بخشی از مسیر باید از عرض رودخانه گذر کنید. در انتها به ییلاق و روستای سوباتان (در ارتفاع ۲,۰۵۹ متر از سطح آب‌های آزاد) می‌رسید. امکان اجاره اتاق از ساکنان روستا و کمپ در طبیعت وجود دارد.

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

سه چشمه در انتهای مسیر و نزدیک منطقه سوباتان قرار دارد؛ پس برای ابتدای سفر خود آب آشامیدنی کافی به‌همراه داشته باشید. پیمایش مسیر نئور به سوباتان در فصل بهار و تابستان بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود؛ زیرا گل‌های رنگارنگ و زیبا در این زمان از سال می‌رویند و طراوت مسیر را دوچندان می‌کنند. احتمال برخورد با چوپانان (گله‌های دام) و عشایر در طول مسیر زیاد است؛ در این‌گونه موارد مراقب حضور سگ‌های نگهبان باشید و فاصله خود را حفظ کنید. اگر با سرعت متوسط حرکت کنید آفرود سواری از ابتدای جاده خاکی دریاچه نئور تا سوباتان حدود یک ساعت زمان خواهد برد.

درباره آفرود در طبیعت

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

آفرود (off road) به‌معنی رانندگی خارج از جاده یا بیراهه نوردی و یکی از انواع ورزش اتومبیل‌رانی است؛ اما بسیاری به چشم رقابت به آن نمی‌نگرند. امروزه این فعالیت به یکی از تفریحات پرطرفدار تبدیل شده است. خودروی آفرود (شاسی‌بلند و چهار دیفرانسیل) و راننده خبره و کاربلد دو رکن جدایی ناپذیر آفرود سواری هستند. آفرود سواران با خودروی خود از دل مسیرهای خاکی، جنگلی، سنگلاخی، کوهستانی، دشت‌های کویری، بیابان‌های ماسه‌ای، تپه‌هایی با سرازیری‌ها و سربالایی‌های تند، باتلاق‌های گل‌آلود، رودخانه و ساحل می‌گذرند و به جاذبه‌های بکر می‌رسند. این در حالی است که گذر از این‌گونه مسیرها برای خودروهای عادی و راننده‌های مبتدی چالش برانگیز و مشکل‌آفرین است.

از جمله خودروهای آفرود موجود در ایران می‌توان به پاژن، لندکروز، پاترول، پرادو، اف جی کروز، جیپ شهباز، جیپ آهو، جیپ صحرا، و آمیکو و نیسان رونیز اشاره کرد. سرعت و حرکات نمایشی و خاص چاشنی اصلی تفریح با این خودروها است. بسیاری از افراد علاقه‌مند به این حوزه در جست‌وجوی نقاط مناسب برای آفرود سفر می‌کنند.

تورهای آفرود

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

هرگز تنها اقدام به سفر آفرود نکنید. چالش‌های پیش رو در این تفریح سبب شده تا آفرود سواران غالبا همراه با گروه و تورهای حرفه‌ای به دل طبیعت بزنند. اجرای برنامه‌های گروهی زمینه انتقال اطلاعات و استفاده از تجربیات افراد خبره را فراهم می‌کند و احتمال آسیب دیدن از خطرات برنامه را کاهش می‌دهد. آژانس‌ها گردشگری متعددی تورهای آفرودسواری متنوع (با درجه‌های سختی مختلف) در طول سال برگزار می‌کنند. برگزارکنندگان تورهای آفرود در قبال دریافت هزینه، خدمات گوناگونی به شرکت‌کنندگان ارائه می‌دهند؛ خودرو (برای کسانی که نمی‌خواهند رانندگی کنند یا خودروی آفرود ندارند)، وعده‌های غذایی در طول سفر، بیمه، خودروی امداد و تجهیزات، دریافت مجوزهای لازم، رزور اقامتگاه یا دراختیار گذاشتن چادر مسافرتی و راهنما از جمله خدمات رایج در تورهای آفرود سواری است. علاقه‌مندان با توجه به برنامه‌های ارائه شده در سایت آژانس‌ها، اقدام به ثبت‌نام و حضور در تور می‌کنند.

ورزش و تفریح آفرود اگر طبق قانون انجام شود به ارتقا سلامت گردشگر کمک می‌کند و در غیر این صورت به فرد و طبیعت آسیب خواهد رساند. مسئول گروه‌ سفر با خودروی آفرود باید برای اجرای برنامه‌ خود از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یا هیئت اتومبیل‌رانی و موتور سواری منطقه مجوز دریافت کند. درصورت هماهنگی تورها با ارگان‌های مرتبط، مسیرهای مورد تایید مشخص و به سرگروه معرفی می‌شوند.

نکات آفرود سواری

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

سفر آفرود فعالیت مفرحی است که بسته به نوع مسیر انواع مختلفی دارد. در ایران به‌دلیل وجود انواع پهنه‌ها طبیعی امکان تجربه اشکال مختلف آفرود سواری برای علاقه‌مندان وجود دارد. علاقه‌مندان به طبیعت گردی با آفرود باید به اصول این فعالیت توجه کنند و سلامت محیط و طبیعت را بر لذت شخصی خود ترجیح ندهند.

با توجه به آسیب‌زا بودن حرکت خودرو در بستر سبز طبیعت بهترین مکان برای آفرود سواری مناطق بیابانی و کوهستانی است. این مناطق غالبا که پوشش گیاهی محدود و مقاوم‌تری دارند.

با توجه بکر بودن مسیرهای آفرود رانندگان باید تاجای ممکن از روی پهنه‌ها حساس، نحیف و زنده طبیعت گذر نکنند و از جاده‌های خاکی خارج نشوند. عبور خودرو از میان دشت، گل‌ها و گیاهان آن‌ها نابود می‌کند.

فصل بهار زمان مناسبی برای آفرود سواری در پهنه‌های طبیعی نیست. در این زمان از سال گیاهان تازه سر از خاک بیرون آورده‌اند و بسیار حساس و شکننده هستند. همچنین بهار فصل زادآوردی در حیات وحش است و عبور خودروهای آفرود از میان طبیعت آرامش منطقه و ساکنان آن را به‌هم می‌زند.

از ویراژ دادن در بسترهای نرم بپرهیزید. حرکت خودرو در این مکان‌ها ردی به‌جای می‌گذارد که به‌مرور و با هر بارش فرسایش یافته و عمیق‌تر می‌شود و طبیعت را تخریب می‌کند.

در طول سفر خودرو ها به‌دنبال هم حرکت کنند تا کمترین رد در طبیعت باقی بماند.

از به‌جا گذاشتن زباله در محیط به‌شدت بپرهیزید.

تا جای ممکن آتش روشن نکنید و در صورت روشن کردن از خاموش شدن آن مطمئن شوید و اثر آن را پاک کنید.

آلودگی صوتی و نوری آرامش محیط زیست و ساکنان آن را برهم می‌زند؛ پس به حریم دیگر مخلوقات احترام بگذارید و قوانین طبیعت را رعایت کنید.

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

پیش از سفر وضعیت آب‌ و هوا را چک کنید.

استفاده از جی پی اس و قطب نما برای مسیریابی درست در طبیعت ضروری است.

پیش از سفر تا جای ممکن درباره مسیر و مقصد مطالعه کنید تا بتوانید خطرات برنامه را پیش‌بینی و برای آن برنامه‌ریزی کنید.

سوخت، آب آشامیدنی و مواد غذایی (برای چند روز) به‌همراه داشته باشید.

بررسی فنی خودرو و اطمینان از سلامت چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن‌ها پیش از سفر ضروری است.

در هنگام عبور از رودخانه با خودروی آفرود از کمی شدت جریان آب و عمق مناسب آن اطمینان حاصل کنید.

تا جای ممکن به‌آرامی رانندگی کنید و مراقب گذر حیوانات باشید.

از ورود به مناطق حفاظت شده و ذخیره‌گاه‌های طبیعی بپرهیزید.

تجهیزات سفر مورد نیاز برای آفرود در طبیعت

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

غیرقابل پیش‌بینی و خطرناک بودن ویژگی ذاتی زمین‌های طبیعی ناهموار است. افراد ریسک‌پذیر و شجاعی که با خودروی آفرود خود به دل این مسیرهای بکر و ناشناخته می‌زنند باید تا جای ممکن چالش‌ها را پیش‌بینی و برای آن‌ها راه‌ حل پیدا کنند. مهارت بالا در رانندگی و کنترل خودرو در شرایط خطرناک و سخت برای آفرود سوار ضروری است. بسته به نوع مقصد و مسیر دسترسی به امکانات خاصی در طول سفر خود نیاز پیدا خواهید کرد؛ برای مثال لاستیک‌هایی با عاج بزرگ‌تر برای مسیرهای گل و لای مناسب‌تر هستند. به‌همراه داشتن تجهیزات فنی و لوازم ضروری برای رفاه و آسایش سفر ضروری است.

تجهیزات فنی و مواد مصرفی ضروری برای خودروی آفرود در سفر

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

تایر یدک، لوازم ضروری برای تعویض تایر، کمپروسر هوا، بیل، چاقو و تبر (برای خارج کردن خودرو از دل گل و لای و میان صخره‌ها)، جک لیفت، انواع آچارها، روغن‌ها مکمل ضروری خودرو، وافل برد (مناسب با وزن آفرود وسایز تایر آن)، وینج (برای بکسل کردن خودرو به‌صورت برقی)، طناب محکم (برای یدک کشی)، باک پر و گالن چهار لیتری بنزین و آب، از لوارم و مواد ضروری برای اقدام به سفر با خودروی آفرود هستند.

وسایل و تجهیزات مورد نیاز آفرود سواران در سفر

به گزارش وب گاه کجارو، تلفن همراه، جی پی اس، بیسیم و آنتن آفرود، پاور بانک، جعبه کمک‌ها اولیه، دوربین عکاسی، لباس اضافه، پانچو ضد آب، عینک مناسب طبیعت‌گردی، کفش راحت، چراغ‌قوه و هدلایت، لوازم تفریح همچون چوب ماهی‌گیری، مایو برای شنا و دوربین شکاری و لوازم کمپینگ مانند چادر مسافرتی، کیسه خواب، ظروف تهیه غذا، اجاق و آتش‌زا وسایلی هستند که در هنگام سفر با آفرود به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد.

بهترین مقاصد ایران برای آفرود

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − شانزده =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید